30.09.2024
Dynamiczny rozwój eksportu polskiej branży kosmetycznej
W ostatnich latach polska branża kosmetyczna zanotowała znaczący wzrost eksportu, przekraczając wcześniejsze prognozy. Jeszcze trzy lata temu zakładano, że do 2025 roku wartość eksportu osiągnie 4,7 mld EUR, tymczasem już w 2023 roku sektor ten zdołał wygenerować 5,7 mld EUR.

Tak dynamiczny rozwój uplasował Polskę na 9. miejscu w światowym rankingu eksporterów kosmetyków, co oznacza awans z 12. miejsca w 2022 roku. Udział polskich kosmetyków w globalnym rynku wzrósł do 3,3 proc., a całkowita wartość eksportu kosmetyków na świecie wyniosła 148 mld EUR.
Eksport polskich kosmetyków w latach 2016-2023
Od kilku lat polskie produkty kosmetyczne skutecznie podbijają kolejne rynki. W 2016 roku eksport kosmetyków z Polski wyniósł 2,7 mld EUR, w 2019 roku było to już 3,5 mld EUR. Rok później, pomimo globalnych trudności związanych z pandemią COVID-19, eksport wyniósł już 3,8 mld EUR, co oznacza wzrost o 39,8 proc. w porównaniu z 2016 rokiem.
Pandemia spowodowała krótkotrwały spadek wartości eksportu tego sektora na globalnym rynku – o 4,2 proc. w 2020 roku, jednak w 2021 roku branża odbiła się, powracając do dynamiki sprzed kryzysu. Polska doskonale wykorzystała ten moment, notując dalszy wzrost eksportu. W 2022 roku wartość eksportu polskich kosmetyków przekroczyła 4,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu do 2019 roku.
Polska jest obecnie piątym największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej, z udziałem na poziomie 8 proc. Aż 65 proc. polskich wyrobów tego sektora trafia na rynki unijne, a największymi odbiorcami w 2023 roku były: Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia oraz Stany Zjednoczone.

Szanse na zwiększenie eksportu
Polska branża kosmetyczna posiada ogromny potencjał eksportowy. Jego źródłem jest nie tylko rosnąca produkcja, ale także zwiększające się zainteresowanie polskimi produktami za granicą. Na ten trend wpływają:
- innowacje w procesie produkcji oraz wysoka jakość polskich kosmetyków,
- wzrost globalnej rozpoznawalności polskich marek dzięki mediom społecznościowym,
- rozwój e-commerce, który ułatwia dostęp do zagranicznych rynków,
- liczny udział polskich producentów w konkursach wspieranych przez Fundusze Europejskie, organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Programu Inteligentny Rozwój (PO IR), które wspierają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa,
- rosnące zainteresowanie kosmetykami wśród młodszych konsumentów.
Krajowy sektor kosmetyczny wyróżnia się szeroką gamą produktów, a także popularnością produktów opartych na naturalnych składnikach, co pozytywnie wpływa na perspektywy eksportowe. Innowacyjne podejście do tworzenia kosmetyków, uwzględniające ekologiczne i zrównoważone rozwiązania, wzmacnia konkurencyjność polskich marek na arenie międzynarodowej, otwierając co rusz nowe możliwości eksportowe.
Polska branża kosmetyczna ma przed sobą obiecującą przyszłość.
Źródło:
- PKO BP, „Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028”
- Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i WiseEuropa, „Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży 2024”
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (787)
- Wiedza (353)
- Kalendarz (1390)
- Centrum Wsparcia (346)
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
ArtykułGUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
-
Artykuł
Kierunki rozwoju e-commerce w Indiach
W 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczyła 123 mld dolarów
PodcastPortugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.