02.11.2023
Polska – Wschodzący Innowator
Według klasyfikacji EIS (European Innovation Scoreboard) Polska jest Wschodzącym Innowatorem – informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nasz kraj osiągnął wynik 68,09 pkt., który stanowi 62,8 proc. średniej unijnej, i dystans ten stale się zmniejsza.
Na tle krajów unijnych Polska w znacznie szerszym zakresie projektuje i wdraża w przedsiębiorstwach technologie ICT. Według danych GUS w latach 2020-2022 aktywnych innowacyjnie było 36,1 proc. firm przemysłowych i 34,2 firm usługowych. W porównaniu do wcześniejszego okresu 2019-2021 ich liczba wzrosła odpowiednio o 10 i 12 punktów procentowych. Wzrosły również nakłady na działalność innowacyjną zarówno w przemyśle, jak i usługach. Znaczącą część tych wydatków stanowiły środki na działalność badawczą i rozwojową (49,2 proc. nakładów na innowacje w firmach przemysłowych i 55,4 proc. w usługowych).
Innowacje produktowe czy biznesowe
Innowacje w polskich firmach częściej dotyczą procesów biznesowych niż produktowych. W latach 2020-2022 wdrożyło je 28,1 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 30,1 proc. usługowych. Były to najczęściej procesy związane z procesem produkcji, regulacjami wewnątrzfirmowymi oraz metodami podziału zadań między pracowników. Innowacje w zakresie produktów czy usług wprowadziło zaledwie 15,2 proc. firm przemysłowych i 8,2 proc. usługowych.
Innowacje – korzyści z wdrożenia
Firmy, które we wskazanym okresie wdrożyły innowacje, zapewniają, że decyzja ta wpłynęła pozytywnie na ogólny rozwój firmy (91,7 proc.), podniosła jakość usług i produktów (75,3 proc.) oraz zwiększyła wydajność pracy (74 proc.). Wdrożenie innowacji nie przełożyło się jednak na spadek lub wzrost zatrudnienia.
Finansowanie innowacji
Aż 77,4 proc. finansowania innowacji stanowiły środki własne przedsiębiorstw. W porównaniu do 2021 r. w minionym roku zwiększył się jednak udział firm, które skorzystały z finansowania za pomocą instrumentów zwrotnych (z 4,2 do 13,2 proc.).
Wyzwania we wdrażaniu innowacji
Przedsiębiorcy deklarują, że zmiany regulacji prawnych (96,1 proc.) oraz zmieniające się oczekiwania klientów (90,3 proc.) mogłyby wpłynąć pozytywnie na wzrost innowacyjności w Polsce.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Centrum Wsparcia (1)
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.