Eksport produktów rolno-spożywczych w 2023 roku
29.02.2024
W 2023 roku Polska odnotowała dynamiczny wzrost wartości eksportu produktów rolno-spożywczych, wyróżniając się na tle światowych rynków. Analizując strukturę geograficzną i towarową eksportu, można dostrzec kluczowe czynniki kształtujące rozwój tego sektora.
![Produkty rolno-spożywcze](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/76706608_m_normal_none.jpg)
Wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w 2023 roku wzrosła o 8,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając kwotę 51,8 mld euro. Aż 73 proc. eksportu trafiło na rynek Unii Europejskiej, co potwierdza znaczącą pozycję Polski w handlu produktami rolno-spożywczymi w regionie.
Eksport do UE: kluczowi partnerzy i produkty
Niemcy pozostają głównym partnerem handlowym Polski, z eksportem przekraczającym 13 mld euro (wzrost o 11 proc. r/r). Wśród głównych produktów eksportowych znajdują się wyroby tytoniowe, ryby, ziarno zbóż oraz mięso drobiowe. Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy również odgrywają istotną rolę jako odbiorcy polskich produktów rolno-spożywczych.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/Struktura-geograficzna-polskiego-eksportu-rolno-spozywczego-2023.jpg)
Eksport poza UE: rosnący udział na rynkach globalnych
Pomimo dominacji rynku UE, eksport polskich produktów rolno-spożywczych poza granice Unii także zyskuje na znaczeniu. Wzrost o 11 proc. w stosunku do roku poprzedniego świadczy o coraz większej konkurencyjności polskich produktów na rynkach globalnych.
Struktura towarowa eksportu: kluczowe produkty
Mięso, przetwory mięsne oraz żywiec stanowią kluczową część polskiego eksportu rolno-spożywczego, generując 19 proc. całkowitej wartości eksportu. Produkty te, wraz z ziarnem zbóż, tytoniem, cukrem i wyrobami cukierniczymi, stanowią główne źródła dochodów z eksportu.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/Struktura-towarowa-polskiego-eksportu-rolno-spozywczego-2023.jpg)
Ziarno zbóż: dynamika wzrostu i kluczowi odbiorcy
Eksport ziarna zbóż, szczególnie pszenicy i kukurydzy, odnotował w 2023 r. 15-procentowy wzrost względem roku poprzedniego. Niemcy pozostają głównym odbiorcą, jednak coraz większą rolę odgrywają również kraje spoza UE, takie jak Nigeria czy RPA.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/Polski-handel-zagraniczny-ziarnami-zboz.jpg)
Perspektywy rozwoju eksportu polskich produktów rolno-spożywczych
Wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w 2023 roku stanowi obiecujący sygnał dla dalszego rozwoju sektora. Dalsza dywersyfikacja rynków zbytu, innowacje produkcyjne i promocja jakości produktów mogą przyczynić się do utrzymania i zwiększenia konkurencyjności polskiego eksportu na arenie międzynarodowej.
Źródło: KOWR
- Wszystko
- Aktualności (611)
- Wiedza (270)
- Kalendarz (1026)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Palermo
Ośrodek EEN przy PARP zaprasza polskich importerów i dystrybutorów żywności i napojów do udziału w m…
WydarzenieOtwarci na kraje DACHL
Już 18 września 2024 roku w Hotelu Omega w Olsztynie czekają na Ciebie niepowtarzalne możliwości naw…
-
Artykuł
Spadek importu surowców energetycznych do UE
Najbardziej zauważalne zmiany w imporcie gazu ziemnego
ArtykułThe Next Web Conference 2024
Konferencja przyciągnęła uwagę globalnych gigantów i innowatorów
-
Artykuł
Kultura biznesu we Francji
Skuteczne prowadzenie biznesu we Francji wymaga zrozumienia unikalnych aspektów francuskiej kultury
ArtykułNowe trendy w wysyłce dokumentów transportowych
Źle dostarczone dokumenty przyczyną opóźnień w płatnościach w branży transportowej.
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Palermo
Ośrodek EEN przy PARP zaprasza polskich importerów i dystrybutorów żywności i napojów do udziału w m…
WydarzenieOtwarci na kraje DACHL
Już 18 września 2024 roku w Hotelu Omega w Olsztynie czekają na Ciebie niepowtarzalne możliwości naw…
-
Oferta wsparcia
Współpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Oferta wsparciaINTEREUROPA – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województw…
Głównym celem projektu jest zwiększenie skali potencjału eksportowego firm z sektora MŚP
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.