Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polski eksport rolno-spożywczy w okresie styczeń-sierpień 2024
Artykuł

Polski eksport rolno-spożywczy w okresie styczeń-sierpień 2024

W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski osiągnęła poziom 34,75 mld EUR (150,1 mld złotych). Jest to wynik wyższy o 0,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu minionego roku. Pomimo wyzwań związanych z mniejszymi wpływami z kluczowych rynków, takich jak Niemcy, Niderlandy czy USA, oraz mniej korzystnym kursem walutowym, polskim eksporterom udało się podnieść wpływy z eksportu.

Kolorowe papryki w skrzyni

Udział Unii Europejskiej jako główny filar polskiego eksportu

Rynki unijne pozostają najważniejszym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych, odpowiadając za 73 proc. całkowitego eksportu tej grupy produktów. Wartość sprzedaży na rynku unijnym wzrosła o 0,5 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając 25,5 mld EUR (110,2 mld złotych). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku Polska eksportowała do krajów UE głównie tytoń i wyroby tytoniowe (3,2 mld EUR, wzrost o 3 proc.), mięso drobiowe (2,1 mld EUR) oraz produkty mleczne (1,7 mld EUR, wzrost o 7 proc.). Wzrost odnotowano również w kategoriach takich jak ryby i przetwory rybne (5 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (20 proc.).

Największe przychody z eksportu do UE uzyskano ze sprzedaży do Niemiec, choć wartość ta była o 1 proc. niższa niż w roku poprzednim. Obiecujące wyniki osiągnięto na rynku francuskim (wzrost o 2 proc. rok do roku), czeskim (wzrost o 3 proc.) oraz we Włoszech (spadek o 2 proc.). Łącznie te rynki wygenerowały ponad połowę wpływów z eksportu rolno-spożywczego na terenie Unii Europejskiej.

KOWR grafika

Ekspansja pozaeuropejska – stabilny wzrost na rynkach trzecich

Poza Unią Europejską wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego również się zwiększyła, osiągając wartość 9,2 mld EUR (39,9 mld złotych), co stanowiło wzrost o 1 proc. rok do roku. Produkty eksportowane do krajów trzecich to głównie mięso drobiowe (wzrost o 17 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (wzrost o 17 proc.). Warto również zauważyć, że sprzedaż ziarna pszenicy, która dotychczas była istotną częścią eksportu, spadła aż o 36 proc. rok do roku.

Największym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych spoza UE pozostaje Wielka Brytania, generując przychody na poziomie 2,8 miliarda EUR (wzrost o 1 proc.). Kolejnymi znaczącymi partnerami były Ukraina (spadek o 16 proc.), USA (spadek o 11 proc.), Turcja (wzrost o 35 proc.) oraz Szwajcaria (wzrost o 52 proc.).

Import i saldo handlowe – wzrost importu przy zmniejszonym saldzie dodatnim

Wartość importu towarów rolno-spożywczych do Polski wyniosła 23 mld EUR (99 mld złotych), co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W efekcie dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku osiągnęło poziom 11,7 mld EUR (51 mld złotych), jednak było o 7 proc. niższe niż w roku 2023. Spadek salda handlowego wynika głównie z rosnącego importu i zmniejszonych wpływów z kluczowych rynków eksportowych.

Źródło: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa

  • Wszystko
  • Aktualności (717)
  • Wiedza (302)
  • Kalendarz (1185)
  • Centrum Wsparcia (323)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.