Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Rośnie polski eksport do Wietnamu i inwestycje
Artykuł

Rośnie polski eksport do Wietnamu i inwestycje

W 2024 roku Polska odnotowuje dynamiczny wzrost eksportu do Wietnamu. Poza rosnącymi obrotami handlowymi polskie firmy zaczynają również inwestować w tym azjatyckim kraju, dostrzegając w nim duży potencjał rozwoju.

biznesman wskazujący na flagę Wietnamu

Warto podkreślić, że rynek wietnamski to ponad 98 mln konsumentów, z przyrostem naturalnym na poziomie 1 proc., co oznacza, że każdego roku przybywa w Wietnamie ok. 1 mln nowych potencjalnych nabywców polskich produktów.

Eksport w roku 2024 napędzany sektorem rolno-spożywczym i technologiami

W pierwszym półroczu 2024 roku wartość polskiego eksportu do Wietnamu wyniosła 270 mln EUR, co oznacza wzrost o 8 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego.

Największy udział w eksporcie mają produkty rolno-spożywcze (30 proc.) oraz maszyny i urządzenia (25 proc.). Wietnam, z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na mięso, stał się jednym z głównych odbiorców polskiej wieprzowiny i drobiu. Nasz kraj na tym polu skutecznie konkuruje z Brazylią, Australią czy Nową Zelandią.

Poza sektorem rolno-spożywczym polskie firmy rozwijają sprzedaż w takich branżach jak IT, technologie cyfrowe, budownictwo, energetyka odnawialna czy turystyka.

Polski eksport do Wietnamu w latach 2022-2023

Rok 2023 był również bardzo udany dla polskich eksporterów towarów do Wietnamu. Eksport wzrósł o 19,5 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Sukces ekspansji eksportowej polskich towarów do Wietnamu w roku 2023 to sprzedaż towarów o wartości 581,67 mln USD.

Kierunek eksportu do tej części  Azji Południowo-Wschodniej systematycznie rośnie już od 2018 roku (2,86 mln EUR), mocno przyspieszając w roku 2021 – do 349 mln EUR, a w roku 2022 osiągając poziom ponad 462 mln EUR.

Inwestycje Adamed Pharma przykładem strategii długoterminowej

Przykładem firmy aktywnie działającej na dużą skalę na wietnamskim rynku jest polska firma farmaceutyczna Adamed Pharma, która nabyła 100 proc. udziałów w lokalnym przedsiębiorstwie Davipharm. Zakup wietnamskiego przedsiębiorstwa ma pozwolić Adamed Pharma zwiększyć konkurencyjność i lepiej dostosować produkty do lokalnego rynku. Jest to przykład długoterminowego podejścia naszych rodzimych firm, które coraz częściej decydują się na uruchamianie produkcji lub zakładanie spółek w Wietnamie.

Wietnam jako partner strategiczny

Wietnam cieszy się w Polsce opinią stabilnego i otwartego na współpracę kraju. Kraj ma potencjał, by zostać nowym azjatyckim tygrysem – zyskuje coraz większe znaczenie w regionie i coraz bardziej otwiera się na świat.

Więcej gospodarce Wietnamu pisaliśmy już w marcu br.

Historyczne relacje, jak na przykład wymiana studentów zapoczątkowana w latach 50. XX wieku, przyczyniają się do dobrego postrzegania naszych marek wśród Wietnamczyków. Polska jest kojarzona jako dostawca wysokiej jakości produktów i wiarygodny partner biznesowy. Potwierdza to zawsze duże zainteresowanie, jakim cieszą się nasze krajowe stoiska na międzynarodowych targach i spotkaniach handlowych odbywających się w Azji Południowo-Wschodniej.

Perspektywy na przyszłość

Eksperci wskazują, że Wietnam może stać się hubem dla polskich firm na całą Azję Południowo-Wschodnią. Dynamicznie rozwijająca się gospodarka, szczególnie w miastach takich jak Ho Chi Minh, stwarza możliwości zarówno dla eksportu, jak i inwestycji.

Współpraca z Wietnamem to przykład skutecznego budowania relacji handlowych i inwestycyjnych w jednym z najbardziej perspektywicznych rynków regionu. Wzrost eksportu i rosnąca liczba polskich firm zainteresowanych tym krajem oraz dobra znajomość kultury biznesu wskazują, że Polska zaczyna skutecznie wykorzystywać potencjał Azji Południowo-Wschodniej.

Dla polskiego przedsiębiorcy i eksportera towarów do Wietnamu ważnym wydarzeniem będzie zniesienie opłat celnych na wyroby spirytusowe i wina w 2026 roku) oraz zniesienie cła na przetwory spożywcze, w tym nasze dżemy, konfitury owocowe i soki w 2028 roku ).

Dlatego już teraz każdy polski przedsiębiorca, który jeszcze nie eksportuje swoich produktów do Wietnamu, a bierze to pod uwagę, powinien rozpocząć na szerszą skalę rozpoznanie tego bardzo perspektywicznego rynku. Pomoc i wsparcie może uzyskać w biurze handlowym PAIH w Wietnamie.

Zachęcamy do kontaktu z Polską Agencją Inwestycji i Handlu S.A. poprzez formularz kontaktowy PAIH

Źródło:

  • wnp.pl – portal gospodarczy „Aspirują do grona azjatyckich tygrysów. To może być kierunek dla polskich firm”, 11.2024
  • Export Intelligence
  • Główny Urząd Statystyczny (GUS)
  • Wszystko
  • Aktualności (732)
  • Wiedza (308)
  • Kalendarz (1223)
  • Centrum Wsparcia (324)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.