Lody kolejnym polskim hitem eksportowym
Polska jest jednym z największych eksporterów lodów na świecie. W 2023 roku zajęła 4. miejsce w rankingu, mając udział 8,84% globalnego eksportu. Tym samym umocniła swoją pozycję jako jeden z kluczowych graczy w tej branży.
Ekspansja polskich lodów
Ekspansja polskich lodów nabrała tempa całkiem niedawno. Jeszcze w poprzedniej dekadzie nic nie wskazywało, że Polska będzie w światowej czołówce w tej branży.
Według danych GUS, po raz pierwszy w historii produkcja polskich lodów przekroczyła 300 mln litrów dopiero w roku 2021, rosnąc o 14% w porównaniu z rokiem 2020. Tym samym mogliśmy nawiązać bezpośrednią konkurencję z Włochami zajmującymi 3. miejsce w światowym rankingu eksporterów i od zawsze słynącymi z produkcji słynnych Italiano gelato.
Światowa produkcja i eksport lodów w roku 2022
Według danych Eurostatu, w 2022 roku największymi konkurentami Polski wśród producentów lodów w Unii Europejskiej były Niemcy z wolumenem 620 milionów litrów, Francja, która zajęła drugie miejsce, produkując 591 milionów litrów lodów oraz Włochy z produkcją na poziomie 571 milionów litrów.
Największym eksporterem lodów w Unii Europejskiej była Francja, sprzedając 53 miliony kilogramów, co stanowiło 21% całkowitego unijnego eksportu. Drugie miejsce zajęły Niderlandy, eksportując 42 miliony kilogramów lodów, co stanowiło 17% całkowitego eksportu lodów poza Unię. Włochy znalazły się na trzecim miejscu, eksportując 31 milionów kilogramów, czyli 13% całkowitego eksportu. Niemcy uplasowały się na czwartej pozycji z wolumenem 28 milionów kilogramów, co stanowiło 11%, a Belgia na piątym miejscu z 23 milionami kilogramów, odpowiadając za 9% całkowitego eksportu lodów z UE. Polska w roku 2022 wyeksportowała 10,99 mln kg lodów.
Udział Polski w światowym eksporcie w roku 2023
Polska odnotowała największy skok w udziale w światowym eksporcie lodów w roku 2023, wzrastając z poziomu 5,84% do 8,84%. Tym samym w porównaniu z rokiem 2022 eksport wzrósł o 51,4%.
Według bazy danych UN Comtrade, w roku 2023 Polska z udziałem 8,84% zajęła 4. miejsce w światowym eksporcie lodów, wyprzedzając Włochy z udziałem 8,78% oraz Hiszpanię (8,23%).
Pierwsze miejsce należało do Niemiec (18,6%), drugie do Belgii (11,74%) i trzecie do Holandii (10,23%). Baza danych nie zawiera informacji o eksporcie Francji, która w roku 2022 była na miejscu pierwszym.
Polski eksport i import lodów
Wartość polskiego eksportu lodów wzrósł o 20,6% w stosunku do roku 2022 i wyniósł 345 mln EUR. Dodatnie saldo handlu lodami osiągnęło poziom 206 milionów EUR.
Wyniki rosnącego sukcesywnie polskiego eksportu już od 2020 roku potwierdzają popularność i silną pozycję polskich lodów na rynku międzynarodowym.
Główne kierunki polskiego eksportu lodów
W roku 2023 Polska wyeksportowała 81,18% swojej produkcji do krajów Unii Europejskiej i 18,82% do pozostałych krajów świata.
Największymi odbiorcami polskich lodów były Niemcy, do których eksport osiągnął wartość 77,87 mln EUR. Następna była Francja (45,26 mln EUR), Wielka Brytania (33,95 mln EUR), Hiszpania (21,67 mln EUR), Włochy (19,37 mln EUR) i Węgry (18,21 mln EUR).
Spośród krajów pozaeuropejskich, eksport polskich lodów o największej wartości liczonej w mln EUR, w roku 2023 trafił do Stanów Zjednoczonych (84,76), Australii (33,35) i Kolumbii (31,7).
Polskie lody sprzedawane były również w tak oddalonych od nas krajach jak Gambia, Nowa Zelandia czy Singapur.
Główne kierunki polskiego importu lodów
W roku 2023 największy import lodów do Polski pochodził od naszego zachodniego sąsiada. Wartość wyeksportowanych produktów lodowych z Niemiec do kraju nad Wisłą wyniosła 42,02 mln EUR. Tym samym saldo w handlu lodami było dodatnie dla Polski i wyniosło około 35,85 mln EUR. Drugim krajem, z którego Polska zaimportowała lody o największej wartości była Litwa (15,69 mln EUR), następnie Hiszpania (15,69 mln EUR) oraz Holandia (10,48 mln EUR).
Spożycie lodów w Polsce
Wartość rynku lodów w Polsce rok do roku rośnie, ale sprzedaż pod względem wolumenu pozostaje na stabilnym poziomie. Może to świadczyć o znaczącym wpływie inflacji na tę kategorię produktów. W dwóch ostatnich okresach rocznych, kończących się w kwietniu 2022 i kwietniu 2023 roku, wolumen sprzedaży pozostał niemal taki sam.
Według badania Target Group Index przeprowadzonego przez Kantar na przełomie 2022 i 2023 roku, większość Polaków (52%) zadeklarowała spożywanie lodów (głównie deserowych lub familijnych).
Polacy najczęściej jedzą je kilka razy w roku. Potwierdził to co piąty respondent, 13% uczestników badania zadeklarowało spożywanie lodów 2-3 razy w miesiącu, a 11% je lody raz w miesiącu.
Źródło: GUS, Eurostat, baza danych UN Comtrade
- Wszystko
- Aktualności (6)
- Wiedza (6)
- Kalendarz (8)
- Centrum Wsparcia (43)
-
Oferta wsparcia
Platforma ePing SPS & TBT
Platforma ePing SPS & TBT jest bezpłatnym narzędziem na poziomie Światowej Organizacji Handlu (WTO),…
Oferta wsparciaObniżenie kosztów importu zaopatrzeniowego
Możesz ubiegać się o zawieszenie poboru ceł albo ustanowienie unijnych kontyngentów taryfowych (z ni…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.