Sprzedaż za granicą – jak przygotować swój sklep?
Kiedy Twój e-commerce z powodzeniem rozwija się w kraju, myślisz o tym, jak wykorzystać jego potencjał i zacząć sprzedaż za granicą. Aby efektywnie podbić nowy rynek, należy podjąć odpowiednie przygotowania. Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując e-sklep do sprzedaży transgranicznej? Podpowiadamy, jakie kwestie należy wziąć pod uwagę oraz jakie pytania należy sobie zadać w momencie rozwijania platformy.
Zacznijmy od kwestii strategicznych. Co należy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy rozpocząć sprzedaż za granicą?
#1 Badanie rynku
Sprzedaż za granicą musi być poprzedzona dokładnymi i rzeczowymi badaniami rynkowymi oraz analizami. Najważniejsze, aby sprawdzić, czy produkty lub usługi firmy mają szansę na równi konkurować z lokalnymi firmami. W tym celu należy przeprowadzić gruntowną analizę konkurencji i dopiero na tej podstawie podjąć dalsze działania. Dlatego zastanów się jakie ceny oferuje konkurencja? Jak działa strona internetowa sklepu? Czy ma wersję mobilną? Czy zakupy są łatwe i szybkie? Jakie metody promocji wykorzystuje e-sklep? Jednak to tylko niektóre z kwestii, które warto wziąć pod uwagę. Inne równie istotne opisujemy poniżej.
#2 Logistyka sklepu internetowego
Na różnych rynkach konsumenci preferują różne metody płatności. Warto wcześniej rozeznać się czy na rynku, na którym chcemy się rozwijać, czy klienci wolą płacić kartą płatniczą, przelewami, czy wykorzystują jeszcze inne formy płatności? Na pewno należy postawić na płatności cyfrowe. Równie ważna jest konfiguracja wysyłki międzynarodowej. Trzeba znaleźć operatora przesyłek międzynarodowych, który dostarczy je stosunkowo szybko oraz zadbać o międzynarodową politykę zwrotów. Wiąże się to na pewno z kosztami, które należy uwzględnić. Dodatkowo konsumenci muszą mieć możliwość zwrotu zakupionego towaru, czy to korzystając z reklamacji, czy po prostu z niego zrezygnować, odsyłając towar w terminie wskazanym w regulaminie i przepisach prawa. Myśląc o ekspansji na kolejne rynki, musimy również zadbać o obecność osób z kompetencjami językowymi, znających specyfikę rynku, które pomogą w zaistnieniu w wybranym przez nas obszarze.
#3 Promocja online
Jak najłatwiej i najtaniej wypromować się na zagranicznym rynku? Na pewno warto wykorzystać social media i Google Ads. Należy pamiętać, by tworzyć treści pod grupę docelową lub ukazywać markę jako eksperta w branży. W tym przypadku przyda się również praca z wyspecjalizowaną agencją na danym rynku, która zna specyfikę działania konsumentów i będzie w stanie wskazać pomysły promocyjne. Nie należy zapominać o współpracy z influencerami, którzy mają ogromny wpływ na konsumentów i ich decyzje zakupowe. Wsparcie wpływowych na danym rynku osób na pewno pomoże w budowaniu wizerunku marki na nowym zagranicznym rynku. Równie ważne jest zadbanie o SEO serwisu – dzięki działaniom optymalizacyjnym więcej osób może trafić na Twój sklep, wpisując określoną frazę w wyszukiwarkę.
Dobrze, mamy już strategię. Zatem czas wziąć pod lupę równie istotne kwestie techniczne, bez których sprzedaż za granicą nie ruszy.
Kwestie związane z platformą. Czy powinniśmy sklepy zagraniczne wystawić pod osobną domeną?
Opcji jest wiele, ale w tym miejscu skupimy się na trzech, które można traktować jako skróconą checklistę przy prowadzeniu działań. Można stworzyć jedną wspólną platformę i uzupełnić ją jedynie o nowe języki, waluty i wprowadzić tłumaczenia. Druga możliwość zakłada, że dla każdego kraju tworzymy osobny wygląd sklepu, ale panel administracyjny sklepu (CMS) pozostaje spójny. Frontowa część sklepu internetowego będzie wystawiona pod osobną domeną. Na przykład: domena.cz, domena.sk, domena.hu itp. Trzecia opcja to przygotowanie dwóch kopii sklepu. Każdy kraj będzie miał osobny front, panel CMS i bazę danych.
