14.01.2025
Wzrost eksportu krajowych warzyw
Polski sektor warzywny odnotował istotny wzrost eksportu w okresie lipiec–październik 2024 roku, pomimo zmniejszonej konsumpcji na krajowym rynku. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), eksport warzyw (CN07) zwiększył się o ponad 4 proc. rok do roku.

Głównym motorem wzrostu eksportu polskich warzyw była dynamiczna ekspansja na rynki zagraniczne, a przede wszystkim do Rumunii.
Kapusta i ziemniaki na czele eksportu
Eksport kapusty, mimo ograniczonej podaży na rynku krajowym, wzrósł aż o 21 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Największym odbiorcą była Rumunia, która znacznie zwiększyła również zakup polskich ziemniaków. W efekcie w pierwszych czterech miesiącach sezonu 2024/25 eksport ziemniaków przekroczył 80 tys. ton, co oznacza ponad dwukrotny wzrost rok do roku.
Sukces innych gatunków warzyw
Znaczący wzrost eksportu odnotowano także w przypadku warzyw strączkowych takich jak groch i fasola. Głównymi odbiorcami były Holandia i Belgia, gdzie polskie warzywa strączkowe cieszą się coraz większą popularnością.
Eksport mrożonek
Eksport mrożonych warzyw z Polski wzrósł o 2,3 proc. r/r, co było wynikiem zwiększonych dostaw głównie do Wielkiej Brytanii. Spadek eksportu odnotowano jednak doBelgii i USA.
Szansa na zwiększenie eksportu polskich warzyw na unijne rynki
Nowe przepisy unijne dotyczące znakowania owoców i warzyw, które weszły w życie od 2025 roku, wymagają umieszczania na etykietach czytelnych i szczegółowych informacji. Szczególnie ważne jest, aby na etykietach bardziej widoczne było oznaczenie kraju pochodzenia niż miejsce pakowania, co znacząco zmniejszy ryzyko wprowadzania w błąd kupujących.
Dla polskich producentów nowe przepisy są szansą na wyróżnienie się na rynku UE. Wyeksponowanie polskiego pochodzenia warzyw pozwala na budowanie marki narodowej oraz zwiększenie zaufania konsumentów. Polskie produkty, znane z wysokiej jakości i bardziej naturalnych metod uprawy, mogą, zyskać jeszcze większą popularność.
Źródło:
- Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno Spożywczych, „Znakowanie owoców i warzyw – nowe przepisy dla handlowców”,11.2024 r.
- Sadyogrody.pl, „Rośnie eksport krajowych warzyw. Dominuje jeden kierunek”, 01.2025 r.
- Wszystko
- Aktualności (821)
- Wiedza (389)
- Kalendarz (1487)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Hiszpanii
Hiszpania to kraj, w którym biznes i kultura są nierozerwalnie splecione
ArtykułPolska potęgą mięsną – eksport drobiu siłą napędową branży
Eksport pozostaje największą szansą dla rozwoju branży mięsnej w Polsce
-
Artykuł
Polska potęgą mięsną – eksport drobiu siłą napędową branży
Eksport pozostaje największą szansą dla rozwoju branży mięsnej w Polsce
ArtykułWojna handlowa USA vs. UE – straty i zyski
Wojna handlowa między USA a UE stanowi poważne zagrożenie dla obu gospodarek
-
Artykuł
Kultura biznesu w Hiszpanii
Hiszpania to kraj, w którym biznes i kultura są nierozerwalnie splecione
ArtykułPsychologia handlu – jak opanować stres
W niewielkiej dawce mobilizuje, ale gdy wymyka się spod kontroli, staje się wrogiem efektywności
-
Wydarzenie
Foro Proveedor Automotriz Guanajuato 2025
PAIH zaprasza polskie firmy z branży motoryzacyjnej na Foro Proveedor Automotriz Guanajuato 2025 w G…
WydarzenieEtM Day 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do współtworzenia stoiska na targach EtMDay 2025 w Santiago, Chile
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.