Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Eksport usług z UE: przewaga dużych firm
Artykuł

Eksport usług z UE: przewaga dużych firm

W 2022 roku eksport usług z Unii Europejskiej do krajów pozaunijnych był w dużej mierze zdominowany przez duże przedsiębiorstwa zatrudniające 250 lub więcej pracowników. Jak pokazują dane Eurostatu, firmy te odpowiadały za 56 proc. całkowitego eksportu usług.

Mapy światów na wirtualnym ekranie biznesowy

Choć mniejsze firmy, zatrudniające do 49 pracowników, mają mniejszy udział, ich wkład w eksport usług nie jest bez znaczenia. Z udziałem wynoszącym 14 proc. małe przedsiębiorstwa wyprzedzają średnie (50–249 pracowników), które odpowiadały za 10 proc. eksportu. Dodatkowe 20 proc. eksportu pozostaje nieprzypisane do konkretnej kategorii wielkości firm, co sugeruje, że niektóre dane mogą być trudne do klasyfikacji.

Eksport usług z UE – główne sektory

Eksport usług w 2022 roku był napędzany głównie przez przedsiębiorstwa z sektorów transportu oraz informacyjno-komunikacyjnego, które łącznie odpowiadały za 20 proc. eksportu. Co ciekawe, przedsiębiorstwa produkcyjne również miały znaczący udział w eksporcie usług – 15 proc., co pokazuje, że ich rola nie ogranicza się jedynie do handlu towarami. Firmy z sektora profesjonalnego, naukowego i technicznego odpowiadały za 10 proc. eksportu, a sektor finansowy za 8 proc.

Zróżnicowanie sektorowe w zależności od wielkości przedsiębiorstw

Różne wielkości przedsiębiorstw miały różne strategie eksportowe. Małe firmy najwięcej eksportowały usług z sektora finansowego (28 proc. udziału), transportu (19 proc.) oraz informacyjno-komunikacyjnego (14 proc.). W przypadku średnich firm dominował sektor profesjonalny, naukowy i techniczny (24 proc. eksportu), a także informacja i komunikacja (22 proc.) oraz transport (22 proc.). Duże przedsiębiorstwa skupiły się głównie na sektorze informacyjno-komunikacyjnym (28 proc.), transporcie i produkcji (po 23 proc.).

Analiza danych Eurostatu z 2022 roku jasno pokazuje, że duże firmy odgrywają kluczową rolę w międzynarodowym handlu usługami. Jednakże mniejsze przedsiębiorstwa, zwłaszcza te z sektora finansowego, również przyczyniają się do rozwoju tej branży. Warto śledzić dalsze zmiany, zwłaszcza w kontekście innowacji technologicznych oraz zmieniającej się sytuacji gospodarczej.

Źródła:

  • Eurostat
  • Statystyki Services Trade by Enterprise Characteristics
  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.