E-handel rośnie w siłę – nowy rok zaczął się z impetem
17.03.2025
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego w styczniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 101,969 mld PLN. Okazały się one o 16,4 proc. niższe niż w grudniu oraz o 5,5 proc. wyższe niż w styczniu roku 2024.

KIG szacuje, że że 74,8 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 76,273 mld PLN. Była ona o 17,0 proc. niższa niż w grudniu i o 6,1 proc. wyższa niż przed rokiem.
E-handel w styczniu 2025
Obroty w e-handlu w styczniu 2025 roku stanowiły 9,1 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (76,273 mld PLN) i osiągnęły wartość 6,941 mld PLN. Były one o 25,9 proc. mniejsze niż w grudniu. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 9,4 proc. wyższe niż przed rokiem.
Analiza rynku e-commerce na początku 2025 roku ujawnia dynamiczny rozwój i wyraźne zmiany w nawykach zakupowych konsumentów, które zwiastują przełomowy rok dla handlu cyfrowego.
Styczeń przyniósł e-commerce najlepsze wyniki od 5 lat
Obroty sięgnęły 6,941 mld zł, co przełożyło się na 9,1 proc. udziału w całkowitej sprzedaży detalicznej. To wzrost o 9,4 proc. w porównaniu do stycznia ubiegłego roku, co wyraźnie pokazuje, że cyfrowy handel nie tylko umacnia swoją pozycję, ale także wyznacza trendy na nadchodzące miesiące.
Boom na e-grocery!
Rekordowe wzrosty odnotowaliśmy w sektorze żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, gdzie sprzedaż online skoczyła aż o 43,6 proc. r/r. Choć sektor ten nadal generuje stosunkowo niewielkie obroty w kanale cyfrowym, jego dynamiczny rozwój to wyraźny sygnał, że Polacy coraz chętniej kupują produkty spożywcze online. Co ważne – ten wzrost nie wynikał z sezonowości, co daje nadzieję na długoterminową zmianę nawyków konsumenckich.
Książki i prasa w odwrocie?
Nieco mniej optymistyczne wieści płyną z segmentu książek, prasy i sprzedaży specjalistycznej, gdzie udział e-commerce spadł poniżej 20 proc., co oznacza pierwszy tak niski wynik od 2022 roku. Spadek wykracza poza standardowe wahania sezonowe – z nadzieją czekamy na informacje, czy sektor ten „odbije się” w kolejnych miesiącach.
Stabilizacja w kluczowych kategoriach
Sektor modowy, meblowy, RTV/AGD oraz farmaceutyczny zanotował typowe dla stycznia korekty sezonowe, ale jednocześnie wzrost wartości sprzedaży w ujęciu rocznym. To znak, że konsumenci nadal chętnie wydają pieniądze w tych segmentach, a e-commerce pozostaje dla nich preferowanym kanałem zakupowym.
Styczeń to dopiero początek, ale już teraz widać, że 2025 rok może być kolejnym przełomowym okresem dla e-commerce. Rosnące obroty, zmieniające się nawyki zakupowe i dynamiczne segmenty pokazują, że cyfrowa rewolucja w handlu trwa – a najlepsze e-commerce’y już teraz kształtują przyszłość rynku. – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.
Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w styczniu 2025 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej.

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG)
- Tel.: +48 22 630 96 00
- E-mail: kig@kig.pl
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (10)
- Wiedza (5)
- Kalendarz (7)
-
Artykuł
E-handel kolejny rok z rzędu potwierdza swoją rosnącą pozycję
W grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym były o 9,7 proc. wyższe niż w listopadzie
ArtykułNowe przepisy VAT dla platform e-commerce w Szwajcarii
Od stycznia 2025 roku obowiązek związany z VAT przeszedł na platformy e-commerce
-
Artykuł
E-handel kolejny rok z rzędu potwierdza swoją rosnącą pozycję
W grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym były o 9,7 proc. wyższe niż w listopadzie
ArtykułNowe przepisy VAT dla platform e-commerce w Szwajcarii
Od stycznia 2025 roku obowiązek związany z VAT przeszedł na platformy e-commerce
-
Raport
Raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
Aż 38 proc. badanych chciałoby, aby e-sklepy aktywnie informowały o zagrożeniach w sieci
ArtykułE-commerce w Singapurze: nowe nawyki zakupowe i wpływ technologii
Aż 80 proc. Singapurczyków przyznaje, że woli robić zakupy spożywcze przez Internet
-
Wydarzenie
„E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”, Warszawa
Bezpłatne szkolenie o cross-border e-commerce dla MŚP z województwa mazowieckiego
WydarzenieEuropejski Szczyt e-Commerce
23 maja 2024 r. w Warszawie odbędzie się pierwszy w historii Polski Europejski Szczyt e-Commerce.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.