Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > UE nakłada cła antysubsydyjne na chińskie samochody elektryczne
Artykuł

UE nakłada cła antysubsydyjne na chińskie samochody elektryczne

4 października Komisja Europejska uzyskała mandat do nałożenia ceł antysubsydyjnych (tzw. wyrównawczych)na import samochodów elektrycznych z Chin, pomimo sprzeciwu niektórych państw członkowskich.

dużo kostek, po jednaj stronie w kolorach chinskiej flagi, a po drugiej - Unii Europejskiej

Decyzja ta ma na celu wyrównanie szans europejskich producentów na rynku motoryzacyjnym, ale jednocześnie wywołała reakcję ze strony Pekinu, który nałożył cła na europejskie brandy.

Cła antysubsydyjne – decyzja i cel działań

Nałożenie ceł antysubsydyjnych przez Komisję Europejską ma pomóc w wyrównaniu szans między europejskimi producentami a chińskimi eksporterami. Dzięki nowemu mandatowi KE będzie mogła zwiększyć cła na samochody elektryczne z Chin do poziomu 35,3 proc., ponad standardowe 10 proc. Nie są to jednak cła zaporowe, jak w przypadku decyzji Stanów Zjednoczonych, które podniosły cła na importowane auta z 25 proc. do 100 proc.

Chińska odpowiedź i perspektywa dalszych rozmów

W reakcji za nałożenie ceł, Chiny 8 października wprowadziły środki antydumpingowe na import brandów z UE, co uderza głównie we francuskie marki. Pomimo tej odpowiedzi, Komisja Europejska zamierza kontynuować rozmowy z Pekinem, których wynikiem ma być zmniejszenie dalszych retorsji.

Inwestycje chińskie jako alternatywa dla wyższych ceł

Decyzja o wyższych cłach nie powstrzyma importu chińskich samochodów elektrycznych do Europy, ale może zwiększyć napływ chińskich inwestycji w europejski sektor motoryzacyjny. Od 2022 roku Chiny intensywnie inwestują w fabryki w UE: na Węgrzech, Słowacji, w Hiszpanii i Turcji. Przykładem jest budowa fabryki baterii firmy CATL na Węgrzech, której wartość szacowana jest na 7,5 miliarda dolarów.

Ryzyko podziałów w UE i wyścig o inwestycje

Wzmożone chińskie inwestycje mogą rozpocząć rywalizację między państwami UE o pozyskiwanie kapitału. Istnieje ryzyko, że Pekin będzie wykorzystywał te podziały, co może prowadzić do sytuacji, w której inwestycje będą ograniczały się do zakładów montażowych. W takim scenariuszu realna wartość dodana, jak i większość zysków, pozostaną w Chinach, nie przekładając się na korzyści dla rynku europejskiego.

Znaczenie sektora motoryzacyjnego dla gospodarki UE

Branża motoryzacyjna jest bardzo ważna dla gospodarki europejskiej –  generuje ona zarówno miejsca pracy jak i wpływa na wiele innych sektorów przemysłu Starego Kontynentu. Z tego względu państwa takie jak Niemcy obawiają się możliwych działań odwetowych ze strony Chin, które mogłyby ograniczyć import niemieckich samochodów.

Plany KE mają na celu ochronę strategicznego znaczenia sektora motoryzacyjnego i przyciąganie nowych inwestycji, co ma wspierać konkurencyjność unijnych producentów na globalnym rynku.

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), „Cła na chińskie elektryki mogą przyciągnąć inwestycje do UE”, nr 41/2024, 10 października 2024

  • Wszystko
  • Aktualności (734)
  • Wiedza (309)
  • Kalendarz (1234)
  • Centrum Wsparcia (324)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.