Polska staje się zagłębiem fintechowym
29.12.2023
W ostatnich latach Polska doświadcza prawdziwego boomu w sektorze fintechów. Liczba firm wzrosła o 79 proc. w porównaniu do 2018 r. Niektóre mają już na koncie pierwsze sukcesy po wprowadzeniu swojej oferty na rynki zagraniczne. Polski ekosystem fintechów, choć stosunkowo młody, jest przygotowany na dalszy dynamiczny rozwój i ekspansję.
Financial Technology, czyli fintech to innowacyjne usługi finansowe działające wyłącznie w sieci. Ich funkcjonowanie oparte jest na technologii informacyjnej. Określenie dotyczy także podmiotów oferujących najnowsze rozwiązania dla sektora finansowego. Od razy ważne zastrzeżenie – wbrew pozorom do gronach fintechów nie zalicza się wyłącznie start-upów. Na liście wymienić należy chociażby banki i inne duże podmioty rynku finansowego.
Prawdopodobnie najbardziej znanym fintechem w Polsce jest Blik. Ten unikalny system płatności mobilnych został uruchomiony w 2015 r. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy miał już 1 mln użytkowników. Obecnie jest ich już niemal 13 mln. Przez osiem lat działalności jego użytkownicy zrealizowali prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł (tylko w 2022 r. było to 1,2 mld operacji wartych 163,9 mld zł). W przyszłości Blik ma szansę stać się paneuropejskim systemem płatności. Pierwszymi krajami, w których planowana jest ekspansja, są Słowacja i Rumunia.
Rośnie liczba fintechów
W latach 2018-2022 liczba fintechów w Polsce wzrosła ze 167 do 299. To skok aż o 79 proc. Na wzrost wpływ miało kilka czynników – ogólna sytuacja gospodarcza, rosnący popyt na usługi finansowe wykorzystujące nowe technologie, duża liczba wysoko wykwalifikowanych ekspertów i absolwentów uczelni technicznych, zmiana zachowań konsumentów przyspieszona przez pandemię, a także rosnąca presja na spełnianie standardów z obszaru ESG.
Fintechy w Polsce działają w 15 sektorach, z czego prawie połowa w trzech – płatności, zarządzanie finansami i dostawa oprogramowania. To w większości stosunkowo młode podmioty, mające mniej niż 5 lat. Ale kluczowi gracze zaczynają budować skalę i zwiększać udziały w rynku oferując dodatkowe produkty. To sprawia, że 41 proc. z nich ma już przychody wyższe niż 10 mln zł. Najwięcej z nich (39 proc.) zatrudnia od 11 do 50 osób, a 32 proc. nie więcej niż 10 osób. Rośnie jednak udział największych podmiotów, zatrudniających powyżej 100 osób (jest ich już 13 proc.).
Kim są inwestorzy stojący za fintechami w Polsce? Aż 6 na 10 ma wśród swoich inwestorów strategicznych osobę indywidualną z Polski. W przypadku 14 proc. podmiotów większościowym udziałowcem jest firma zagraniczna, a 10 proc. ma polską spółkę jako inwestora strategicznego. Natomiast chociażby fundusze krajowe czy zagraniczne są czołowymi posiadaczami zaledwie 13 proc. fintechów nad Wisłą.
Przyszłość fintechów
Sektor polskich fintechów jest coraz silniejszy, o czym świadczą wysokie, stale rosnące przychody. Coraz częściej podmioty zauważają debiutujące na polskim rynku fundusze VC, a także międzynarodowe instytucje finansowe. Mało tego, globalne fintechy otwierają w Polsce swoje centra badawczo-rozwojowe lub centra usług biznesowych.
To wszystko sprawia, że jesteśmy niezwykle atrakcyjnym rynkiem dla działań w obszarze innowacji finansowych, a wymieniony Blik to tylko jeden z przykładów. Zresztą Polska jest największym rynkiem usług finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej. A w kolejnych latach ten fakt będzie oddziaływać na całą gospodarkę – nadal będą ściągane inwestycje, a także talenty do atrakcyjnych miejsc pracy.
Na horyzoncie jest też utrzymanie trendu tworzenia strategicznych partnerstw pomiędzy dostawcami technologii a bankami. Nie bez znaczenia jest także fakt, że polscy konsumenci są niezwykle otwarci na innowacje, czego system bankowy od lat jest najlepszym przykładem.
PAIH wspiera fintech
Kompleksowe ujęcie sektora fintechów znajdziemy w specjalnym raporcie „How to do FinTech in Poland”, którego partnerem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu. To prawdziwe kompendium wiedzy i przewodnik dla podmiotów zagranicznych zainteresowanych polskim rynkiem finansowym.
Warto pamiętać, że PAIH wspomaga proces nawiązywania relacji biznesowych przez polskich przedsiębiorców i ich ekspansję poza granice kraju.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)
ul. Krucza 50
00-025 Warszawa
Materiał został opublikowany w październikowym wydaniu magazynu Polskich Linii Lotniczych Lot Kaleidoscope.
- Wszystko
- Aktualności (735)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1233)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Egipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
WydarzenieAI w wyrobach medycznych – spotkanie tematyczne
Najnowsze wyzwania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w sektorze medycznym
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Egipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
WydarzenieAI w wyrobach medycznych – spotkanie tematyczne
Najnowsze wyzwania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w sektorze medycznym
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.