30.01.2025
Jak zmienia się branża TSL – finansowe wyzwania i trendy na 2025 rok
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla branży TSL. Firmy transportowe i spedycyjne muszą sprostać nie tylko dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynkowym, ale również nowym technologiom oraz regulacjom. Wszystko to oznacza dalsze wydatki, więc priorytetem jest sprawne zarządzanie budżetem z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi, które wychodzą naprzeciw ich potrzebom.

W 2024 roku koszty osobowe i operacyjne w branży TSL znacznie wzrosły. Ten trend będzie się utrzymywać, prowadząc do dalszego obniżenia i tak już niskich marż zysku w 2025 roku. Zgodnie z danymi GUS, po trzech pierwszych kwartałach 2024 roku średnia rentowność obrotu brutto dużych firm transportowych wyniosła 3,8 proc. To najniższy wynik od 2013 roku i gorszy od średniej dla całej gospodarki wynoszącej 4,7 proc. Utrzymanie rentowności firmy z branży TSL już teraz stanowi ogromne wyzwanie, a trudności będą się piętrzyć. Eksperci od rynku paliwowego przewidują kolejne wzrosty cen, co istotnie przełoży się na firmowe budżety. W ich strukturze wydatki na paliwo, a w szczególności olej napędowy, stanowią nawet 45 proc. ogółu. 2025 rok upłynie również pod znakiem dalszego wzrostu opłat drogowych, zapowiadanych przez kolejne kraje.
Ogromnym kosztem również w branży TSL są wynagrodzenia, które nieustannie rosną, napędzane nie tylko podwyżkami płacy minimalnej, ale również rosnącymi wymaganiami kierowców. Ograniczenie skali działalności przez część firm w 2024 roku, sprawiło, że problem braku pracowników stał się mniej dotkliwy, co nie zmienia faktu, że w branży brakuje „świeżej krwi”. Za kilka lat wielu kierowców odejdzie na emerytury, a chętnych do ich zastąpienia wciąż brakuje.
Zadłużenie sektora TSL
Według Krajowego Rejestru Długów, sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny ma ponad 1,4 ml mld zł przeterminowanych zobowiązań finansowych. Wśród zadłużonych figuruje aż 25 proc. wszystkich firm transportowych zarejestrowanych w Polsce, ze średnią wartością zadłużenia na poziomie 46 tys. zł. Branża największe długi ma wobec firm zarządzających wierzytelnościami, leasingodawców oraz dostawców paliwa.
Wspomniane dane oznaczają, że wiele firm transportowych i spedycyjnych ma coraz większe trudności z utrzymaniem płynności finansowej, co może wpływać na ich zdolność do inwestycji i adaptacji do nowych trendów. – Ten stan rzeczy nie wynika z niegospodarności czy nieumiejętności zarządzania, ale ze specyfiki rynku zdominowanego przez długie terminy płatności, którym towarzyszy spora tolerancja wobec opóźnień w spłacie. Konieczność oczekiwania na zapłatę przez kilkadziesiąt, a nierzadko blisko 100 dni sprawia, że firmy nie są w stanie regulować własnych zobowiązań, co nakręca spiralę zadłużenia – komentuje Kamil Nowak, Dyrektor Sprzedaży w Transcash.eu.
Zewnętrzne finansowanie na miarę potrzeb
Badania Transcash wskazują, że tylko 35 proc. firm spedycyjnych korzysta z zewnętrznego finansowania takiego jak faktoring czy kredyty obrotowe. W obliczu rosnących kosztów i wyzwań finansowych warto się zastanowić, dlaczego tak niewielu spedytorów sięga po te narzędzia i jakie bariery stoją na przeszkodzie ich szerszemu wykorzystaniu.
Z jednej strony niewielkie zainteresowanie zewnętrznym finansowaniem jest pozytywnym prognostykiem dla sytuacji w sektorze spedycji, który może polegać wyłącznie na własnych środkach. Co warte podkreślenia, w branży TSL jedną z najpopularniejszych form zewnętrznego finansowania jest leasing. Jego koszt ponoszą jednak wyłącznie firmy posiadające własną flotę pojazdów, co nie jest regułą w przypadku spedycji. Z drugiej strony, do korzystania z zewnętrznego finansowania zniechęcać mogą związane z nim koszty. Zgodnie z analizą sytuacji na rynku kredytowym w IV kwartale 2024 roku autorstwa NBP, banki nie mają zamiaru łagodzić kryteriów udzielania kredytów w najbliższym czasie.
