Polski eksport rolno-spożywczy w okresie styczeń-sierpień 2024
25.10.2024
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski osiągnęła poziom 34,75 mld EUR (150,1 mld złotych). Jest to wynik wyższy o 0,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu minionego roku. Pomimo wyzwań związanych z mniejszymi wpływami z kluczowych rynków, takich jak Niemcy, Niderlandy czy USA, oraz mniej korzystnym kursem walutowym, polskim eksporterom udało się podnieść wpływy z eksportu.
Udział Unii Europejskiej jako główny filar polskiego eksportu
Rynki unijne pozostają najważniejszym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych, odpowiadając za 73 proc. całkowitego eksportu tej grupy produktów. Wartość sprzedaży na rynku unijnym wzrosła o 0,5 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając 25,5 mld EUR (110,2 mld złotych). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku Polska eksportowała do krajów UE głównie tytoń i wyroby tytoniowe (3,2 mld EUR, wzrost o 3 proc.), mięso drobiowe (2,1 mld EUR) oraz produkty mleczne (1,7 mld EUR, wzrost o 7 proc.). Wzrost odnotowano również w kategoriach takich jak ryby i przetwory rybne (5 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (20 proc.).
Największe przychody z eksportu do UE uzyskano ze sprzedaży do Niemiec, choć wartość ta była o 1 proc. niższa niż w roku poprzednim. Obiecujące wyniki osiągnięto na rynku francuskim (wzrost o 2 proc. rok do roku), czeskim (wzrost o 3 proc.) oraz we Włoszech (spadek o 2 proc.). Łącznie te rynki wygenerowały ponad połowę wpływów z eksportu rolno-spożywczego na terenie Unii Europejskiej.
Ekspansja pozaeuropejska – stabilny wzrost na rynkach trzecich
Poza Unią Europejską wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego również się zwiększyła, osiągając wartość 9,2 mld EUR (39,9 mld złotych), co stanowiło wzrost o 1 proc. rok do roku. Produkty eksportowane do krajów trzecich to głównie mięso drobiowe (wzrost o 17 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (wzrost o 17 proc.). Warto również zauważyć, że sprzedaż ziarna pszenicy, która dotychczas była istotną częścią eksportu, spadła aż o 36 proc. rok do roku.
Największym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych spoza UE pozostaje Wielka Brytania, generując przychody na poziomie 2,8 miliarda EUR (wzrost o 1 proc.). Kolejnymi znaczącymi partnerami były Ukraina (spadek o 16 proc.), USA (spadek o 11 proc.), Turcja (wzrost o 35 proc.) oraz Szwajcaria (wzrost o 52 proc.).
Import i saldo handlowe – wzrost importu przy zmniejszonym saldzie dodatnim
Wartość importu towarów rolno-spożywczych do Polski wyniosła 23 mld EUR (99 mld złotych), co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W efekcie dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku osiągnęło poziom 11,7 mld EUR (51 mld złotych), jednak było o 7 proc. niższe niż w roku 2023. Spadek salda handlowego wynika głównie z rosnącego importu i zmniejszonych wpływów z kluczowych rynków eksportowych.
- Wszystko
- Aktualności (734)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.