Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Analiza SWOT – jak przeprowadzić analizę strategiczną?
Artykuł

Analiza SWOT – jak przeprowadzić analizę strategiczną?

Analiza SWOT pozwala na uporządkowanie faktów o firmie i jej otoczeniu (docelowym rynku eksportowym), a tym samym na określenie jej przewagi konkurencyjnej i zidentyfikowanie najbardziej obiecujących kierunków eksportu. SWOT to analiza mocnych stron (strengths), słabych stron (weaknesses), szans (opportunities) oraz zagrożeń (threats).

Skorzystaj z prostego narzędzia analizy strategicznej. Oceń swoje szanse, dowiedz się w jakich obszarach jesteś konkurencyjny i wybierz najbardziej obiecujące kierunki rozwoju. Sprawdź, jak lepiej zaplanować swoją strategię eksportową przy pomocy analizy SWOT. Zapoznaj się z tym, jak przeprowadzić analizę strategiczną krok po kroku.

obrazek dekoracyjny przedstawiający dłoń i dokumenty z grafami i wykresami

Analizę SWOT najłatwiej przeprowadzić przy użyciu prostej tabeli o wymiarach 2×2, jak na przykładzie poniżej. Przy wypełnianiu poszczególnych pól postarajmy się być możliwie konkretni i obiektywni. Nie popadajmy ani w przesadny optymizm, ani pesymizm – wówczas analiza najlepiej odpowie na nasze potrzeby.

Tabela Szablon analizy SWOT z przykładowym wypełnieniem (Mocne strony, słabe strony, okazje, zagrożenia)

Po przeprowadzeniu analizy SWOT kolejnym krokiem jest opracowanie planu działań na podstawie wniosków, które z niej wyciągnęliśmy. W planie powinniśmy uwzględnić to, jak wykorzystać nadarzające się szanse oraz nasze mocne strony. Jest to np. rozpoznawalność na rynku eksportowym firmy lub kraju pochodzenia. Uwzględniamy też jak poprawimy nasze słabe strony (np. przeszkolimy kadry, uzyskamy kredyt inwestycyjny na rozbudowę linii produkcyjnej). W jaki sposób zabezpieczymy naszą działalność przed istniejącymi ryzykami (np. wynajmiemy prawnika, by upewnić się, że nasz produkt spełni wymogi regulacyjne na zagranicznym rynku).

Pamiętajmy, że plan sporządzony w oparciu o analizę SWOT nie musi być skomplikowany. Może się w nim znaleźć na przykład rekrutacja jednej, dwóch lub kilku osób do obsługi klienta zagranicznego, budowa magazynu w kraju ekspansji oraz lista pierwszych potencjalnych klientów, których odwiedzimy z naszą ofertą. Postarajmy się, aby efekty naszych działań były mierzalne. Powinniśmy im też przypisać ustalone terminy (np. powiększenie dostępnej przestrzeni magazynowej o 25% w ciągu pół roku, przedstawienie naszej oferty 30 klientom w ciągu miesiąca itd.).

Analiza SWOT jest podstawowym narzędziem analizy strategicznej. Aby uzyskać szeroki punkt widzenia, warto przeprowadzić ją z udziałem osób, które pełnią różne funkcje w różnych działach firmy. Na jej podstawie możliwe jest przygotowanie dobrego planu działania na najbliższe tygodnie i miesiące. Potem analizę można powtórzyć, biorąc pod uwagę nowe informacje, doświadczenia i wprowadzone zmiany. Teoria zarządzania strategicznego oferuje wiele innych narzędzi. Pamiętajmy jednak, że w pewnym momencie, pomimo niedoskonałości i braków, powinniśmy podjąć decyzję. Co robić dalej? Następnie konsekwentne działajmy w zgodnie z tą decyzją.

Kliknij tutaj, aby posłuchać o tym jak stawiać pierwsze kroki w eksporcie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.