Warto zaznaczyć, że w przypadku wdrożenia nowej funkcjonalności/modułu/zmiany na www należy przewidzieć czas i środki na wprowadzenie jej również dla każdej wersji sklepu. Nie wykluczamy, że w przypadku wyodrębnienia sklepów w pewnym momencie, każdy ze sklepów lub frontów będzie rozwiał się w innym tempie i będzie miał swój zestaw funkcjonalności, więc gdyby pojawiała się potrzeba uspójnienia funkcjonalności, to mogłoby to spowodować szeroki zakres prac programistycznych. Nowy front e-sklepu oznacza dodatkowe koszty za zużycie danych (hosting) i utrzymanie środowisk testowych.
Sprzedaż za granicą – co trzeba wziąć pod uwagę?
Pytania związane ze stanami magazynowymi, cenami, językiem, dostępnością produktów w poszczególnych krajach:
1) Czy stany magazynowe będą przekazywane z jednego źródła?
2) Czy stany magazynowe będą wspólne dla wszystkich krajów, czy dla każdego kraju produkt będzie miał osobne wartości stanów? Przykład: T-shirt dla PL: 8 szt. dla CZ: 4 szt.?
3) Czy produkt może być dostępny dla jednego kraju (języka) i niewidoczny dla innego?
Jeśli tak, to należy ustalić czy dana informacja będzie przekazywana z ERP czy sterowana ręcznie przez operatora z poziomu CMS.
4) Od czego powinna zależeć prezentowana cena produktów? Od wyboru języka czy kraju? W związku z tym czy udostępniamy dla użytkownika możliwość zmiany waluty po wybraniu konkretnego języka lub kraju? Jaka waluta powinna być przypisana do języka angielskiego?
5) Czy ceny (bazowa i promocyjna) w walutach CZK i EUR będą przekazywane z ERP jako decyzje cenowe?
6) W przypadku, gdy z ERP będzie przekazywana (jak obecnie) tylko cena w PLN, to w CMS należy:
a) opracować import cen w walutach EUR i CZK poprzez plik CSV,
b) utworzyć kalkulator walutowy, gdzie cena produktu będzie uzależniona od wprowadzonego kursu przez operatora.
7) Czy w przypadku pierwszego wejścia na stronę przez użytkownika należy mu wyświetlić modal z opcją wyboru języka, waluty i kraju?
8) Czy przywidujemy formę odbioru zamówienia w sklepach stacjonarnych w krajach zagranicznych?
9) Czy widoczność kategorii powinna być uzależniona od wybranego przez użytkownika języka/kraju?
10) Czy struktura kategorii pozostaje taka sama dla wszystkich krajów? Jak będzie działał program lojalnościowy?
W tym miejscu należy zastanowić się, jakie zasady będą obowiązywały w przypadku przystąpienia do programu lojalnościowego użytkownika z innego kraju. Choćby, czy zakładamy przeniesienie logiki działania programu czy też chcemy stworzyć go na zupełnie innych zasadach? Ze względów ekonomicznych najprościej jest go po prostu skopiować w obecnej formie.
Kwestie związane z zapisem na newsletter
Przy przekazywaniu danych o nowych użytkownikach należy pamiętać o zapisywaniu dodatkowych informacji, np. język, kraj, waluta, zdarzenia w celu personalizacji komunikacji.
Jak będzie działał ERP – system magazynowo-księgowy?
Po stronie ERP należałoby przekazywać tłumaczenia wartości niektórych atrybutów oraz ceny produktów w dostępnych walutach. Zadaniem agencji zajmującej się obsługą sklepu będzie odpowiednie obsłużenie tych danych.
Równie ważna jest kwestia walidacji danych adresowych i danych do faktury w przypadku zamówień zagranicznych. W ten sposób ułatwimy klientom składanie zamówień i nie będziemy narażeni na większą ilość pracy przy realizacji zamówień.
Kwestie dostawy. Informacja o wybranej formie dostawy przekazywana jest wraz z zamówieniem z CMS do ERP. Zakładając, że pozostajemy przy tym schemacie realizacji zamówienia, w przypadku nowych form dostaw należy skonsultować ich implementację z ERP.
