Polska wobec wyzwań sztucznej inteligencji
14.02.2024
W obliczu dynamicznego rozwoju technologicznego, w tym sztucznej inteligencji, wiele krajów staje przed wyzwaniem adaptacji do zmian zachodzących w gospodarce i społeczeństwie. Analiza przeprowadzona przez Credit Agricole prezentuje stopień przygotowania Polski na technologiczny szok związany z postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji.
Z analizy wynika, że Polska plasuje się w środku zestawienia krajów, które poddano ocenie. Warto zauważyć, że Węgry i Czechy osiągnęły podobny poziom przygotowania. Z kolei najwyżej ocenione zostały Szwecja, Szwajcaria oraz Holandia, co wynika przede wszystkim z ich zamożności, dużego zasobu kapitału ludzkiego oraz silnych instytucji.
Przewagi i perspektywy Polski
Polska ma kilka przewag, które stanowią solidną bazę dla przyszłego rozwoju opartego na sztucznej inteligencji. Przede wszystkim należy do nich kapitał ludzki, demografia oraz integracja z globalnymi łańcuchami dostaw usług związanych z technologią informacyjną. Natomiast słabsze wyniki zostały odnotowane w obszarze infrastruktury cyfrowej (ze względu na nadal niski udział gospodarstw domowych mających dostęp do szerokopasmowego Internetu), rynku pracy (m.in. z powodu przerostu zatrudnienia w rolnictwie) oraz otoczenia regulacyjnego.
Wnioski i dalsze kroki
Analiza wskazuje na konieczność kontynuowania działań mających na celu poprawę konkurencyjności Polski w obszarze sztucznej inteligencji. Wzrost udziału gospodarstw domowych mających dostęp do szerokopasmowego Internetu, dalsza modernizacja rynku pracy oraz poprawa otoczenia regulacyjnego mogą być kluczowe dla osiągnięcia długookresowych korzyści z postępu technologicznego. Warto podkreślić, że Polska ma solidne fundamenty do dalszego rozwoju, a zwiększenie inwestycji w kluczowe obszary może przyspieszyć proces adaptacji do nowych technologii.
Źródło: Credit Agricole – MAKROmapa
- Wszystko
- Aktualności (7)
- Wiedza (4)
- Kalendarz (1)
-
Artykuł
Gotowi na sztuczną inteligencję – raport
83 proc. konsumentów spodziewa się przyspieszenia procedur administracyjnych dzięki AI
ArtykułSztuczna inteligencja w negocjacjach międzynarodowych
Systemy SI mogą analizować trendy rynkowe i przewidywać ich wpływ na konkretne negocjacje handlowe
-
Artykuł
Gotowi na sztuczną inteligencję – raport
83 proc. konsumentów spodziewa się przyspieszenia procedur administracyjnych dzięki AI
ArtykułAkt o sztucznej inteligencji opublikowany
Dokument stanowi kamień milowy w regulacjach dotyczących stosowania AI w UE
-
Artykuł
Sztuczna inteligencja w negocjacjach międzynarodowych
Systemy SI mogą analizować trendy rynkowe i przewidywać ich wpływ na konkretne negocjacje handlowe
ArtykułAI w spedycji – szansa czy zagrożenie?
Dzięki AI spedytorzy mogą zmniejszyć koszty i zminimalizować przestoje.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.