Japonia
-
Stolica
Tokio (Tokyo)
-
Waluta
jen (JPY)
-
Strefa czasowa
UTC+9, piątek 22 listopada 2024, 02:46
-
Język urzędowy
japoński
Ogólna charakterystyka
Japonia jest stabilnym krajem z dużym, bogatym i dobrze wykształconym rynkiem konsumenckim. Jej gospodarka charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności i zaawansowania technologicznego. W gospodarce japońskiej dominują usługi, jednak jej motorem napędowym jest nowoczesna produkcja przemysłowa. Szczególne znaczenie mają sektor motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny i chemiczny. Strategiczne gałęzie przemysłu to również petrochemia i bioprzemysł. Pomiędzy Unią Europejską i Japonią obowiązuje Umowa o partnerstwie gospodarczym (EPA), która stopniowo niweluje bariery handlowe i pomaga firmom europejskim konkurować na rynku japońskim.
Japonia pozostaje rynkiem dość wymagającym ze względu na liczne bariery taryfowe oraz pozataryfowe, a także wyjątkowo silną konkurencję. Poza barierami o charakterze administracyjno-regulacyjnym, istotne znaczenie mają również ograniczenia o charakterze rynkowym związane z odmiennymi gustami i specyfiką japońskich konsumentów. Nieufność Japończyków do nowo pojawiających się towarów, patriotyzm konsumencki oraz skłonność do sięgania po produkty znanych, światowych marek sprawiają, że wejście na rynek jest dość trudne. Niemniej z uwagi na zmiany zachodzące w japońskim społeczeństwie, starzenie się populacji czy obserwowane zmiany w stylu życia i zwyczajach żywieniowych, zauważalna jest także spora ciekawość nowych produktów.
Wśród polskich branż eksportowych, które są już obecne na rynku japońskim i nadal mają duży potencjał znajdują się m.in. artykuły rolno-spożywcze i artykuły pochodzenia zwierzęcego (Japonia jest największym na świecie importerem netto art. rolnych), kosmetyki, wyroby ceramiczne, polskie rękodzieło, tekstylia i galanteria skórzana, meble i wyposażenie wnętrz, gry komputerowe, oprogramowanie i usługi IT, wyroby i urządzenia medyczne, łodzie i jachty motorowe.
Eksporterzy zainteresowani Japonią muszą być bardzo dobrze przygotowani pod względem jakości oferowanych produktów i strategii wejścia na rynek, uwzględniającej istnienie bardzo rozbudowanych i skomplikowanych kanałów dystrybucji, długiego procesu negocjacyjnego i decyzyjnego oraz wysokich kosztów początkowych. Ci, którzy będą gotowi przebrnąć przez wymagający okres próbny, mają szansę na długotrwałą, korzystną współpracę i stałe zyski. Sukces w Japonii równa się sukces w jakimkolwiek innym miejscu w Azji.
Informacje dla podróżujących na portalu MSZ
Informacje w Informatorze Ekonomicznym na portalu gov.pl
Informacje gospodarcze
Liczba ludności (2022)
Produkt krajowy brutto [USD, ceny bieżące]
Pozycja w rankingu Doing Business (2020)
Wskaźniki dobrego rządzenia (2022)
Wartość eksportu towarów z Polski [EUR]
Udział w całości eksportu towarów z Polski
Wartość eksportu usług z Polski [mln EUR]
Udział w całości eksportu usług z Polski
Pliki do pobrania
Charakterystyka rynku
Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu
JPN-Rynki-Zagraniczne-2.pdf
PDF (409,80KB)
Informacje podatkowe
Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu
JAPONIA_podatki.pdf
PDF (334,00KB)
Raport gospodarczy
Analiza przygotowana przez PKO Bank Polski
Japonia_Analiza_Miedzynarodowa_2020_08_PKO-BP.pdf
PDF (345,34KB)
Przydatne linki
„Doing business in Japan, czyli wprowadzenie do biznesu w Japonii” – przewodnik do pobrania na stronie PAIH
Portal „Invest Japan” przeznaczony dla przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Japonii (w języku angielskim)
Spis treściTable of contents
Treści powiązane
- Wszystko
- Aktualności (10)
- Wiedza (8)
- Centrum Wsparcia (1)
-
Artykuł
Inauguracja budowy Pawilonu Polski na Wystawę Światową Expo 2025 Osaka
Udział Polski w Expo 2025 Osaka, Kansai zakłada promocję gospodarki, kultury, nauki i turystyki
ArtykułJaponia otwarta na polski drób
Od 12 lipca 2024 roku polski drób może być eksportowany na rynek japoński
-
Artykuł
Inauguracja budowy Pawilonu Polski na Wystawę Światową Expo 2025 Osaka
Udział Polski w Expo 2025 Osaka, Kansai zakłada promocję gospodarki, kultury, nauki i turystyki
ArtykułJaponia otwarta na polski drób
Od 12 lipca 2024 roku polski drób może być eksportowany na rynek japoński
-
Artykuł
Japońskie inwestycje w Polsce
W 2022 roku Japonia była trzecim największym inwestorem w Polsce spośród krajów spoza UE
PodcastWschodnia Harmonia: Biznesowe Wyzwania i Możliwości w Japonii
W siódmym odcinku Trade ON AIR o tym, jak z powodzeniem wprowadzić markę na rynek japoński.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.