Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > E-handel rośnie w siłę – nowy rok zaczął się z impetem
Artykuł

E-handel rośnie w siłę – nowy rok zaczął się z impetem

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego w styczniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 101,969 mld PLN. Okazały się one o 16,4 proc. niższe niż w grudniu oraz o 5,5 proc. wyższe niż w styczniu roku 2024.

Na laptopie stoją trzy paczki

KIG szacuje, że że 74,8 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 76,273 mld PLN. Była ona o 17,0 proc. niższa niż w grudniu i o 6,1 proc. wyższa niż przed rokiem.

E-handel w styczniu 2025

Obroty w e-handlu w styczniu 2025 roku stanowiły 9,1 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (76,273 mld PLN) i osiągnęły wartość 6,941 mld PLN. Były one o 25,9 proc. mniejsze niż w grudniu. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 9,4 proc. wyższe niż przed rokiem.

Analiza rynku e-commerce na początku 2025 roku ujawnia dynamiczny rozwój i wyraźne zmiany w nawykach zakupowych konsumentów, które zwiastują przełomowy rok dla handlu cyfrowego.

Styczeń przyniósł e-commerce najlepsze wyniki od 5 lat

Obroty sięgnęły 6,941 mld zł, co przełożyło się na 9,1 proc. udziału w całkowitej sprzedaży detalicznej. To wzrost o 9,4 proc. w porównaniu do stycznia ubiegłego roku, co wyraźnie pokazuje, że cyfrowy handel nie tylko umacnia swoją pozycję, ale także wyznacza trendy na nadchodzące miesiące.

Boom na e-grocery!

Rekordowe wzrosty odnotowaliśmy w sektorze żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, gdzie sprzedaż online skoczyła aż o 43,6 proc. r/r. Choć sektor ten nadal generuje stosunkowo niewielkie obroty w kanale cyfrowym, jego dynamiczny rozwój to wyraźny sygnał, że Polacy coraz chętniej kupują produkty spożywcze online. Co ważne – ten wzrost nie wynikał z sezonowości, co daje nadzieję na długoterminową zmianę nawyków konsumenckich.

Książki i prasa w odwrocie?

Nieco mniej optymistyczne wieści płyną z segmentu książek, prasy i sprzedaży specjalistycznej, gdzie udział e-commerce spadł poniżej 20 proc., co oznacza pierwszy tak niski wynik od 2022 roku. Spadek wykracza poza standardowe wahania sezonowe – z nadzieją czekamy na informacje, czy sektor ten „odbije się” w kolejnych miesiącach.

Stabilizacja w kluczowych kategoriach

Sektor modowy, meblowy, RTV/AGD oraz farmaceutyczny zanotował typowe dla stycznia korekty sezonowe, ale jednocześnie wzrost wartości sprzedaży w ujęciu rocznym. To znak, że konsumenci nadal chętnie wydają pieniądze w tych segmentach, a e-commerce pozostaje dla nich preferowanym kanałem zakupowym.

Styczeń to dopiero początek, ale już teraz widać, że 2025 rok może być kolejnym przełomowym okresem dla e-commerce. Rosnące obroty, zmieniające się nawyki zakupowe i dynamiczne segmenty pokazują, że cyfrowa rewolucja w handlu trwa – a najlepsze e-commerce’y już teraz kształtują przyszłość rynku. – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.

Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w styczniu 2025 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej.

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG)

ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa
  • Wszystko
  • Aktualności (10)
  • Wiedza (5)
  • Kalendarz (7)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.