Nowy system kontroli przewozów w Rumunii już w 2024 roku
08.11.2023
Rumuńskie ministerstwo finansów przymierza się do stworzenia nowego systemu monitorowania towarów, które wjeżdżają na teren kraju w ramach przewozu docelowego lub tranzytu. Wytyczne znalazły się w projekcie ustawy o niektórych środkach fiskalnych i budżetowych zapewniających stabilność finansową Rumunii w perspektywie długoterminowej.
Do tej pory, monitorowanie przewozów na terenie Rumunii prowadzono za pomocą systemu Ro e-Transport, stworzonego z myślą o towarach o podwyższonym ryzyku podatkowym.
W grupę tą wliczają się między innymi niektóre warzywa i owoce, napoje czy odzież. Trzeba je rejestrować maksymalnie na trzy dni kalendarzowe przed rozpoczęciem przewozu. Brak rejestracji grozi nałożeniem kary grzywny w wysokości od 10 000 do nawet 100 000 RON (równowartość 10-100 tys. zł)
– mówi Lucica Kucharec, prawnik w TC Kancelarii Prawnej
System RO e-Transport monitoruje między innymi wewnątrzwspólnotowy transport towarów, który zaczyna się lub kończy w Rumunii, transport towarów pomiędzy dwoma lokalizacjami na terytorium Rumunii czy przewóz towarów z transakcji wewnątrzwspólnotowych w tranzycie na terytorium Rumunii.
Kontrola przewozów za pomocą e-plomby
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu kontroli o nazwie e-Sigiliu, czyli e-plomba, który będzie funkcjonował obok dotychczasowego, czyli Ro e-transport.
System ten ma bazować na wykorzystaniu urządzeń elektronicznych i aplikacji informatycznej. Z ich pomocą właściwe organy będą w stanie zidentyfikować potencjalne punkty przekierowania przesyłek, niezależnie od tego, czy są one w tranzycie, czy też mają trafić do podmiotu gospodarczego na terytorium Rumunii.
Jak tłumaczy ekspertka TC Kancelarii Prawnej, wspomniane urządzenia elektroniczne to nic innego jak inteligentne plomby: – Ich rolą jest rejestracja danych o stanie i położeniu przesyłki. Zgromadzone w ten sposób informacje zostaną przesłane do aplikacji komputerowej pozwalającej śledzić ruch towarów w transporcie drogowym.
Organami odpowiedzialnymi za monitorowanie i stosowanie inteligentnych plomb będą Krajowa Agencja Administracji Podatkowej i Rumuński Urząd Celny.
Zwiększona odpowiedzialność kierowców
Dużą zmianą w stosunku do już działającego systemu, jest odpowiedzialność za niestosowanie się do przepisów. O ile w przypadku systemu Ro e-Transport ponosi ją podmiot, który ma obowiązek rejestracji towarów wrażliwych, to w przypadku systemu e-Sigiliu ten obowiązek ciąży na kierowcy.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, jeżeli służby nałożą na towar inteligentną plombę, to kierowca jest odpowiedzialny za to, aby nie została naruszona. Niedopełnienie tego obowiązku będzie stanowiło wykroczenie zagrożone karą grzywny w wysokości od 20.000 do 50.000 RON (od 20.000 do 50.000 PLN)
Jeżeli projekt ustawy zostanie przyjęty w tej formie, w przyszłym roku przewoźnicy wykonujący przewozy do Rumunii lub przez terytorium tego kraju muszą liczyć się z groźbą kar za niedopełnienie obowiązków nałożonych przez ustawę
– podkreśla Lucica Kucharec
Procedura ustanawiania kryteriów ryzyka, stosowania inteligentnych plomb oraz monitorowania transportu drogowego towarów zostanie ustanowiona rozporządzeniem wydanym w ciągu 60 dni od daty publikacji ustawy w Dzienniku Urzędowym Rumunii.
Źródło: TC Kancelaria Prawna
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (21)
- Wiedza (11)
- Kalendarz (33)
- Centrum Wsparcia (47)
-
Wydarzenie
Webinarium – Kontrola jakości w dostawach dla ONZ
Webinarium dedykowane jest firmom współpracującym już z ONZ, jak i tym, które planują zabiegać o kon…
WydarzenieSeminarium biznesowe Polska-Mołdawia
Udział w wydarzeniu umożliwi poznanie potencjału lokalnego rynku i możliwości rozszerzenia współprac…
-
Artykuł
Sprzedaż zagraniczna – kierunek Rumunia (e-commerce w praktyce)
Rośnie popularność polskich sklepów internetowych w Rumunii
ArtykułUruchomienie stałego połącznia lotniczego między Warszawą a Oradeą
Połączenie przyczyni się do wzrostu liczby turystów i inwestycji międzynarodowych w regionie.
-
Artykuł
Wysokie kary we Francji, Niemczech i Belgii za nocleg w kabinie
Kiedy kierowca może dostać mandat za nocleg w kabinie i czy musi posiadać rachunki za pobyt w hotelu
-
Wydarzenie
Webinarium – Kontrola jakości w dostawach dla ONZ
Webinarium dedykowane jest firmom współpracującym już z ONZ, jak i tym, które planują zabiegać o kon…
WydarzenieSeminarium biznesowe Polska-Mołdawia
Udział w wydarzeniu umożliwi poznanie potencjału lokalnego rynku i możliwości rozszerzenia współprac…
-
Oferta wsparcia
Horizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Oferta wsparciaPlatforma ePing SPS & TBT
Platforma ePing SPS & TBT jest bezpłatnym narzędziem na poziomie Światowej Organizacji Handlu (WTO),…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.