Polska staje się zagłębiem fintechowym
29.12.2023
W ostatnich latach Polska doświadcza prawdziwego boomu w sektorze fintechów. Liczba firm wzrosła o 79 proc. w porównaniu do 2018 r. Niektóre mają już na koncie pierwsze sukcesy po wprowadzeniu swojej oferty na rynki zagraniczne. Polski ekosystem fintechów, choć stosunkowo młody, jest przygotowany na dalszy dynamiczny rozwój i ekspansję.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2023/12/fintech-min-scaled.jpg)
Financial Technology, czyli fintech to innowacyjne usługi finansowe działające wyłącznie w sieci. Ich funkcjonowanie oparte jest na technologii informacyjnej. Określenie dotyczy także podmiotów oferujących najnowsze rozwiązania dla sektora finansowego. Od razy ważne zastrzeżenie – wbrew pozorom do gronach fintechów nie zalicza się wyłącznie start-upów. Na liście wymienić należy chociażby banki i inne duże podmioty rynku finansowego.
Prawdopodobnie najbardziej znanym fintechem w Polsce jest Blik. Ten unikalny system płatności mobilnych został uruchomiony w 2015 r. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy miał już 1 mln użytkowników. Obecnie jest ich już niemal 13 mln. Przez osiem lat działalności jego użytkownicy zrealizowali prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł (tylko w 2022 r. było to 1,2 mld operacji wartych 163,9 mld zł). W przyszłości Blik ma szansę stać się paneuropejskim systemem płatności. Pierwszymi krajami, w których planowana jest ekspansja, są Słowacja i Rumunia.
Rośnie liczba fintechów
W latach 2018-2022 liczba fintechów w Polsce wzrosła ze 167 do 299. To skok aż o 79 proc. Na wzrost wpływ miało kilka czynników – ogólna sytuacja gospodarcza, rosnący popyt na usługi finansowe wykorzystujące nowe technologie, duża liczba wysoko wykwalifikowanych ekspertów i absolwentów uczelni technicznych, zmiana zachowań konsumentów przyspieszona przez pandemię, a także rosnąca presja na spełnianie standardów z obszaru ESG.
Fintechy w Polsce działają w 15 sektorach, z czego prawie połowa w trzech – płatności, zarządzanie finansami i dostawa oprogramowania. To w większości stosunkowo młode podmioty, mające mniej niż 5 lat. Ale kluczowi gracze zaczynają budować skalę i zwiększać udziały w rynku oferując dodatkowe produkty. To sprawia, że 41 proc. z nich ma już przychody wyższe niż 10 mln zł. Najwięcej z nich (39 proc.) zatrudnia od 11 do 50 osób, a 32 proc. nie więcej niż 10 osób. Rośnie jednak udział największych podmiotów, zatrudniających powyżej 100 osób (jest ich już 13 proc.).
Kim są inwestorzy stojący za fintechami w Polsce? Aż 6 na 10 ma wśród swoich inwestorów strategicznych osobę indywidualną z Polski. W przypadku 14 proc. podmiotów większościowym udziałowcem jest firma zagraniczna, a 10 proc. ma polską spółkę jako inwestora strategicznego. Natomiast chociażby fundusze krajowe czy zagraniczne są czołowymi posiadaczami zaledwie 13 proc. fintechów nad Wisłą.
Przyszłość fintechów
Sektor polskich fintechów jest coraz silniejszy, o czym świadczą wysokie, stale rosnące przychody. Coraz częściej podmioty zauważają debiutujące na polskim rynku fundusze VC, a także międzynarodowe instytucje finansowe. Mało tego, globalne fintechy otwierają w Polsce swoje centra badawczo-rozwojowe lub centra usług biznesowych.
To wszystko sprawia, że jesteśmy niezwykle atrakcyjnym rynkiem dla działań w obszarze innowacji finansowych, a wymieniony Blik to tylko jeden z przykładów. Zresztą Polska jest największym rynkiem usług finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej. A w kolejnych latach ten fakt będzie oddziaływać na całą gospodarkę – nadal będą ściągane inwestycje, a także talenty do atrakcyjnych miejsc pracy.
Na horyzoncie jest też utrzymanie trendu tworzenia strategicznych partnerstw pomiędzy dostawcami technologii a bankami. Nie bez znaczenia jest także fakt, że polscy konsumenci są niezwykle otwarci na innowacje, czego system bankowy od lat jest najlepszym przykładem.
PAIH wspiera fintech
Kompleksowe ujęcie sektora fintechów znajdziemy w specjalnym raporcie „How to do FinTech in Poland”, którego partnerem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu. To prawdziwe kompendium wiedzy i przewodnik dla podmiotów zagranicznych zainteresowanych polskim rynkiem finansowym.
Warto pamiętać, że PAIH wspomaga proces nawiązywania relacji biznesowych przez polskich przedsiębiorców i ich ekspansję poza granice kraju.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/paihx2-1-0x125-c-default.png)
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)
ul. Krucza 50
00-025 Warszawa
Materiał został opublikowany w październikowym wydaniu magazynu Polskich Linii Lotniczych Lot Kaleidoscope.
- Wszystko
- Aktualności (611)
- Wiedza (270)
- Kalendarz (1023)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Jak zdobyć fundusze w sektorze BioTech, czyli fundraising po amerykańsku
Rynek biotechnologii w Stanach Zjednoczonych wyceniono w 2023 roku na przeszło 246 miliardów dolarów…
ArtykułThe Next Web Conference 2024
Konferencja przyciągnęła uwagę globalnych gigantów i innowatorów
-
Artykuł
The Next Web Conference 2024
Konferencja przyciągnęła uwagę globalnych gigantów i innowatorów
ArtykułKonkurencyjność polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE
127 mld EUR wyniósł w 2023 r. unijny import mid-tech i high-tech z Polski
-
Artykuł
Kultura biznesu we Francji
Skuteczne prowadzenie biznesu we Francji wymaga zrozumienia unikalnych aspektów francuskiej kultury
ArtykułNowe trendy w wysyłce dokumentów transportowych
Źle dostarczone dokumenty przyczyną opóźnień w płatnościach w branży transportowej.
-
Wydarzenie
Jak zdobyć fundusze w sektorze BioTech, czyli fundraising po amerykańsku
Rynek biotechnologii w Stanach Zjednoczonych wyceniono w 2023 roku na przeszło 246 miliardów dolarów…
WydarzenieWebinarium dla Game Developerów: Jak radzić sobie z opodatkowaniem sprzedaż…
Rynek gier wideo w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, obecnie jest już jednym z kluczowych sektorów …
-
Oferta wsparcia
Współpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Oferta wsparciaINTEREUROPA – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województw…
Głównym celem projektu jest zwiększenie skali potencjału eksportowego firm z sektora MŚP
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.