Konsumpcja w Polsce na plusie
21.05.2024
Konsumpcja w Polsce w I kwartale 2024 była o 2,3% wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku. Wynik mógłby być lepszy gdyby nie odbudowa oszczędności, utraconych w okresie wyższej inflacji. Zdaniem analityków Polskiego Instytut Ekonomicznego konsumpcja prywatna w całym 2024 roku będzie o 3,1 % wyższa niż przed rokiem.
Lepiej w detalu, gorzej w hurcie
O 5,1 % wzrosła sprzedaż detaliczna w I kwartale 2024 roku w porównaniu do I kwartału roku ubiegłego. Rekordowy poziom, notowany jeszcze przed pandemią COVID-19, zanotowano w sprzedaży samochodów. Było to o 21% więcej niż przed rokiem. Nie wszystkie odczyty są jednak optymistyczne – zauważalne są wciąż obawy przed zakupem trwałych dóbr (meble, sprzęt RTV i AGD) – tu sprzedaż spadła o 10,2 % w porównaniu do roku 2023.
Wspomniany wzrost konsumpcji towarów nie przełożył się na wyższe wyniki sprzedaży hurtowej. W I kwartale wskaźnik był o 6,2 % niższy niż przed rokiem. Mimo to pojawiają się sygnały poprawy. W sprzedaży mebli oraz sprzętu RTV i AGD, tym razem wśród przedsiębiorstw, zanotowano wzrost ok. 17% w porównaniu z I kwartałem 2023 roku.
Wzrost wydatków na usługi
Według danych Eurostatu średni wzrost produkcji w usługach wyniósł 6,7% podczas gdy w 2023 roku było to ok. 4,7%. Dane te nie uwzględniają handlu i usług finansowych. Wzrosty zanotowano we wszystkich głównych branżach usługowych. Zwiększyła się sprzedaż usług transportowych – w lutym była wyższa o 5,9% niż w roku ubiegłym, w którym finalnie zanotowano spadek o 5,1%. Pozytywne wyniki są efektem większej sprzedaży towarów oraz rosnących wydatków na podróże.
Optymizm w 2024 roku?
W ocenie analityków PIE konsumpcja w 2024 roku powinna być zadowalająca. Duży wpływ ma na to wzrost płac. Od początku roku widać wyraźnie, że wpływ wyższej płacy minimalnej był większy niż prognozowano. Dodatkowo o 12,6% wzrosły wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w I kwartale bieżącego roku. Uwzględniając inflację można mówić o wzroście siły nabywczej na poziomie 9,3 % w porównaniu z I kwartałem 2023 roku.
Co ciekawe, jednym z efektów pandemii i zawirowań inflacyjnych jest zauważalna większa skłonność do oszczędzania. W okresie od 2020 roku do III kwartału 2023 roku realna wartość oszczędności spadła o 5,4%. Zgodnie z badaniami Głównego Urzędu Statystycznego wyniki ukazujące chęć oszczędzania są na poziomie najwyższym od września 2021 roku oraz wyżej niż w okresie poprzedzającym wybuch epidemii COVID-19 (2010-2018).
W badaniach widać także rosnący odsetek gospodarstw domowych deklarujących chęć realizacji ważnych zakupów, jednak efekty są zauważalne jak na razie tylko w sprzedaży w branży motoryzacyjnej.
Źródło: Miesięcznik Makroekonomiczny Polskiego Instytutu Ekonomicznego – kwiecień 2024
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (753)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1272)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Artykuł
Polska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
ArtykułPolska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.