Jakie prace leżą po stronie właściciela sklepu? [CHECKLISTA]
Chociaż część prac koniecznych do wykonania podczas ekspansji internetowej na rynki zagraniczne może być zlecona agencji e-commerce, jest też cała lista zadań do wykonania dla właściciela e-sklepu. Odpowiednia lista z pewnością pomoże w efektywnej realizacji zadań. W związku z tym do tych zadań należą:
1. Uzupełnienie tłumaczeń w plikach, które zostaną wystawione przez dostawcę usługi:
a) tłumaczenia do aplikacji www,
b) tłumaczenia dla aplikacji CMS – moduł zamówienia, bok,
c) tłumaczenia do kategorii (opisy oraz treść SEO),
d) tłumaczenia do opisów produktów,
e) tłumaczenia atrybutów – kolor, etykiety, skład,
f) tłumaczenie zawartości stron tekstowych (regulamin, polityka prywatności, kontakt, strony typu html itp.),
g) tłumaczenia maili systemowych,
h) tłumaczenie zgód RODO i ciasteczek cookies,
i) tłumaczenia Tytuł meta i Opis meta dla strony głównej.
2. Skonfigurowanie odpowiedniego menu głównego, stopki oraz kompozycji strony głównej dla nowych wersji językowych.
3. Wprowadzenie tłumaczenia do maili wysyłanych do klientów (potwierdzenie rejestracji, potwierdzenie złożenia zamówienia, statusy zamówienia, etc).
4. Dostarczenie Tytułu meta i Opisu meta (konsultacja z agencją SEO)
5. Odpowiednie skonfigurowania opcji dostawy i płatności dla danego kraju.
6. Wprowadzenie tłumaczenia do tabel rozmiarów, instrukcji obsługi i innych plików, które widzą użytkownicy.
Podsumowanie
Ekspansja sklepu internetowego i sprzedaż za granicą to poważna sprawa – wymaga przygotowania globalnej strategii z uwzględnieniem danego rynku i regionu. Dlatego pamiętaj, żeby dokładnie przemyśleć plan ekspansji i zaprosić do współpracy rzetelnego partnera biznesowego – zawsze łatwiej powierzyć zadbanie o pewne kwestie ekspertom i wspólnie osiągnąć wymarzone efekty. Współpraca dotyczy zarówno osób, które strategicznie podejdą do tematu i zadbają o kwestie promocyjne oraz pozwolą zbudować wiarygodność i zaufanie do marki, ale też tych, które zatroszczą się o techniczne aspekty rozwoju e-sklepu. Ponadto pozwoli to uniknąć błędów oraz oszczędzić czas i wykorzystać go na rozwój oferty.
Dowiedz się tutaj jakich narzędzi używać i jak wybrać platformę by rozpocząć działania w cyfrowym eksporcie.
Autorem artykułu jest Damian Sinior, członek Grupy Merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie
i Dyrektor Sprzedaży w Media4U.
Spis treściTable of contents
- Początek
- #1 Badanie rynku
- #2 Logistyka sklepu internetowego
- #3 Promocja online
- Kwestie związane z platformą. Czy powinniśmy sklepy zagraniczne wystawić pod osobną domeną?
- Kwestie związane z zapisem na newsletter
- Jak będzie działał ERP – system magazynowo-księgowy?
- Jakie prace leżą po stronie właściciela sklepu? [CHECKLISTA]
- Podsumowanie
- Wszystko
- Aktualności (13)
- Wiedza (64)
- Kalendarz (8)
- Centrum Wsparcia (17)
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
ArtykułRozwój rynku magazynowego i infrastruktury logistycznej w Kirgistanie
Kraj wykorzystuje swoje strategiczne położenie do transformacji w nowoczesne centrum logistyczne
-
Artykuł
Spadek zawinięć do polskich portów w I kwartale br.
Mimo globalnych trudności polskie porty radzą sobie z adaptacją do nowych warunków
ArtykułSpedycje cyfrowe to przyszłość branży TSL
Digitalizacja w branży transportowej to nie kwestia wygody, ale przetrwania na wymagającym rynku
-
Artykuł
Rozwój rynku magazynowego i infrastruktury logistycznej w Kirgistanie
Kraj wykorzystuje swoje strategiczne położenie do transformacji w nowoczesne centrum logistyczne
ArtykułSektor transportowy w Kazachstanie
W 2022 r. wolumen tranzytu ładunków osiągnął 26,8 mln ton
-
Wydarzenie
Śląskie: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm
Krajowa Izba Gospodarcza zaprasza firmy do udziału w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych: „E-ekspo…
WydarzenieWielkopolska: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm
Krajowa Izba Gospodarcza zaprasza firmy do udziału w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych: „E-ekspo…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
InstytucjaPolska Izba Spedycji i Logistyki
Polska Izba Spedycji i Logistyki zrzesza przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarcza polega…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.