1 mld m sześć. gazu więcej w Polsce
11.04.2024
Grupa ORLEN ogłosiła wzrost ilości przesyłanego gazu do Polski z własnych źródeł wydobycia w Norwegii. To o ponad 30% więcej surowca rocznie, co stanowi dodatkowy 1 mld metrów sześciennych. Co to oznacza dla Polski i jakie są szczegóły tej operacji?

Zwiększona produkcja gazu
Dzięki przejęciu spółki KUFPEC Norway, PGNiG Upstream Norway (członek Grupy Orlen) zyskał kontrolę nad udziałami w pięciu norweskich złożach: Gina Krog, Sleipner Vest, Sleipner Ost, Gungne i Utgard. To pozwoliło zwiększyć produkcję gazu w Norwegii o 1 mld metrów sześciennych rocznie, osiągając łączny poziom 4 mld metrów sześciennych.
Baltic Pipe
Wydobywany surowiec jest przesyłamy do Polski przez Baltic Pipe – system gazociągów łączących Norwegię, Danię i Polskę. Zarezerwowana przepustowość gazociągu wynosi ponad 8 mld metrów sześciennych rocznie. Teraz, dzięki dodatkowym wolumenom uzyskanym z KUFPEC Norway, PGNiG Upstream Norway może dostarczać około połowy gazu sprowadzanego przez ORLEN z Norwegii, wykorzystując maksymalną przepustowość Baltic Pipe.
Strategiczny cel
To istotny krok w realizacji strategicznego celu Grupy ORLEN. Koncern dąży do produkcji ponad 6 mld metrów sześciennych gazu rocznie na Norweskim Szelfie Kontynentalnym do roku 2030. Dzięki większej produkcji gazu z Norwegii, Polska zyska na bezpieczeństwie energetycznym i optymalizacji kosztów zakupu gazu.
W 2023 r. import gazu do Polski wyniósł 14,1 mld m sześc., a krajowe zużycie 17 mld m sześc. 44% surowca trafiło na krajowy rynek przez Baltic Pipe.
Źródło: Grupa ORLEN
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (824)
- Wiedza (396)
- Kalendarz (1499)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
E-Commerce Connect 2025
Dowiedz się, jakie są najlepsze praktyki i technologie. Spędź miło czas nawiązując kontakty z czołow…
ArtykułUzbekistan – rosnący rynek z potencjałem dla polskich eksporterów
W 2024 roku Uzbekistan przeznaczył ponad 118,5 mln USD na modernizację sektora rolnego
-
Artykuł
Misja przyjazdowa importerów żywności z Azji
Od sesji spotkań B2B rozpoczęła się trzydniowa misja azjatyckich kontrahentów
ArtykułPawilon Polski na Expo 2025 otwarty
Przestrzeń, gdzie dziedzictwo kulturowe inspiruje przyszłość
-
Artykuł
Uzbekistan – rosnący rynek z potencjałem dla polskich eksporterów
W 2024 roku Uzbekistan przeznaczył ponad 118,5 mln USD na modernizację sektora rolnego
ArtykułWyzwania i świadomość branży budowlanej na drodze do ESG
Budynki odpowiadają za około 38 proc. światowych emisji CO₂
-
Wydarzenie
E-Commerce Connect 2025
Dowiedz się, jakie są najlepsze praktyki i technologie. Spędź miło czas nawiązując kontakty z czołow…
WydarzenieEXPO DIY 2025 Smart Green Home
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w targach EXPO DIY 2025 Smart Green Home.
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.