Bilans i perspektywy: polskie firmy między optymizmem a obawami
02.02.2024
Pod koniec 2023 roku ponad połowa firm w Polsce oceniła swoją sytuację finansową jako relatywnie dobrą. Jednak, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PIE, przedsiębiorcy nieco obawiają się przyszłości, bo mniej niż połowa spodziewa się utrzymania tak korzystnej sytuacji w 2024 roku.

W grudniu 2023 roku Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przeprowadził ankietę na reprezentatywnej próbie 1000 firm o różnej wielkości i z różnych branż. Aż 51 proc. przedsiębiorstw uznało swoją sytuację finansową w 2023 roku za dobrą lub bardzo dobrą. Jednak patrząc w przyszłość, mniej niż połowa respondentów (47 proc.) spodziewa się utrzymania tak korzystnej sytuacji w 2024 roku. Dla 16 proc. ocena przyszłej sytuacji finansowej pozostaje trudnym wyzwaniem.
Wpływ marży na ocenę sytuacji finansowej
Deklaracje z ubiegłego roku pokazują, że w 2023 roku jedna czwarta firm podniosła marże, a jedna piąta je obniżyła. Porównując to z danymi z 2022 roku, gdzie aż 40 proc. przedsiębiorstw zdecydowało się na podniesienie marż, można zauważyć zdecydowaną zmianę. Interesującym aspektem jest fakt, że firmy, które zadeklarowały wzrost marż, jednocześnie oceniały swoją sytuację finansową jako najlepszą – aż 62 proc. uznaje ją za dobrą lub bardzo dobrą. Ciekawe różnice występują również między branżami: przedstawiciele obszarów związanych z rynkiem nieruchomości i usługami (po 30 proc.) częściej deklarowali podnoszenie marż niż firmy transportowe (10 proc.). Z kolei największe obniżki marż dotknęły firmy przemysłowe (36 proc.) oraz handlowe (29 proc.).
Ocena branż i prognozy na przyszłość
W 2023 roku najwyższy odsetek pozytywnych ocen sytuacji finansowej dotyczył branży informacji i komunikacji – aż 73 proc. Podobnie wysoko oceniane były finanse i ubezpieczenia (67 proc.) oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (63 proc.). Natomiast 25 proc. firm transportowych oceniło swoją kondycję finansową jako złą lub bardzo złą.
Przewidywania na rok 2024 malują optymistyczny obraz dla przedsiębiorców z branży informacji i komunikacji, gdzie aż 68 proc. uważa, że ich sytuacja finansowa będzie dobra lub bardzo dobra. Firmy finansowe i ubezpieczeniowe (50 proc.) oraz zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (59 proc.) również wykazują optymizm. Po przeciwległej stronie bieguna znajduje się branża TSL, w której zaledwie 23 proc. respondentów uważa, że sytuacja finansowa ich firm będzie dobra lub bardzo dobra, a aż 24 proc. nie jest w stanie tego przewidzieć.
Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE, 4/2024
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (787)
- Wiedza (352)
- Kalendarz (1386)
- Centrum Wsparcia (347)
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
WydarzenieMining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
ArtykułGUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
-
Podcast
Portugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
ArtykułKiedy warto rozpocząć windykację
Zapewnienie wpływu należności od kontrahentów i pełna kontrola nad finansami firmy
-
Wydarzenie
Mining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
WydarzenieO biznesie przy kawie w Drezdenku
Podczas wydarzenia w Drezdenku, eksperci z K-S SSE oraz PAIH omówią możliwości inwestycyjne i ekspor…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.