E-handel kolejny rok z rzędu potwierdza swoją rosnącą pozycję
30.01.2025
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 122,039 mld PLN. Okazały się one o 9,7 proc. wyższe niż w listopadzie oraz o 1,6 proc. wyższe niż w grudniu roku 2023.
KIG szacuje, że 75,3 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 91,895 mld PLN. Była ona o 9,8 proc. wyższa niż w listopadzie i o 2,7 proc. wyższa niż przed rokiem.
Dynamiczny rozwój e-handlu
Obroty w e-handlu w grudniu 2024 roku stanowiły 10,2 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (91,895 mld PLN) i osiągnęły wartość 9,373 mld PLN. Były one o 5,0 proc. większe niż w listopadzie. Wzrost nie miał charakteru sezonowego (w grudniu zazwyczaj notowane są już spadki). Wyniki okazały się o 10,9 proc. wyższe niż przed rokiem.
Stabilny wzrost udziału e-commerce
Rok 2024 zamknęliśmy z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 8,9 proc. (w roku 2023 było to 8,7 proc.), co równocześnie oznacza wzrost nominalny sprzedaży o 6,2 proc. w porównaniu do 2023 roku. E-handel rośnie zatem stabilnie, przewyższając wskaźnik inflacji, który za cały ubiegły rok wyniósł 3,6 proc. W dodatku w naszych portfelach zostaje ostatnio więcej pieniędzy (płace wzrosły w 2024 o 11,0 proc.), co daje nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój e-commerce w 2025 roku.
Grudzień 2024 – wyjątkowy miesiąc dla e-handlu
Grudzień 2024 okazał się wyjątkowy pod względem popularności zakupów online. Wartość transakcji wzrosła aż o 10,9 proc. w porównaniu do grudnia 2023 roku i o 5 proc. względem listopada. Ten niesezonowy wzrost był efektem przesunięcia Black Friday na ostatnie dni listopada, co sprawiło, że większość transakcji została rozliczona już na początku grudnia.
Najpopularniejsze kategorie zakupowe
W poszukiwaniu najlepszych okazji konsumenci znacznie chętniej niż w listopadzie wydawali pieniądze na książki i artykuły dostępne w sklepach specjalistycznych (wzrost o 27 proc.) oraz meble, sprzęt RTV i AGD (wzrost o 9,8 proc.) – czyli idealne prezenty gwiazdkowe. Z kolei mniejsze zainteresowanie dotyczyło zakupów pojazdów, motocykli i części (spadek o 27,7 proc.) oraz odzieży, obuwia i dodatków (spadek o 7,3 proc.).
Grudzień był więc wyjątkowo korzystny dla sektora e-commerce. Jeśli trend wzrostowy utrzyma się na poziomie z 2024 roku, obserwować powinniśmy w przyszłości stopniowe wypłaszczenia sezonowych skoków sprzedaży – choćby tych w czwartym kwartale, bo e-handel staje się dla nas coraz bardziej kanałem codziennych zakupów, nie zaś tylko tych na szczególne okazje. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku będą innowacyjne i atrakcyjne rozwiązania, które przyciągną klientów do zakupów online nie tylko w okresach sprzedażowych peaków – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.
Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w grudniu 2024 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej.
- Wszystko
- Aktualności (9)
- Wiedza (5)
- Kalendarz (7)
-
Artykuł
Nowe przepisy VAT dla platform e-commerce w Szwajcarii
Od stycznia 2025 roku obowiązek związany z VAT przeszedł na platformy e-commerce
ArtykułE-handel rośnie w tempie dwucyfrowym: październikowe dane
Po wakacyjnej stagnacji sprzedaż w Internecie wystrzeliła w górę o 10,2 proc.
-
Artykuł
Nowe przepisy VAT dla platform e-commerce w Szwajcarii
Od stycznia 2025 roku obowiązek związany z VAT przeszedł na platformy e-commerce
ArtykułE-handel rośnie w tempie dwucyfrowym: październikowe dane
Po wakacyjnej stagnacji sprzedaż w Internecie wystrzeliła w górę o 10,2 proc.
-
Raport
Raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
Aż 38 proc. badanych chciałoby, aby e-sklepy aktywnie informowały o zagrożeniach w sieci
ArtykułE-commerce w Singapurze: nowe nawyki zakupowe i wpływ technologii
Aż 80 proc. Singapurczyków przyznaje, że woli robić zakupy spożywcze przez Internet
-
Wydarzenie
„E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”, Warszawa
Bezpłatne szkolenie o cross-border e-commerce dla MŚP z województwa mazowieckiego
WydarzenieEuropejski Szczyt e-Commerce
23 maja 2024 r. w Warszawie odbędzie się pierwszy w historii Polski Europejski Szczyt e-Commerce.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.