Polska na Expo 2020 w Dubaju
1 października 2021 r. Polska uroczyście zainaugurowała swoją obecność na Expo 2020 Dubai – największym i najważniejszym wydarzeniu o charakterze promocyjno-gospodarczym na świecie. Polska przez sześć miesięcy udziału w Expo, wzmacniała swój wizerunek na arenie międzynarodowej, a polscy przedsiębiorcy nawiązywali nowe kontakty gospodarcze. Za realizację projektu odpowiadała Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
- W trakcie sześciu miesięcy Expo, odwiedzający z całego świata złożyli łącznie 24 mln wizyt
- Hasło przewodnie polskiej obecności na Wystawie Światowej to: „Poland. Creativity inspired by nature”
- Podczas Expo Polska zorganizowała niemal 1000 wydarzeń związanych z naszym krajem
- W ramach programu gospodarczego dedykowanego polskim firmom w różnych formach aktywności udział wzięło 2500 przedsiębiorstw
- Najważniejszymi dla naszego kraju momentami wystawy były: Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6 grudnia 2021 r.), Dzień Polski (7 grudnia 2021 r.) oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (28 marca 2022 r.)
- Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 mln osób
Expo 2020 – cały świat w jednym miejscu
Wystawy Światowe Expo to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia na świecie, łączące wątki gospodarcze, promocyjne, kulturalne i turystyczne. Ich historia sięga aż 1851 roku. Na początku były przede wszystkim forum do dzielenia się wiedzą oraz osiągnięciami naukowymi. Potem stały się też miejscem wspólnej debaty światowej na temat rozwoju technologii i radzenia sobie z globalnymi problemami. Expo 2020 Dubai było wyjątkowe z wielu powodów. Jeden z nich wiąże się ze zmianą terminu wydarzenia przez Międzynarodowe Biuro Wystaw w Paryżu z powodu pandemii COVID-19. Expo 2020 przełożono na nowy termin od 1 października 2021 do 31 marca 2022 r, pozostawiając jednak wcześniejszą nazwę. Wystawa Światowa w Dubaju to pierwsze tego typu wydarzenie zorganizowane w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki. W trakcie sześciu miesięcy Expo, odwiedzający z całego świata złożyli łącznie 24 mln wizyt – od delegacji państwowych na najwyższym szczeblu, przez biznesmenów poszukujących nowych kontraktów, aż po turystów i rodziny z dziećmi – stając się największym show w historii porównywalnym pod względem rozmachu z mistrzostwami świata w piłce nożnej czy igrzyskami olimpijskimi.
Idea i temat przewodni Wystawy Światowej w Dubaju
Tematem przewodnim Wystawy Światowej było hasło „Connecting Minds, Creating The Future” („Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”). Hasło zwracało uwagę na wyzwania dzisiejszego, pocovidowego świata. Nie sposób rozwiązać ich w izolacji, dlatego organizatorzy kładli nacisk na współdziałanie. Expo 2020 Dubai było prężnie działającą platformą współpracy gospodarczej, kulturalnej i turystycznej.
Hasło przewodnie Expo 2020 składało się z trzech podtematów: Opportunity (Szanse), Mobility (Mobilność) i Sustainability (Zrównoważony Rozwój). Wymienione wątki łączyły uczestników Wystawy Światowej i nadawały spójność ich ekspozycjom. Organizatorzy dokonali własnej interpretacji zaproponowanych podtematów.
- Opportunity (szanse) rozumiane jest jako wezwanie do odnalezienia kreatywności w ludziach i w społeczeństwach. Hasło odnosiło się do takich zagadnień jak edukacja, zatrudnienie, nowe technologie, kapitał finansowy, czy zarządzanie.
- Mobility (mobilność) kładło nacisk na bardziej efektywne wykorzystanie wymiany dóbr i idei. Hasło zachęcało do dyskusji poświęconej transportowi, podróżom, badaniom, logistyce i łączności cyfrowej.
- Sustainability (zrównoważony rozwój) skłaniało do działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, wydajnego zarządzania zasobami i łagodzenia zmian klimatycznych.
