Handel towarami na świecie 2012-2022
07.08.2024
Międzynarodowy handel towarami to kluczowy element globalnej gospodarki. Dane Eurostatu prezentują znaczące zmiany w strukturze handlu w latach 2012-2022. Wpłynęło to na pozycje poszczególnych krajów na światowym rynku.

Dominacja Chin
Od 2012 roku udział Chin w światowym eksporcie wzrósł z 16,2% do 17,6% w 2022 roku. Równocześnie, Chiny stały się jednym z największych importerów, podkreślając swoje znaczenie w globalnych łańcuchach dostaw. W 2022 roku Chiny były największym eksporterem towarów na świecie z eksportem o wartości 3,4 biliona euro. Dominowały w eksporcie maszyn i sprzętu transportowego. Jednocześnie malał udział innych dużych gospodarek, takich jak Stany Zjednoczone, Unia Europejska, Japonia i Korea Południowa.
Rola UE
W latach 2012-2022 UE odnotowała wzrost udziału w światowym imporcie towarów z 13,9% do 14,8%. Jeśli chodzi o bilans handlowy to w 2022 roku UE miała deficyt handlowy wynoszący 436 miliardów euro. To znaczący spadek w porównaniu z nadwyżką handlową wynoszącą 68 miliardów euro w 2012 roku. Wyraźnie widoczny był rosnący import surowców i paliw. Pokazuje to wysoką zależność Europy od zewnętrznych dostawy energii. Jednocześnie zmniejszył się eksport w niektórych sektorach, sprawiając, że udział UE w globalnych eksporcie spadł z 14,7% w 2012 roku do 13,3% w 2022 roku. Mimo to UE pozostała największym eksporterem żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz produktów chemicznych.
Bilateralne relacje handlowe
W 2022 roku głównym kierunkiem eksportowym dla UE były Stany Zjednoczone, podczas gdy Chiny stały się największym dostawcą towarów do UE. Unia straciła swoją czołową pozycję głównego partnera eksportowego Brazylii i Indii na rzecz odpowiednio Chin i Stanów Zjednoczonych. Relacje handlowe między tymi gigantami gospodarki światowej odgrywały kluczową rolę w kształtowaniu globalnych trendów handlowych.
Źródło: World trade in goods – Statistics Explained (europa.eu)
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (787)
- Wiedza (353)
- Kalendarz (1390)
- Centrum Wsparcia (346)
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
ArtykułGUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
-
Artykuł
Kierunki rozwoju e-commerce w Indiach
W 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczyła 123 mld dolarów
PodcastPortugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.