21.08.2024
Ekspansja polskiej branży drobiarskiej na nowe zagraniczne rynki
Polski biznes drobiarski, który już jest liderem produkcji i eksportu w UE i jednym z głównych graczy na świecie, z każdym nowo zdobytym rynkiem jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję.
Japonia
Od 12 lipca 2024 roku polski drób, produkty z drobiu oraz jaja i produkty jajeczne mogą być eksportowane na rynek japoński. Główny Lekarz Weterynarii Japonii zniósł zakaz importu mięsa drobiowego oraz produktów jajecznych ze wszystkich polskich województw.
Dzięki zniesieniu zakazu, do Japonii mogą być eksportowane:
- jaja zniesione od 12 lipca 2024 r. oraz produkty z nich wyprodukowane,
- mięso drobiowe oraz produkty z mięsa drobiowego pochodzące od zwierząt poddanych ubojowi od 12 lipca 2024 r.
Rynek japoński
Według Banku Światowego i Federal Reserve Bank of St. Louis, liczba ludności Japonii w 2023 roku wynosiła 124,516,650 osób.
W 2023 roku produkt krajowy brutto (PKB) Japonii wyniósł 4,213 biliona USD, a PKB per capita (produkt krajowy brutto na mieszkańca) około 33,853 USD.
Japonia jest ogromnym rynkiem stwarzającym spore możliwości dla eksportu polskiej żywności z dużym potencjałem do wzrostów.
W roku 2022 Kraj Kwitnącej Wiśni był piątym na świecie importerem wołowiny i siódmym importerem drobiu.
Między kwietniem 2023 a kwietniem 2024 roku japoński import drobiu wzrósł o 27,8%, co jest sygnałem rosnącego popytu i szansą na duży eksport tego produktu z Polski.
Filipiny
W sierpniu 2023 roku, sukcesem zakończyły się negocjacje z Filipinami o dopuszczenie naszego drobiu na tamtejszy rynek.
Negocjacje trwały kilka miesięcy, a do sukcesu przyczyniła się m.in. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Duża pomoc była również ze strony MRiRW, GIW oraz Ambasady RP w Manili.
Rynek Filipiński
Dla polskiego biznesu drobiarskiego Filipiny są bardzo ważnym klientem – bramą dla pozycji polskiego drobiarstwa w Azji Południowo-Wschodniej. To prawie 115 mln potencjalnych konsumentów, dla których to właśnie mięso jest podstawowym składnikiem diety.
Polska jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej z uznanym przez Filipińczyków systemem regionalizacji, dotyczącym potencjalnej grypy ptaków na poziomie województw. W skrócie oznacza to, że ewentualne jedno ognisko zakaźne nie wyłączy z eksportu całego polskiego rynku drobiarskiego.
Wietnam
W sierpniu 2022 roku Wietnam podpisał umowę o wolnym handlu z Unią Europejską tym samym umożliwiając stymulowanie szybkiego wzrostu gospodarczego dla obu rynków, zamieszkiwanych przez 550 mln ludzi. Umowa znosi cła i wiele biurokratycznych przeszkód, a także zapewnia ochronę inwestycji, co jest niezwykle istotne dla podejmowania finansowych decyzji przedsiębiorców.
Już teraz, w ramach EVTA, zniesiono lub zredukowano cła na ponad 99 proc. produktów. Do 2029 roku znikną niemal wszystkie.
Rynek wietnamski
Populacja Wietnamu w 2024 roku wynosi około 101 milionów osób . Mięso drobiowe jest tam (obok wieprzowiny, ryb i różnego rodzaju owoców morza) jednym z najchętniej spożywanych mięs oraz jako dodatek do tradycyjnych dań.
Polski eksport drobiu do Wietnamu w roku 2023 osiągnął wartość 45,8 mln USD, przy czym mięso i jadalne podroby mięsne z drobiu (świeże, chłodzone lub mrożone) osiągnęły 38% dynamikę wzrostu r/r.
Rozwój nowych rynków zbytu na Dalekim Wschodzie stanowi ważny krok w umacnianiu pozycji polskiego drobiu na arenie międzynarodowej.
Rosnący popyt na wysokiej jakości produkty żywnościowe w Azji otwiera także przed polskimi eksporterami duże możliwości, które mogą przyczynić się do wzrostu i dywersyfikacji polskiego eksportu całego sektora spożywczego.
Źródło:
- Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza
- Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW)
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Wszystko
- Aktualności (735)
- Wiedza (308)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.