Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Maroko – perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu
Artykuł

Maroko – perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu

Maroko to kraj o dynamicznie rozwijającej się gospodarce i stabilnej walucie, co sprawia, że staje się jednym z najbardziej perspektywicznych rynków Afryki Północnej. Silne powiązania handlowe z Unią Europejską oraz krajami Afryki Subsaharyjskiej czynią Maroko ważnym graczem na arenie międzynarodowej, umacniając jego pozycję gospodarczą w regionie. Strategiczne położenie geograficzne Maroka ma ogromne znaczenie dla międzynarodowej gospodarki, przemysłu i handlu.

port w Maroko i flaga kraju

Dzięki znacznym inwestycjom w infrastrukturę oraz nowoczesne sektory, takie jak przemysł motoryzacyjny, odnawialne źródła energii i technologie informacyjne Maroko staje się coraz bardziej atrakcyjne dla zagranicznych inwestorów.

Krótka charakterystyka Maroka

Królestwo Maroka to państwo położone w północno-zachodniej Afryce nad Oceanem Atlantyckim i Morzem Śródziemnym. Powierzchnia kraju wynosi 446,55 tys. km² (710,85 tys. km² z Saharą Zachodnią, która jest administrowana przez Maroko). Liczba ludności wynosi ponad 37,84 mln, z czego 99,1 proc. populacji stanowią Arabowie i Berberowie. Językami urzędowymi są arabski oraz tamazight (jeden z języków berberskich). W biznesie, administracji i dyplomacji dominuje język francuski. Stolicą kraju jest Rabat, a głównym centrum biznesowym – Casablanca.

Produkt krajowy brutto (PKB) Maroka w 2023 roku wyniósł 141,11 mld USD, co przełożyło się na 3,672 USD na osobę. Główne sektory gospodarki to usługi (55 proc. PKB), przemysł (30 proc.) i rolnictwo (15 proc.).

Wymiana handlowa Maroka ze światem

Stabilność polityczna i gospodarcza Maroka, w połączeniu ze strategicznym położeniem, sprawiają, że jest ono coraz istotniejszym partnerem handlowym na rynkach globalnych, zwłaszcza w Europie i Afryce. Maroko, obok Algierii, jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych Unii Europejskiej na kontynencie afrykańskim.

W 2022 roku marokański eksport wyniósł 42,18 mld USD, a import 72,58 mld USD. Saldo handlowe było ujemne i wyniosło -30,39 mld USD, co oznacza wzrost deficytu o ponad 8 mld USD w porównaniu z 2021 rokiem.

Wymiana handlowa towarami Maroka ze światem, źródło: UN Comtrad

W pierwszej połowie 2023 roku eksport osiągnął wartość 21,6 mld USD, a import 35,29 mld USD. Główne towary eksportowe to nawozy (18,23 proc. udziału w eksporcie, wzrost o 34,5 proc. r/r), pojazdy drogowe i ich części (15,05 proc. udziału, wzrost o 25,9 proc. r/r), urządzenia elektryczne (14,6 proc. udziału, wzrost o 13,79 proc. r/r), a także odzież, chemikalia nieorganiczne oraz owoce i orzechy.

Największymi odbiorcami marokańskiego eksportu są: Hiszpania (19,63 proc.), Francja (19,11 proc.), Indie (6,37 proc.), Brazylia (4,02 proc.), Wielka Brytania, USA, Niemcy i Niderlandy.

Import obejmuje przede wszystkim paliwa i surowce energetyczne, urządzenia elektryczne, maszyny i urządzenia mechaniczne, zboża oraz tworzywa sztuczne. Głównymi partnerami importowymi są: Hiszpania, Chiny, Francja, Stany Zjednoczone, Arabia Saudyjska i Turcja.

W wymianie handlowej usługami Maroko utrzymuje dodatnie saldo handlowe na poziomie 11,23 mld USD. W 2022 roku eksport usług osiągnął 21,98 mld USD, a import – 10,75 mld USD.