Polska stałym uczestnikiem Wystaw Światowych Expo
Nasza obecność na wystawach Expo ma ponad 150-letnią historię. W 1867 roku w Paryżu prezentowały się znane polskie firmy: fabryka fortepianów Małeckiego, atelier fotograficzne Maksymiliana Fajansa oraz fabryka narzędzi metalowych Troetzera. Polska była nagradzana na wystawach w Wiedniu (1873 r.), Paryżu (1878 r.) i Chicago (1893 r.). Pierwsze pawilony narodowe zaczęto budować w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Prezentowano w nich gospodarcze osiągnięcia Polski, przedstawiano jej historię i promowano wyroby naszych firm. W Nowym Jorku odbyła się ostatnia przed II wojną światową wystawa z polskim udziałem, a jej hasłem było „Budowanie świata jutra”. Pawilon wzniesiono na powierzchni 2 tys. metrów kwadratowych z górującą nad nią więżą o wysokości 50 m oraz stojącym u wejścia pomnikiem Władysława Jagiełły. Po II wojnie światowej Polska wróciła na stałe na Expo, ale stało się to dopiero w 1992 roku w Sewilli. Po wystawie, która miała miejsce w Hiszpanii, nasz kraj uczestniczył w Wystawach Światowych w Lizbonie (1998), Hanowerze (2000), Aichi (2005), Saragossie (2008), Szanghaju (2010), Mediolanie (2015) i Astanie (2017). W 2010 roku podczas Wystawy Światowej, Pawilon Polski uzyskał srebrną nagrodę za najbardziej kreatywną prezentację, natomiast podczas Wystawy Międzynarodowej w 2017 roku w Astanie Pawilon Polski otrzymał złotą nagrodę w kategorii architektura i design pawilonu do 400 m kw.
Pawilon Polski – wielowątkowa opowieść o polskiej naturze, kreatywności, innowacyjności
Od początku Expo 2020 Dubai areną prezentacji naszego kraju był Pawilon Polski. Ta nowoczesna i interaktywna ekspozycja prezentowała uniwersalną opowieść o sukcesach gospodarczych, a także przybliżała odwiedzającym kulturę, walory naturalne oraz ciekawe destynacje turystyczne. W ramach ekspozycji multimedialnej prezentowanych było blisko 200 podmiotów z branż o największym potencjale eksportowym na rynkach Bliskiego Wschodu.
Za opracowanie projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu oraz wystawy odpowiada pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Wspólnie stworzyli wyjątkową, immersyjną, przenikającą się przestrzeń, zapraszającą odwiedzających do doświadczania polskiej natury, kultury, innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Pawilon inspirował i dzieli się ze światem wieloma rozwiązaniami dla świadomej, zrównoważonej przyszłości. Za szczegółową koncepcję narracji ekspozycji, kluczowe doświadczenia oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiada konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które jest także pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V zwiedzania „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski jest konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.
Architektura budynku odnosiła się do hasła mobilności. Tworzyła otwartą, rozrastającą się ku górze, modułową strukturę, która zapraszałą odwiedzających do jego wnętrza. Na zewnątrz Pawilonu Polski uwagę przykuwała rzeźba kinetyczna przypominająca lecące stado ptaków. Nawiązywała do bogactwa naturalnego przyrody, różnorodności krajobrazu oraz faktu, że Polska jest głównym siedliskiem ptaków migrujących.
Pawilon Polski budził duże zainteresowanie mediów i uczestników Wystawy Światowej. Został wyróżniony przez „The National” w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jako jeden z 17 najlepszych pawilonów na Expo. Otrzymał także nagrodę The Best Large Pavilion w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine. 17 jurorów z całego świata uznało, że to jeden z najbardziej „eleganckich i wysublimowanych pawilonów, dzieło sztuki, dojrzałe, edukacyjne, inspirujące doświadczenie. Pawilon, który niczego nie narzuca odwiedzającym. 30 marca 2022 r. Pawilon Polski otrzymał także srebrną nagrodę za najlepszą aranżację wnętrz / ekspozycji pawilonów średniej wielkości. Nagrodę przyznało Bureau International des Expositions.
Strefy tematyczne Pawilonu Polskiego
Myślą przewodnią naszego udziału w Expo 2020 Dubai było hasło „Poland. Creativity inspired by nature”. Rozwijało je pięć rozdziałów, które odpowiadały konkretnym strefom ekspozycji. W każdej z nich pojawiał się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii czy współpracy międzynarodowej.
I Poland. Inspired by nature
Przed wejściem do Pawilonu Polski, jeszcze w strefie kolejki, zwiedzający mogli poznać bogactwo polskiej natury oraz atrakcyjność turystyczną naszego kraju. Roślinność, charakterystyczna dla różnych regionów Polski, była przeplatana artystyczną prezentacją polskich krajobrazów w interpretacjach m.in. ilustratorów, plakacistów, poetów i typografów.