– W tych warunkach na znaczeniu zyskują narzędzia finansowe, które w realny sposób usprawniają rozliczenia i dają firmom przestrzeń do rozwoju bez obaw o koszty. Jednym z nich jest faktoring odwrotny, który pozwala firmom spedycyjnym na terminową realizację płatności wobec dostawców bez obciążania własnego budżetu. Dzięki temu modelowi relacje z kontrahentami stają się bardziej stabilne, co jest szczególnie istotne na wymagającym i zmiennym rynku TSL. W tym wariancie płatności dla podmiotów zewnętrznych realizuje dostawca usługi, który rozlicza się z klientem na wspólnie ustalonych zasadach, również z możliwością wydłużenia pierwotnego terminu spłaty – mówi Kamil Nowak z Transcash.eu.
W stronę cyfryzacji
W kontekście sprawnych płatności i rozliczeń w branży TSL ogromne znaczenie ma szybkość obiegu dokumentów. Większość zleceniodawców uzależnia zapłatę od dostarczenia papierowego oryginału, co w przypadku zleceń międzynarodowych może wydłużyć termin płatności o nawet kilkanaście dni.
Mimo to ponad 90 proc. branży TSL posługuje się papierowymi dokumentami, na czele z listem przewozowym (CMR). Tymczasem elektroniczne procesowanie dokumentów jest zdecydowanie tańsze od standardowego i pozwala przyspieszyć procesy rozliczeń i zapłaty za fracht, co w branży TSL jest kluczowe dla zachowania finansowej płynności. Cyfryzacja obiegu dokumentów jest nieuchronna, co potwierdza wejście w życie unijnego rozporządzenia eFTI w sierpniu 2024 roku, które wprowadza możliwość stosowania elektronicznych listów przewozowych (e-CMR) w całej Europie. W praktyce system ma stać się powszechny w 2026 roku, co oznacza, że przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do nowej, cyfrowej rzeczywistości również w zakresie księgowym. Coraz większą rolę w planowaniu firmowych budżetów odgrywać będą AI i big data. Dzięki analizie ogromnych zbiorów danych firmy mogą dokładniej przewidywać koszty, identyfikować potencjalne ryzyka finansowe oraz optymalizować przepływy pieniężne w czasie rzeczywistym. Narzędzia tego rodzaju mogą zapewnić przewagę konkurencyjną, ale ich skuteczne wdrożenie wymaga inwestycji oraz czasu. Są niezbędne, by przygotować zespół do pracy z nimi i zgromadzić odpowiednią ilości danych cyfrowych, które pozwolą na tworzenie wiarygodnych analiz.
Jak sprostać wyzwaniom
Bez wielkiej przesady można powiedzieć, że utrzymanie firmy transportowej w 2025 roku to nie lada wyczyn. Dlatego warto sięgać po narzędzia i strategie, które pozwolą go zrealizować. Wdrażanie rozwiązań cyfrowych należy rozpocząć już teraz, również w zakresie szkoleń dla zespołów. Narzędzia automatyzujące księgowość i analizę danych to nie tylko oszczędność czasu, ale też wsparcie w podejmowaniu decyzji kluczowych dla finansowej przyszłości firmy. Równie ważna jest budowa elastycznych strategii budżetowych, które uwzględniają zmienność kursów walutowych i ryzyka wynikające z globalnych zmian rynkowych.
Elementem budowania nowoczesnej strategii budżetowej dla firmy z branży TSL jest również racjonalne podejście do finansowania. Powinno być wsparciem w realizacji celów, a nie kulą u nogi obarczoną dodatkowymi kosztami.
– Faktoring odwrotny to narzędzie, które pozwala skutecznie zarządzać płynnością finansową. Sprawdza się zwłaszcza w okresach wzmożonej aktywności, gdy firma musi dysponować środkami wystarczającymi do opłacenia wszystkich kontrahentów – podsumowuje ekspert Transcash.eu.
Źródło: Transcash.eu
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (788)
- Wiedza (352)
- Kalendarz (1390)
- Centrum Wsparcia (346)
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
ArtykułGUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
-
Artykuł
Kierunki rozwoju e-commerce w Indiach
W 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczyła 123 mld dolarów
PodcastPortugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.