Halal: produkty i certyfikacja
02.11.2022
Islam jest drugą pod względem liczby wyznawców religią świata. W ostatnich latach odnotowano wzrost zainteresowania produktami dostosowanymi do oczekiwań konsumentów wymagających dóbr z certyfikatem halal. Podczas ostatniej edycji PAIH Forum Biznesu, która odbyła się 5 października 2022 r. na stadionie PGE Narodowy, uczestnicy mieli okazję uzyskać informacje m.in. na temat tego, jak wygląda proces certyfikacji halal w Polsce i uzyskanie certyfikatu.
Co oznacza halal?
Termin halal jest ściśle związany z islamem. W najogólniejszym tłumaczeniu pojęcie oznacza sferę rzeczy i czynów dozwolonych. Wbrew obiegowej opinii słowo halal nie dotyczy wyłącznie produktów branży spożywczej, w tym szczególnie mięsnej, a całego rozbudowanego systemu zasad prawno-moralnych. W odniesieniu do kultury i religii termin można próbować przetłumaczyć jako legalny, akceptowany lub bezgrzeszny.
Gdzie są konsumenci halal?
Popularność produktów halal nie kończy się na krajach arabskich. Ich odbiorcy znajdują się w każdym państwie, w którym funkcjonują wyznawcy islamu. W Europie będą to m.in. Francja, Szwecja czy Belgia. W Azji – państwa, takie jak Indonezja, Malezja, Indie czy Chiny. Liczne społeczności islamskie znajdują się również na kontynencie afrykańskim oraz w Ameryce Północnej. Przygotowując się do eksportu, warto pamiętać przede wszystkim o tym, że konsumenci potencjalnie zainteresowani produktami halal są obecni nie tylko w krajach, gdzie dominuje Islam.
Czy certyfikat halal jest potrzebny?
Odpowiedź na to pytanie właściwie powinno się zastąpić pytaniem o obrany kierunek eksportowy. Każde państwo ma nieco inne wymogi względem eksporterów. Podobnie jest w przypadku produktów halal. W przypadku eksportu do krajów Unii Europejskiej certyfikat nie jest przecież potrzebny, niemniej należy liczyć się z tym, że towar bez certyfikatu może zostać odrzucony przez dystrybutorów i konsumentów wyznających islam.
Obecnie certyfikacja Systemu Halal ulega procesowi rozwoju. Wynika to m.in. ze zmian prawnych zachodzących w państwach Półwyspu Arabskiego i Azji Południowo-Wschodniej. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich certyfikacja halal obowiązuje od 2017 r. Natomiast w Indonezji obecnie wprowadzono nowelizację, która nakłada obowiązek certyfikacji na cały szereg produktów. Okres przejściowy dla wybranych branż trwa do roku 2024 lub dla określonej grupy produktów do roku 2026.
Gdzie uzyskać certyfikat?
W Polsce funkcjonują trzy instytucje zajmujące się certyfikacją halal. Pierwszą z nich jest Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej. Drugą stanowi Liga Muzułmańska w Rzeczpospolitej Polskiej, a trzecią Polski Instytut Halal.
Wszystkie te instytucje oferują usługi obejmujące m.in: weryfikację dokumentacji, wsparcie w przygotowaniu zakładów produkcyjnych, nadzór nad procesem produkcji, oznakowanie produktów i ich certyfikację, a nawet wsparcie w działaniach promocyjnych.
Na jakie produkty można uzyskać certyfikat?
Wymogi względem certyfikacji są mocno uzależnione od sytuacji politycznej i społecznej. Produkty mogą być certyfikowane, o ile są zgodne z zasadami religii, a w ich składzie nie występującą surowce zakazane oraz sam proces produkcji nie budzi wątpliwości. W jednych państwach, jak np. Zjednoczone Emiraty Arabskie, certyfikat będzie wymagany dla produktów mięsnych. W innych, jak wspomniana wcześniej Indonezja, certyfikacji będą podlegały zarówno produkty, jak i usługi.
