Europejska motoryzacja w cieniu azjatyckiej dominacji
08.10.2024
Europejski przemysł motoryzacyjny zmaga się z rosnącą konkurencją ze strony Azji, zwłaszcza Chin. Wzrost produkcji samochodów w Azji, w szczególności pojazdów elektrycznych, stawia przed europejskimi producentami ogromne wyzwania. Co więcej, transformacja w stronę elektromobilności oraz rosnące koszty energii stanowią dodatkową presję na już napięte marże.
Branża motoryzacyjna w Unii Europejskiej staje w obliczu coraz większej konkurencji ze strony państw Azji, które w ostatnich latach znacznie zwiększyły swoją obecność na globalnym rynku. Transformacja technologiczna, zwłaszcza w segmencie pojazdów elektrycznych, stała się polem rywalizacji między Europą a Azją. Europejskie przedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, od rosnących kosztów produkcji po konieczność inwestowania w nowe technologie.
Azjatycka dominacja na globalnym rynku motoryzacyjnym
Jak informuje Polski Instytut Ekonomiczny, w 2023 roku azjatyckie fabryki, głównie w Chinach, wyprodukowały 26,1 mln samochodów, co stanowi aż 32 proc. globalnej produkcji. W ciągu dekady Chiny przekształciły się z kraju o porównywalnym poziomie produkcji samochodowej do Europy w globalnego lidera. Tymczasem w tym samym roku Europa wyprodukowała jedynie 12,1 mln pojazdów, co oznacza spadek jej udziału w światowej produkcji do 20 proc.
Chiny przodują również w rozwoju technologii związanych z pojazdami elektrycznymi. Azjatyccy producenci, tacy jak BYD czy Geely, osiągają wyższą rentowność w segmencie samochodów elektrycznych niż ich europejscy rywale. Dla porównania, niemiecki Volkswagen boryka się z niższą marżą operacyjną, która w trzecim kwartale 2023 roku wyniosła 6,6 proc., podczas gdy dekadę temu była to wartość 8 proc.
Europejska odpowiedź na wyzwania: wysokie koszty energii i inwestycje w nowe technologie
Niemiecki przemysł motoryzacyjny, będący filarem europejskiej gospodarki, wciąż nie odzyskał swojej pozycji sprzed pandemii. Produkcja samochodów w Niemczech w 2023 roku była o 12 proc. niższa niż w 2019 roku. Wzrost cen energii zwiększył koszty produkcji o 600 EUR na pojazd, co wywarło silną presję na marże producentów. Mimo to niemiecki przemysł nie ustaje w wysiłkach innowacyjnych – na 2024 rok zaplanował rekordowe inwestycje w nowe technologie o wartości 53,2 miliarda EUR.
Przejście na elektromobilność w Europie jest jednak kosztowne. Producenci muszą inwestować ogromne środki w rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych oraz baterii, a rentowność w tym segmencie pozostaje niska w porównaniu do azjatyckich firm, które już zdążyły osiągnąć skalę produkcji pozwalającą na obniżenie kosztów.
Polski sektor motoryzacyjny: szanse i zagrożenia
Polska, będąca częścią europejskiego łańcucha dostaw motoryzacyjnych, rozwija swój sektor szybciej niż Niemcy. W ciągu ostatniego 1,5 roku polski przemysł motoryzacyjny rósł średnio o 9 proc. rocznie, głównie dzięki inwestycjom w produkcję baterii litowo-jonowych. Niemniej jednak uzależnienie polskiego eksportu od rynków europejskich (73 proc. eksportu trafia do krajów UE) stanowi zagrożenie w obliczu problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego .
Elektromobilność szansą czy zagrożeniem?
Mając na uwadze globalną transformację w kierunku elektromobilności, europejscy producenci samochodów stają przed ważnym wyborem. Z jednej strony muszą przyspieszyć tempo innowacji, aby nadążyć za azjatyckimi konkurentami, z drugiej zaś strony konieczne są reformy, które poprawią rentowność w segmencie pojazdów elektrycznych.
Obecne wyniki wskazują na to, że niemieckie marki odpowiadają za niecałe 10 proc. globalnej produkcji samochodów elektrycznych. Jednak w perspektywie długoterminowej odpowiednie inwestycje oraz wsparcie regulacyjne mogą pozwolić europejskiej motoryzacji na odzyskanie utraconej pozycji.
Konkurencja między europejskimi a azjatyckimi producentami samochodów osiąga nowe szczyty, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych. Chociaż Europa staje w obliczu licznych wyzwań, potencjał innowacyjny oraz rosnące inwestycje mogą pozwolić jej na powrót do globalnej czołówki. Czy europejscy producenci znajdą sposób na skuteczną rywalizację z Azją, czy też przegrają tę batalię, pozostaje kwestią otwartą. Jedno jest pewne – przyszłość motoryzacji rozstrzygnie się na arenie technologicznej, a elektromobilność odegra w tym kluczową rolę.
Źródła:
- Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 40/2024;
- International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, Sales Statistic, Production Statistic;
- Statista, China Electric Vehicles
- Wszystko
- Aktualności (10)
- Wiedza (4)
- Kalendarz (12)
- Centrum Wsparcia (41)
-
Wydarzenie
BATTERY FORUM Poland 2025
BATTERY FORUM Poland 2025 to nie tylko targi, ale również międzynarodowa konferencja branży energii …
WydarzenieStoisko PAIH na targach CES 2025
Targi CES są prognostykiem tego, co w technologii będzie się działo na rynku w nadchodzącym roku
-
Wydarzenie
BATTERY FORUM Poland 2025
BATTERY FORUM Poland 2025 to nie tylko targi, ale również międzynarodowa konferencja branży energii …
WydarzenieStoisko PAIH na targach CES 2025
Targi CES są prognostykiem tego, co w technologii będzie się działo na rynku w nadchodzącym roku
-
Oferta wsparcia
Platforma ePing SPS & TBT
Platforma ePing SPS & TBT jest bezpłatnym narzędziem na poziomie Światowej Organizacji Handlu (WTO),…
Oferta wsparciaUmowy o wolnym handlu
W ramach negocjacji preferencyjnych umów handlowych w zakresie zarówno towarów, jak i usług (interes…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.