Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Kultura biznesu w Portugalii
Artykuł

Kultura biznesu w Portugalii

Portugalia jest krajem o bogatej historii, różnorodnej kulturze i unikalnych tradycjach, które wywierają wpływ na wiele aspektów życia codziennego, w tym również na kulturę biznesu.

Kultura biznesu w Wietnamie

Zrozumienie lokalnej kultury biznesu jest kluczowe dla skutecznej i owocnej współpracy, a aspekty takie jak język, etykieta, organizacja spotkań oraz negocjacje odgrywają fundamentalną rolę w budowaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z parterami.

Język

Oficjalnym językiem Republiki Portugalii jest język portugalski. Wśród Portugalczyków biegła znajomość angielskiego jest dość powszechna. Należy jednak pamiętać, że w przypadku załatwianiu formalności w urzędach, analizy przepisów prawa lokalnego czy uczestnictwa w przetargach na zamówienia publiczne znajomość języka portugalskiego jest konieczna. Podczas kontaktów biznesowych z portugalskimi firmami o zasięgu międzynarodowym używa się języka angielskiego.

Korespondencja biznesowa może być prowadzona po angielsku, natomiast jeśli nasz partner nie posługuje się tym językiem, warto zaoferować usługę tłumacza.

Umawianie spotkań

Choć Portugalczycy oczekują od obcokrajowców punktualności, sami często potrafią spóźnić się nieco na spotkanie. Najlepszymi porami na umówienie spotkania są czas do godziny 11:00, lub po 15. Między 12:00-14:00 Portugalczycy zazwyczaj spożywają lunch.

Spotkanie biznesowe należy umówić z odpowiednim wyprzedzeniem i potwierdzić je na kilka dni przed. Podczas planowania dat spotkania powinno się unikać okresu urlopowego, który wypada najczęściej w miesiącach lipiec-sierpień, oraz okresu pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem.

Powitanie i tytułowanie

Podstawowym sposobem powitania w Portugalii jest mocny uścisk dłoni. W sytuacjach mniej formalnych powitanie może nastąpić w przypadku mężczyzn poprzez wzajemny uścisk, a w przypadku kobiet poprzez pocałunki w oba policzki.

Do mężczyzn należy zwracać się Senhor, zaś do kobiet Senhora, łącząc to z nazwiskiem. Przy kontaktach bardziej formalnych można zwrócić się do mężczyzn Doutor, zaś do kobiet Doutora, także łącząc to z nazwiskiem.

Wizytówki wręcza się na samym początku bądź końcu spotkania. Dobrze jest poczekać, aż partner z Portugalii pierwszy wyciągnie wizytówkę. Warto przetłumaczyć drugą stronę biletu wizytowego na język portugalski i tą stroną wręczyć wizytówkę naszemu partnerowi.

Przyjęcia

W Portugalii często więcej można osiągnąć podczas wspólnego posiłku z partnerem, niż w wyniku czasochłonnej wymiany korespondencji pocztą elektroniczną. W trakcie lunchu swobodnie można dyskutować o sprawach biznesowych.

W trakcie posiłków powszechnie stosowanym trunkiem jest wino. Przyjętą praktyką jest, że to Portugalscy gospodarze płacą rachunek. Jeśli to my chcemy opłacić dany posiłek, należy na samym początku wyjaśnić partnerowi, że zapraszamy go na swój koszt i upewnić się, że kelner przyniesie rachunek właśnie nam. Portugalczycy zazwyczaj nie dzielą rachunków. Napiwek na ogół nie jest wliczony w rachunek.

Ubiór

W portugalskim środowisku biznesowym obowiązuje strój klasyczny. Pomimo doskwierających upałów, mężczyźni nie powinni zdejmować marynarki, dopóki nie zrobi tego ich partner. Koszule z krótkim rękawem są uważane za zbyt swobodne.

Portugalczycy przywiązują niezwykle istotną uwagę do wyglądu. Zazwyczaj zdają sobie sprawę z aktualnych trendów, a ubrania są często używane do wyrażenia statusu i sukcesu.

Rozmowy i zachowania negocjacyjne

Rozmowa biznesowa  w Portugalii rozpoczyna się krótką pogawędką. Dobrymi tematami do luźnej rozmowy są piłka nożna, jedzenie, moda czy pogoda. Po krótkim wstępie warto przejąć inicjatywę i przejść do meritum spotkania.

W przypadku gdy nie znamy języka portugalskiego, w dobrym tonie będzie nauczenie się kilku podstawowych zwrotów w tym języku i użycie ich podczas rozmowy.

Wszelkie prezentacje powinny być przygotowane z należytą starannością oraz poparte liczbami. Zaleca się, aby prezentacja była zarówno w języku angielskim jak i portugalskim.

Istotnym czynnikiem przy relacjach biznesowych z portugalskimi firmami są kontakty międzyludzkie. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu i zbudowanie zaufania z przyszłym partnerem handlowym są fundamentalne w kontekście dalszej współpracy. Werbalna komunikacja jest powszechnie stosowana. W ujęciu handlowym kluczem do sukcesu na portugalskim rynku jest znalezienie wyspecjalizowanego partnera lub dystrybutora znającego specyfikę rynku i profil potencjalnych odbiorców.

Wręczanie i przyjmowanie upominków

Ze względu na to, iż wręczanie upominków jest uważane za osobisty gest, obdarowywanie upominkami pracowników nie jest w dobrym tonie. Normą jest wręczanie niezapakowanych upominków na początku spotkania. Jeśli otrzymasz zapakowany prezent, od razu go rozpakuj, by wyrazić wdzięczność. Nie rewanżuj się prezentem od razu. Lepiej zrobić to przy kolejnym spotkaniu. Odpowiednim upominkiem będzie przedmiot kojarzony z naszym krajem.

Więcej o Portugalii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: PAIH, Export Intelligence

  • Wszystko
  • Aktualności (1)
  • Wiedza (17)
  • Kalendarz (14)
  • Centrum Wsparcia (324)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.