Wymiana handlowa towarami między Polską a Marokiem

Wymiana handlowa między Polską a Marokiem jest stosunkowo niewielka, jednak od 2020 roku polski eksport na tym kierunku wykazuje pewne tendencje wzrostowe.

W 2023 roku polski eksport do Maroka osiągnął wartość 865 mln EUR, a import 996 mln EUR.

Saldo wymiany handlowej Polski z Marokiem w 2023 roku było ujemne i wyniosło -131 mln EUR, jednakże było znacznie mniejsze niż w 2022 roku, kiedy deficyt wyniósł -323 mln EUR.

Wymiana handlowa towarami między Polską a Marokiem (mln EUR), źródło: GUS

Polska eksportuje do Maroka głównie maszyny i urządzenia mechaniczne (27,51 proc. udziału w eksporcie), pojazdy drogowe (16,92 proc.), maszyny i urządzenia elektryczne (9,65 proc.) oraz zboża (8,26 proc.). Mniejsze, ale istotne udziały mają wyroby chemiczne i kosmetyczne, tworzywa sztuczne oraz wyroby metalowe. Warto zauważyć, że wzrost eksportu zbóż jest wyraźnie zauważalny od 2020 roku w związku z suszą w Maroku i wojną na Ukrainie.

Polski import z Maroka obejmuje głównie odzież i dodatki, pojazdy drogowe, nawozy, urządzenia elektryczne, warzywa, rudy metali oraz owoce.

Perspektywy dla polskich przedsiębiorców w Maroku

Polska ma potencjał, aby zwiększyć eksport do Maroka, zwłaszcza w sektorach, które są już obecne na tamtejszym rynku. Wymianę handlową wspiera Euro śródziemnomorski układ stowarzyszeniowy między Unią Europejską a Marokiem, który wszedł w życie w 2000 roku i stworzył strefę wolnego handlu.

Potencjalne sektory wzrostu eksportu do Maroka

Sektory z dużym potencjałem to sprzęt IT i telekomunikacyjny, detergenty i kosmetyki (Maroko importuje wiele wyrobów chemicznych i kosmetycznych, a polskie firmy w tych sektorach, zwłaszcza znane z wysokiej jakości kosmetyków, mają szansę zdobyć ten rynek), sprzęt RTV, kopaliny i rudy, żywność, sprzęt sportowy i rekreacyjny, szkło i ceramika, urządzenia medyczne oraz artykuły higieniczne. Na uwagę zasługuje również sektor budownictwa i infrastruktury (zwłaszcza w związku z intensywnymi inwestycjami infrastrukturalnymi i urbanizacyjnymi w Maroku), a przede wszystkim maszyny i urządzenia mechaniczne, ponieważ Maroko rozwija swoją infrastrukturę przemysłową, Polska, jako kraj o silnym sektorze produkcji maszyn, może dostarczać sprzęt do przemysłu budowlanego, transportowego czy energetycznego.

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Maroku

W pierwszym kwartale 2024 roku Maroko przyciągnęło około 580 mln USD bezpośrednich inwestycji zagranicznych, co stanowi wzrost o ponad 56 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Mimo wyzwań, takich jak dysproporcje społeczne i regionalne, zagraniczni inwestorzy dostrzegają potencjał Maroka, szczególnie w sektorach odnawialnych źródeł energii, chemii i turystyki.

Najwięksi inwestorzy w Maroku to Francja, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Hiszpania, Niderlandy, Luksemburg, Irlandia, Niemcy i Chiny.

Polscy przedsiębiorcy powinni także dostrzec potencjał Maroka jako atrakcyjnego miejsca, również do inwestycji kapitałowych. Warto przyjrzeć się temu rynkowi i rozważyć możliwości, jakie oferuje, aby nie przegapić szansy na rozwój.

Źródło:

PFR TFI, „Maroko-brama do Afryki”

Export Intelligence

UN Comtrade

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)

Bank Światowy

Główny Urząd Statystyczny (GUS)

  • Wszystko
  • Aktualności (695)
  • Wiedza (295)
  • Kalendarz (1136)
  • Centrum Wsparcia (323)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.