Branża gamingowa w USA: Szanse i sukcesy polskich firm
05.03.2025
Zbliżające się targi Game Developers Conference w San Francisco to okazja, by przyjrzeć się branży gamingowej w USA. Podczas wydarzenia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zorganizuje stoisko narodowe w ramach programu promocji sektora kreatywnego (2.26 FENG).

Branża gier wideo w Stanach Zjednoczonych to jeden z najbardziej dynamicznych i dochodowych sektorów gospodarki cyfrowej. USA to nie tylko rynek o ogromnym potencjale konsumenckim, ale również centrum innowacji, w którym działają najwięksi światowi producenci, tacy jak Microsoft, Sony Interactive Entertainment czy Electronic Arts. W tym konkurencyjnym środowisku swoje miejsce znalazły również polskie firmy gamingowe, które odniosły spektakularne sukcesy i zdobyły uznanie amerykańskich graczy.
Potencjał amerykańskiego rynku gier
Według danych z 2024 roku przychody z branży gier wideo w USA wyniosły 58,7 miliarda dolarów, co stanowiło spadek o 1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadek ten przypisywany jest m.in. opóźnieniom w premierach kluczowych tytułów oraz brakiem nowych konsol na rynku.1
Pomimo tego liczba graczy w Stanach Zjednoczonych pozostaje imponująca. Szacuje się, że ponad 191 milionów Amerykanów gra w gry mobilne, co stanowi około 57,3 proc. populacji kraju. Średni wiek gracza w USA to 35 lat, a średni staż grania wynosi 13 lat.2
Polskie firmy gamingowe w USA
Polska od lat buduje silną pozycję na światowej scenie gier wideo, a wiele rodzimych studiów zdobyło popularność w Stanach Zjednoczonych. Oto kilka polskich firm, które osiągnęły sukces na amerykańskim rynku:
- CD Projekt Red – Studio odpowiedzialne za globalny fenomen „Wiedźmina 3: Dziki Gon” oraz „Cyberpunk 2077”. „Wiedźmin” zdobył ogromną popularność w USA, a „Cyberpunk 2077”, mimo początkowych problemów, przyciągnął miliony amerykańskich graczy.
- Techland – Twórcy serii „Dying Light”, która zdobyła rzesze fanów w USA dzięki dynamicznej rozgrywce i parkourowemu modelowi poruszania się. „Dying Light 2” odnotował znakomitą sprzedaż na amerykańskim rynku.
- 11 bit studios – Studio, które stworzyło „This War of Mine” i „Frostpunk”. Obie gry zostały dobrze przyjęte w USA, zwłaszcza przez graczy preferujących wymagającą i refleksyjną rozgrywkę.
- People Can Fly – Studio odpowiedzialne za gry „Bulletstorm” i „Outriders”, które zdobyły popularność wśród fanów dynamicznych strzelanek.
- Bloober Team – Specjaliści od horrorów psychologicznych, takich jak „Layers of Fear” czy „The Medium”, które cieszyły się uznaniem na amerykańskim rynku.
Wyzwania i perspektywy
Rok 2024 był trudnym okresem dla wielu deweloperów gier. Według badania przeprowadzonego przez Game Developers Conference jeden na dziesięciu deweloperów stracił pracę w 2024 roku. Zwolnienia te były wynikiem restrukturyzacji, spadku przychodów oraz nadmiernej ekspansji podczas pandemii.3
Mimo tych wyzwań polskie firmy gamingowe nadal mają duży potencjał na amerykańskim rynku. Inwestycje w nowe technologie, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR) czy sztuczna inteligencja (AI), mogą otworzyć przed nimi nowe możliwości. Dodatkowo oczekiwane premiery, takie jak „Grand Theft Auto VI” czy nowa konsola Nintendo, mogą przyczynić się do ożywienia rynku w 2025 roku, co stwarza korzystne warunki dla dalszej ekspansji polskich deweloperów.4
Podsumowując, branża gamingowa w USA stwarza ogromne możliwości dla polskich firm. Dzięki innowacyjnym projektom, wysokiej jakości gier i umiejętności dostosowania się do rynkowych trendów, polskie studia mają szansę na dalsze sukcesy za oceanem.
Źródła:
1,2,4 The Wall Street Journal
3 The Verge

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)

Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (1)
- Kalendarz (1)
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.