Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polskie zboże dla Maroka
Artykuł

Polskie zboże dla Maroka

Za nami zorganizowana przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Ambasadę RP w Rabacie misja zbożowa do Maroka. Czerwcowe wydarzenie miało na celu promocję polskiej oferty eksportowej.

Misja rozpoczęła się konferencją „Polskie Zboże – potencjał i perspektywy dla Maroka”, na której obecne były marokańskie instytucje rządowe, federacje sektorowe, prywatni importerzy i polscy eksporterzy. Dyrektor głównego zbożowego urzędu regulacyjnego ONICL, Mohammed Sebgui podkreślał podczas wydarzenia jak istotne jest pogłębianie relacji z krajami, które mają nadwyżki produkcyjne, zwłaszcza w czasach zmian w globalnych łańcuchach dostaw i kolejnym roku bardzo dotkliwej suszy w regionie. Prezes konfederacji Comader, Rachid Benali, wskazywał zaś na możliwości poszerzenia współpracy nie tylko w sektorze zbożowym, ale również warzyw i owoców.

Konferencja była doskonałą okazją do promocji polskiego potencjału rolno-spożywczego i dyskusji o możliwościach poszerzenia współpracy między Polską a Marokiem. Uczestnicy misji mieli także okazję odbyć liczne spotkania bezpośrednie i wizyty w terenie, podczas których odwiedzili największych marokańskich importerów zboża, którzy odpowiadają za większość krajowego importu: Zine Capital Invest, Anouar Invest, Cap Holding, Gromik, Izda, Alf Sahel.

Marokański chleb

Marokańczycy importują około 10 mln ton zbóż rocznie, w tym niemal 5 mln pszenicy. W sektorze działają podmioty prywatne, ale rynek jest mocno uregulowany. Okresowo wprowadzane są cła w celu ochrony lokalnych zbiorów lub dopłaty do importu zbóż, tak by zapewnić dostawy w ramach ustalonych cen. Rząd Królestwa Marokańskiego określa stałą cenę chleba w wysokości 1,20 dirhama, dlatego również regulowane są ceny mąki (350 dirhamów/q) i zboża (260 dirhamów/q). W ostatnim roku bardzo wysokie światowe ceny pszenicy, dochodzące okresowo nawet do 600 EUR/t, sprawiły, że państwowe dotacje sięgały ponad połowy wartości importu. Mimo to, Maroko nie podniosło cen chleba i nawet w kontekście szalejącej inflacji, ten podstawowy element codziennej diety nie zdrożał. Do końca maja br. importerzy mogli korzystać z dopłat – wielu zwiększyło zamówienia i zatowarowało się tak, by zapewnić nieprzerwaną dostawę do młynów na najbliższe miesiące. Aktualnie trwa czas oceny zbiorów rodzimych, subwencje zostały wstrzymane, a kolejne programy dopłat importu są oczekiwane w sierpniu br.

Susza

Produkcja zboża w Królestwie Maroka odpowiada za prawie ¼ wartości wszystkich płodów rolnych i zajmuje aż 71% krajowego areału. Wydajność plonów pszenicy w Maroku to nie więcej niż 4 t/ha (prawie trzykrotnie mniej niż w Polsce), a łączne zbiory mogą średnio sięgać około 3 mln ton. Aktualnie jednak niewiele z rodzimych zbiorów trafia do młynów centralnych z uwagi na bardzo słabe plony, które wystarczają praktycznie jedynie na konsumpcje bezpośrednią i do żywienia zwierząt.

Marokańskie młyny

Marokański sektor młynarski jest bardzo dobrze zorganizowany i wydajny. Marokańskie koncerny dysponują dużym zapleczem w zakresie składowania zboża, infrastrukturą do produkcji mąki, kuskusu, ciastek czy makaronów. Firmy takie jak Zine czy Anouar mielą ok. 50 tysięcy ton zboża miesięcznie i cenią sobie polską pszenicę ze względu na wysoką zawartość białka i jakość dostaw, traktując ją jako pożądany produkt premium.

Eksport do Maroka

Od 2020 roku, kiedy to zostały zniesione cła, eksport polskiej pszenicy do Maroka odnotowuje rekordowe wyniki – w roku 2021 było to prawie pół miliona ton. Do maja tego roku import wyniósł 128 tysięcy ton. Wciąż największymi dostawcami są Francja i Niemcy, które w ostatnim roku dostarczyły odpowiednio 3,1 i 1,2 mln ton na rynek marokański. Głównym portem docelowym jest Casablanca, ale zboże rozładowywane jest również w Tangerze, Nadorze, Agadirze i Jorf. Ten ostatni jest aktualnie jedynym portem w Maroku dostosowanym do ładunków o masie 60 tysięcy ton – trwają prace, by przystosować również port w Casablance. Zboże eksportowane jest w większości przez światowych pośredników i eksporterów takich jak Dreyfus, ADN czy Viterra.

Polskie szanse

Szansę wejścia na rynek marokański mają podmioty, które potrafią zaproponować kompleksową i konkurencyjną ofertę nie tylko w kontekście najlepszej jakości towaru, ale również na transport i finansowanie. Zwłaszcza dziś w trudnym kontekście geopolitycznym i klimatycznym zachęcamy polskie podmioty do ekspansji na rynki pozaeuropejskie i rozwój rynku marokańskiego. Odnotowujemy bardzo duże zainteresowanie ze strony marokańskiej i liczymy, że polskie firmy na nie pozytywnie odpowiedzą.

Kilka dni po polskiej misji ONICL opublikował okólnik, dotyczący dotacji na import pszenicy w okresie od 1 lipca do 30 września br., w maksymalnej ilości 25 mln kwintali (2,5 mln ton). Dofinansowanie będzie przyznane w przypadku gdy cena importu zboża przewyższy 270 dirhamów (ok. 25 EUR) za kwintal.

Więcej informacji o Maroku znajdziesz w dziale Kierunki eksportu

Źródło

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)


ul. Krucza 50
00-025 Warszawa
  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (6)
  • Kalendarz (15)
  • Centrum Wsparcia (42)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.