Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > E-handel kolejny rok z rzędu potwierdza swoją rosnącą pozycję
Artykuł

E-handel kolejny rok z rzędu potwierdza swoją rosnącą pozycję

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 122,039 mld PLN. Okazały się one o 9,7 proc. wyższe niż w listopadzie oraz o 1,6 proc. wyższe niż w grudniu roku 2023.

Na laptopie stoją trzy paczki

KIG szacuje, że 75,3 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 91,895 mld PLN. Była ona o 9,8 proc. wyższa niż w listopadzie i o 2,7 proc. wyższa niż przed rokiem.

Dynamiczny rozwój e-handlu

Obroty w e-handlu w grudniu 2024 roku stanowiły 10,2 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (91,895 mld PLN) i osiągnęły wartość 9,373 mld PLN. Były one o 5,0 proc. większe niż w listopadzie. Wzrost nie miał charakteru sezonowego (w grudniu zazwyczaj notowane są już spadki). Wyniki okazały się o 10,9 proc. wyższe niż przed rokiem. 

Stabilny wzrost udziału e-commerce

Rok 2024 zamknęliśmy z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 8,9 proc. (w roku 2023 było to 8,7 proc.), co równocześnie oznacza wzrost nominalny sprzedaży o 6,2 proc. w porównaniu do 2023 roku. E-handel rośnie zatem stabilnie, przewyższając wskaźnik inflacji, który za cały ubiegły rok wyniósł 3,6 proc. W dodatku w naszych portfelach zostaje ostatnio więcej pieniędzy (płace wzrosły w 2024 o 11,0 proc.), co daje nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój e-commerce w 2025 roku.

Grudzień 2024 – wyjątkowy miesiąc dla e-handlu

Grudzień 2024 okazał się wyjątkowy pod względem popularności zakupów online. Wartość transakcji wzrosła aż o 10,9 proc. w porównaniu do grudnia 2023 roku i o 5 proc. względem listopada. Ten niesezonowy wzrost był efektem przesunięcia Black Friday na ostatnie dni listopada, co sprawiło, że większość transakcji została rozliczona już na początku grudnia.

Najpopularniejsze kategorie zakupowe

W poszukiwaniu najlepszych okazji konsumenci znacznie chętniej niż w listopadzie wydawali pieniądze na książki i artykuły dostępne w sklepach specjalistycznych (wzrost o 27 proc.) oraz meble, sprzęt RTV i AGD (wzrost o 9,8 proc.) – czyli idealne prezenty gwiazdkowe. Z kolei mniejsze zainteresowanie dotyczyło zakupów pojazdów, motocykli i części (spadek o 27,7 proc.) oraz odzieży, obuwia i dodatków (spadek o 7,3 proc.).

Grudzień był więc wyjątkowo korzystny dla sektora e-commerce. Jeśli trend wzrostowy utrzyma się na poziomie z 2024 roku, obserwować powinniśmy w przyszłości stopniowe wypłaszczenia sezonowych skoków sprzedaży – choćby tych w czwartym kwartale, bo e-handel staje się dla nas coraz bardziej kanałem codziennych zakupów, nie zaś tylko tych na szczególne okazje. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku będą innowacyjne i atrakcyjne rozwiązania, które przyciągną klientów do zakupów online nie tylko w okresach sprzedażowych peaków – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.

Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w grudniu 2024 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej.

Krajowa Izba Gospodarcza

ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa
  • Wszystko
  • Aktualności (9)
  • Wiedza (5)
  • Kalendarz (7)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.