05.09.2024
Eksport usług jako siła napędowa polskiego PKB
Polska od 1995 roku utrzymuje dodatnie saldo w handlu usługami. W ostatnich latach to właśnie on stał się głównym motorem napędowym nadwyżki w handlu zagranicznym naszego kraju.
Saldo obrotów handlowych usługami w latach 2022-2023
W 2022 roku eksport usług wzrósł o 28,1 proc. w porównaniu do roku 2021, osiągając 88,121 mld EUR. Import wyniósł 54,444 mld EUR, co oznacza wzrost o 29,7 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Saldo obrotów usługami wyniosło ponad 33,680 mld EUR.
W 2023 roku eksport usług wzrósł o 10,1 proc. do wartości 97,064 mld EUR, natomiast import zwiększył się o 9,6 proc. i wyniósł 59,691 mld EUR. W rezultacie saldo obrotów usługami osiągnęło rekordowy, najwyższy w historii poziom 37,373 mld EUR.
Źródło:PFR
Handel zagraniczny usługami w I kwartale 2024 roku
W pierwszym kwartale 2024 roku eksport usług z Polski wyniósł 24,885 mld EUR, co stanowi wzrost o 9,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Import usług osiągnął poziom 14,632 mld EUR, rosnąc o 11,7 proc. rok do roku. Saldo obrotów usługami wyniosło 10,251 mld EUR.
Eksport polskich usług informatycznych
Według danych Narodowego Banku Polskiego, w 2022 roku eksport usług informatycznych i telekomunikacyjnych przyniósł Polsce 13,4 mld USD, co oznaczało ponad 15-procentowy wzrost w porównaniu do 2021 roku. Dzięki temu polski rynek ICT (usługi informatyczne, telekomunikacyjne i związane z bezpieczeństwem IT) osiągnął najwyższy dotąd wynik, stanowiąc prawie 35 proc. całkowitego eksportu usług. Szacuje się, że wartość sektora ICT wzrośnie do 25,2 mld EUR do 2026 roku.
Krajowe firmy IT sprzedają swoje usługi głównie do Niemiec, USA, Austrii i Wielkiej Brytanii. Polscy programiści, dzięki swojemu know-how i innowacyjnemu podejściu, zyskują coraz większą renomę na arenie międzynarodowej, plasując się w ścisłej czołówce rankingu najlepszych na świecie.
Reshoring jako czynnik wzrostu eksportu
Znaczną część wzrostu polskiego eksportu usług można przypisać zjawisku reshoringu, czyli przenoszenia operacji biznesowych z powrotem do Europy. Wzrost eksportu usług biznesowych nie wynika jedynie ze zwiększenia liczby inwestycji zagranicznych, ale także z rosnącej złożoności i wartości procesów przenoszonych do Polski. Dzięki ugruntowanej pozycji Polski w sektorze usług dla biznesu wiele nowych centrów już od początku realizuje zaawansowane zadania o wyższej wartości, podczas gdy prostsze procesy są automatyzowane lub przenoszone do krajów o niższych kosztach, takich jak Indie.
Przykłady firm mających znaczący wkład w rozwój eksportu polskich usług
Globalni inwestorzy dostrzegają potencjał Polski. Według danych ABSL, niemal wszystkie centra usług działające w Polsce obsługują klientów zagranicznych. Na przykład Capgemini Polska, największy pracodawca w branży, osiąga 94 proc. swoich przychodów z obsługi klientów zagranicznych, świadcząc usługi dla odbiorców w 31 krajach. Sii Polska obsługuje klientów z prawie 30 państw, uzyskując 30 proc. swoich przychodów z eksportu usług.
W rozwój polskiego sektora usług mocno inwestują także firmy z USA i Japonii, dostrzegając potencjał i możliwości rozwoju na tym dynamicznie rosnącym rynku. Polska umacnia swoją pozycję na globalnym rynku usług biznesowych, co potwierdzają wysokie miejsca w rankingach atrakcyjnych lokalizacji dla outsourcingu IT.
Jeśli tendencja wzrostowa z pierwszego kwartału 2024 roku się utrzyma, Polska może ustanowić nowy roczny rekord salda w obrocie usługami, przekraczający kwotę 40 mld EUR.
Źródło:
- Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Kompendium Handlu Zagranicznego Polski
- Narodowy Bank Polski (NBP)
- Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) „Poziom innowacyjności w sektorze usług biznesowych w Polsce wyższy niż średnia dla całej gospodarki”
- Wszystko
- Aktualności (734)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.