Do grupy najpopularniejszych produktów certyfikowanych należą:
- mięso (pozyskane z uboju rytualnego),
- produkty spożywcze,
- leki,
- produkty chemiczne,
- kosmetyki.
W przypadku usług będą one dotyczyły przede wszystkim uboju zwierząt, pakowania produktów spożywczych, przechowywania produktów czy ekspozycji w sklepach. Certyfikacji podlegają również m.in. sprzęty kuchenne, odzież, a nawet elementy wyposażenia pojazdów, takie jak siedzenia samochodowe.
Jak certyfikat halal wpływa na markę?
Dla społeczności muzułmańskiej na całym świecie obecność znaku certyfikacji halal stanowi istotny komunikat psychologiczny. W tym przypadku obecność certyfikatu to nie tylko znak jakości towaru, ale i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Zarówno certyfikaty halal jak i koszer są jednocześnie certyfikatami jakości. Jakości sprawdzonej i zagwarantowanej przez instytucje religijne lub instytucje certyfikujące posiadające wiarygodne zatwierdzenia z krajów muzułmańskich. Warto zaznaczyć, że certyfikacja to też świadectwo inkluzyjnego podejścia marki do konsumentów. Marka, stawiająca na posiadanie certyfikatów, przekazuje potencjalnym konsumentom informacje o tym, że szanuje wszelkie tradycje, religie i poważnie podchodzi do tematu potrzeb swoich klientów.
Warto jednak pamiętać o tym, że w różnych krajach wymogi względem certyfikacji i oznaczania produktów są inne. Pod kątem działań komercyjnych, np. na terenie Unii Europejskiej, wystarczający jest uniwersalny znak. W niektórych państwach, takich jak np. Malezja, konieczne jest umieszczenie ściśle określonego logo, obok którego powinna się znaleźć nazwa instytucji certyfikującej.
Jak zacząć eksport halal?
Istnieją przypadki firm, które rozpoczęły swoją przygodę z eksportem produktów halal od uzyskania certyfikacji w Polsce. Niestety, ze względu na brak zagranicznych odbiorców certyfikowane produkty nie trafiły na żaden z rynków zagranicznych.
Aby uniknąć podobnych błędów, warto najpierw pozyskać potencjalnego importera. Istnieje wiele metod, by zdobyć partnera biznesowego. Należą do nich m.in. udział w targach, konferencjach oraz kontakt z organizacjami zajmującymi się handlem zagranicznym, jak np. Polska Agencja Inwestycji i Handlu.
Instytucja specjalizuje się we wspieraniu polskich przedsiębiorców w realizacji działań eksportowych. Przed nawiązaniem kontaktu warto zastanowić się nad tym, czy oferowany przez nas produkt będzie atrakcyjny dla potencjalnego odbiorcy, a jeśli tak, to gdzie się on znajduje. Jak już zostało wcześniej wspomniane, wymogi certyfikacji są mocno uzależnione od wybranego kierunku eksportu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat certyfikacji halal dla wybranych kierunków, zachęcamy do kontaktu z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH).
Kontakt:
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)
- Wszystko
- Aktualności (83)
- Wiedza (47)
- Kalendarz (242)
- Centrum Wsparcia (74)
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Artykuł
Dlaczego ochrona wzorów przemysłowych jest ważna? Nowa dyrektywa UE
W 2023 roku służby UE przechwyciły 152 miliony podrobionych produktów o łącznej wartości 3,4 mld EUR
ArtykułSzanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę
Rekordowy okazał się rok 2023, gdy wartość eksportu osiągnęła 96,45 mln USD
-
Artykuł
Sektor ochrony zdrowia w Polsce i szanse dla inwestorów
W 2023 roku wartość rynku ochrony zdrowia, z wyłączeniem leków, wyniosła 191 mld zł
ArtykułPolska branża kosmetyczna w 2024 roku
Polska branża kosmetyczna odpowiada za 5,5 proc. wartości dodanej brutto w UE
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.