Bilans i perspektywy: polskie firmy między optymizmem a obawami
02.02.2024
Pod koniec 2023 roku ponad połowa firm w Polsce oceniła swoją sytuację finansową jako relatywnie dobrą. Jednak, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PIE, przedsiębiorcy nieco obawiają się przyszłości, bo mniej niż połowa spodziewa się utrzymania tak korzystnej sytuacji w 2024 roku.
W grudniu 2023 roku Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przeprowadził ankietę na reprezentatywnej próbie 1000 firm o różnej wielkości i z różnych branż. Aż 51 proc. przedsiębiorstw uznało swoją sytuację finansową w 2023 roku za dobrą lub bardzo dobrą. Jednak patrząc w przyszłość, mniej niż połowa respondentów (47 proc.) spodziewa się utrzymania tak korzystnej sytuacji w 2024 roku. Dla 16 proc. ocena przyszłej sytuacji finansowej pozostaje trudnym wyzwaniem.
Wpływ marży na ocenę sytuacji finansowej
Deklaracje z ubiegłego roku pokazują, że w 2023 roku jedna czwarta firm podniosła marże, a jedna piąta je obniżyła. Porównując to z danymi z 2022 roku, gdzie aż 40 proc. przedsiębiorstw zdecydowało się na podniesienie marż, można zauważyć zdecydowaną zmianę. Interesującym aspektem jest fakt, że firmy, które zadeklarowały wzrost marż, jednocześnie oceniały swoją sytuację finansową jako najlepszą – aż 62 proc. uznaje ją za dobrą lub bardzo dobrą. Ciekawe różnice występują również między branżami: przedstawiciele obszarów związanych z rynkiem nieruchomości i usługami (po 30 proc.) częściej deklarowali podnoszenie marż niż firmy transportowe (10 proc.). Z kolei największe obniżki marż dotknęły firmy przemysłowe (36 proc.) oraz handlowe (29 proc.).
Ocena branż i prognozy na przyszłość
W 2023 roku najwyższy odsetek pozytywnych ocen sytuacji finansowej dotyczył branży informacji i komunikacji – aż 73 proc. Podobnie wysoko oceniane były finanse i ubezpieczenia (67 proc.) oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (63 proc.). Natomiast 25 proc. firm transportowych oceniło swoją kondycję finansową jako złą lub bardzo złą.
Przewidywania na rok 2024 malują optymistyczny obraz dla przedsiębiorców z branży informacji i komunikacji, gdzie aż 68 proc. uważa, że ich sytuacja finansowa będzie dobra lub bardzo dobra. Firmy finansowe i ubezpieczeniowe (50 proc.) oraz zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (59 proc.) również wykazują optymizm. Po przeciwległej stronie bieguna znajduje się branża TSL, w której zaledwie 23 proc. respondentów uważa, że sytuacja finansowa ich firm będzie dobra lub bardzo dobra, a aż 24 proc. nie jest w stanie tego przewidzieć.
Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE, 4/2024
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (750)
- Wiedza (317)
- Kalendarz (1268)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Artykuł
Nowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
WydarzeniePodlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
-
Artykuł
Raport: Świąteczny portfel Polaków 2024
Statystyczny Polak zamierza wydać na święta 1576 PLN, czyli o 7,7 proc. więcej niż w 2023 r.
RaportPFR: Innowacyjność Polski – grudzień 2024 r.
Eksport zaawansowanych technologii rośnie od 12 lat, a w 2023 roku osiągnął wartość 33,8 mld euro
-
Artykuł
Nowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
ArtykułPolska apeluje o zmiany w umowie UE-Mercosur
Porozumienie zakłada zniesienie większości ceł i barier taryfowych, co ma ułatwić wymianę handlową
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieUsługi rozwojowe w Polsce – webinarium
Aktualne trendy i wyzwania w dynamicznie zmieniającej się branży usług rozwojowych
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.