II Poland. A home for creativity
W tej strefie Polska prezentowana była jako otwarty i gościnny dom kreatywności. Obrazowała to multimedialna instalacja artystyczna „Polski Stół”, która stanowiła miejsce międzykulturowych spotkań oraz powitania gości Pawilonu. Jednocześnie, poprzez interaktywną, świetlną projekcję, była także przestrzenią umożliwiająca kontakt z językiem polskim.
III Poland. Spirit of ingenuity
To rozdział Pawilonu Polski dedykowany był najbardziej spektakularnym polskim sukcesom z obszarów nauki, wzornictwa, kultury i turystyki o wysokim potencjale dotarcia do międzynarodowego odbiorcy. Wybrane przykłady polskiej kreatywności były zaprezentowane w unikalnej formie ekspozytora – drewnianej rzeźbie przestrzennej. Znajdowały się w niej nośniki multimedialne oraz wystawa produktów polskich marek „Artefacts – ideas in use”. Interdyscyplinarne treści uporządkowano w pięć klastrów-motywów tematycznych, które w połączeniu z artystyczną formą tej części ekspozycji podkreślają inwencję, przedsiębiorczość i bogactwo inicjatyw podejmowanych przez Polaków.
IV Poland. Land of plenty
Przestrzeń wystaw czasowych dedykowana ekspozycjom przygotowywanym przez regiony oraz partnerów instytucjonalnych. Każdy z nich zaprezentował własną interpretację hasła przewodniego obecności Polski na Expo 2020 w Dubaju. Ekspozycje zmieniały się w cyklach tygodniowych, ukazując, przez pryzmat polskiej kreatywności, różnorodność natury, kultury, turystyki, nauki i gospodarki.
V Poland. Landscapes of creativity
Ostatnia strefa Pawilonu poprzez wielkoformatowe projekcje multimedialne i muzykę tworzyła finał ekspozycji. Goście Pawilonu byli zapraszani do współtworzenia polskich „pejzaży kreatywności” oraz zanurzenia się w motywach, które wyróżniają Polskę i Polaków na arenie międzynarodowej.
Polski Stół
W sercu Pawilonu umieszczona została jedyna w swoim rodzaju instalacja – „Polski Stół”. Nawiązywała do gościnności – naszej narodowej cechy. Było to miejsce spotkań uczestników wystawy z różnych zakątków świata: polskich artystów, przedsiębiorców i inżynierów zaproszonych do jego współtworzenia. Powierzchnia Polskiego Stołu została stworzona z ponad 120 modułów. Pomysłodawcą instalacji jest konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Projekt wykonawczy opracowała firma RAZ, a Ejsak Group wykonała konstrukcję, elementy drewniane i warstwę interaktywną instalacji. Każdy z komponentów instalacji przedstawia wybraną część Polski – ukształtowanie terenu, krajobraz i przestrzeń miejską. Wszystkie elementy zostały złożone przy pomocy generatywnego algorytmu projektowania, podczas gdy dane źródłowe uzyskano z satelitów programu obserwacji Ziemi Copernicus.
Instalacja zawierała w sobie także wyjątkowe moduły specjalne. To oryginalne, artystyczne obiekty wiodących polskich artystów i rzemieślników, którzy specjalizują się w tworzeniu w konkretnych materiałach lub za pomocą danej techniki. W „Polskim Stole” znalazły się moduły wykonane z gliny – Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec”, szkła – Agnieszka Bar, stali i materiałów używanych w przemyśle jachtowym – Conrad Shipyard, miedzi i srebra – Oskar Zięta, drewna – Maciej Siuda i specjalnego aluminium do druku 3D – PIAP Space. Główną idea sprowadzała się do pokazania, jak kreatywnie, opierając się na umiejętnościach, rzemiośle i nowych technologiach, można przekształcić naturalne surowce w prawdziwą sztukę.
- Film o powstawaniu instalacji
- Film o konstrukcji Polskiego Stołu wykonanej przez Ejsak Group
- Film o module szklanym Agnieszki Bar
- Film o elementach z gliny Zakładu Ceramicznego „Bolesławiec”
- Film o module ze stali Conrad Shipyard
- Film o module drewnianym Macieja Siudy
- Film o rzeźbach z miedzi i srebra Oskara Zięty
- Film o module z aluminium PIAP Space
Dowiedz się więcej
Media Społecznościowe
Spis treściTable of contents
- Początek
- Expo 2020 – cały świat w jednym miejscu
- Idea i temat przewodni Wystawy Światowej w Dubaju
- Polska stałym uczestnikiem Wystaw Światowych Expo
- Pawilon Polski – wielowątkowa opowieść o polskiej naturze, kreatywności, innowacyjności
- Strefy tematyczne Pawilonu Polskiego
- Dowiedz się więcej
- Media Społecznościowe