Konkurencyjność polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE
01.07.2024
Polski Instytut Ekonomiczny podał, że w 2023 r. wartość unijnego importu dóbr średniej i wysokiej techniki z Polski wyniosła 127 miliardów EUR. Stanowiło to 51% całkowitej sprzedaży polskich firm na rynku UE-27. Jednak udział dóbr o wysokim poziomie konkurencyjności w tym imporcie spadł do 4%. Wskazuje to na pogarszającą się pozycję polskich produktów w tej kategorii na rynku unijnym.
![Końcówki lutownicy do zautomatyzowanej produkcji lutowania i montażu płytki drukowanej](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/07/150409985_l_normal_none-scaled-e1719785638694.jpg)
Wzrost udziału i wartości importu technologicznego
Od 2014 roku udział dóbr średniej i wysokiej techniki (mid-tech i high-tech) w sprzedaży polskich przedsiębiorstw na rynku unijnym wzrósł z 49,7% do 50,9% w 2023 roku. W tym samym okresie wartość importu tych towarów z Polski do UE wzrosła o 131%, osiągając niemal 127 miliardów EUR. Duża różnorodność struktury importu z Polski do UE-27 zwiększa odporność naszej gospodarki.
Konkurencyjność polskiego mid-tech i high-tech
Obecność kapitału zagranicznego, integracja w regionalne i globalne łańcuchy dostaw przyczynia się do pozycji konkurencyjnej polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE. Przykładem są te związane z przemysłem motoryzacyjnym o średnim i wysokim poziomie konkurencyjności. Chodzi tu np. o części i akcesoria samochodowe, akumulatory elektryczne, silniki spalinowe oraz autobusy. Inne branże, które poprawiły swoją pozycję konkurencyjną, to sektor AGD, chemiczny, precyzyjny, tworzyw sztucznych oraz kosmetyczny.
Spadek udziału dóbr o wysokiej konkurencyjności
Od 2014 roku udział dóbr o wysokiej konkurencyjności w imporcie UE z Polski spadł z 9,5% do niecałych 4% w 2023 roku. Większość, bo aż 70% dóbr średniej i wysokiej techniki, charakteryzuje się średnim i niskim poziomem konkurencyjności. Przewagi komparatywne osiąga w sumie 3/4 polskich dostaw towarów mid-tech i high-tech do UE.
Wyzwania i kierunki działań
Polska musi stawić czoła wyzwaniom związanym z malejącą konkurencyjnością swoich produktów. Dzieje się tak pomimo wzrostu wartości i udziału dóbr średniej i wysokiej techniki w sprzedaży na rynku UE. Konieczne jest skoncentrowanie się na pozacenowych przewagach konkurencyjnych i ekspansji na nowe rynki. Pozwoli to polskim firmom lepiej konkurować na globalnej arenie.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy, Numer 26/2024.
- Wszystko
- Aktualności (608)
- Wiedza (270)
- Kalendarz (1022)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Artykuł
Wyzwania polskiego eksportu
W 2022 roku jedynie 4,8% polskich firm sprzedawało swoje wyroby za granicę
-
Artykuł
Kultura biznesu we Francji
Skuteczne prowadzenie biznesu we Francji wymaga zrozumienia unikalnych aspektów francuskiej kultury
ArtykułNowe trendy w wysyłce dokumentów transportowych
Źle dostarczone dokumenty przyczyną opóźnień w płatnościach w branży transportowej.
-
Wydarzenie
Webinarium dla Game Developerów: Jak radzić sobie z opodatkowaniem sprzedaż…
Rynek gier wideo w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, obecnie jest już jednym z kluczowych sektorów …
WydarzenieWspółpraca z sektorem publicznym w Szwecji – trendy, możliwości, wyzwania, …
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza na webinarium pt. „Współpraca z sektorem publicznym w Sz…
-
Oferta wsparcia
Współpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Oferta wsparciaINTEREUROPA – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województw…
Głównym celem projektu jest zwiększenie skali potencjału eksportowego firm z sektora MŚP
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.