„Mój biznes za granicą” – wsparcie dla MŚP
20.07.2023
Firma Openfield na zlecenie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet i Business France przeprowadziła badania, mające na celu dogłębną analizę wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w wejściu na rynki zagraniczne oraz diagnozę ich potrzeb i oczekiwań dotyczących rozpoczęcia ekspansji zagranicznej. Zebrano mnóstwo interesujących danych, które w postaci najważniejszych wniosków stanowiły podstawę do zdefiniowania tej problematyki.
Wyniki badań
W badaniu CAWI udało się skontaktować z 233 podmiotami, które udzieliły odpowiedzi na pytanie dotyczące wsparcia instytucji dla firm MŚP w zakresie eksportu.
Ustalono, że IOB, mające w swojej ofercie usługi związane ze wsparciem przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej i jednocześnie świadczące usługi na terenie całego kraju, koncentrują się w województwie mazowieckim (15 pomiotów).
Kim są badane IOB?
Warto poświęcić uwagę najbardziej interesującym faktom na temat respondentów. Najwyższy odsetek obsługuje powyżej 100 przedsiębiorców rocznie, w zakresie wsparcia eksportowego – 41% badanych. Zdecydowanie więcej podmiotów w tej kategorii obsługują IOB o regionalnym zasięgu działania – 48% IOB regionalne vs 25% IOB centralne.
Co więcej, klientami badanych IOB są najczęściej średnie i małe przedsiębiorstwa, dość często mikroprzedsiębiorstwa, natomiast w najmniejszym stopniu są to duże podmioty.
Współpraca
Badanie wykazało, że współpraca między regionalnymi podmiotami jest bardziej rozbudowana i różnorodna (włączając różne grupy podmiotów) niż w przypadku instytucji centralnych. Badane instytucje o zasięgu krajowym najczęściej współpracują z takimi podmiotami centralnymi, jak PAIH, PARP oraz KIG. Natomiast instytucje regionalne częściej współpracują zarówno z PAIH-em, jak i instytucjami samorządu województwa (urzędy marszałkowskie) oraz samorządu lokalnego (urzędy miast, powiatów, gminy).
Współpraca – właściwie po co?
Badane instytucje współpracują na różnych obszarach – najczęściej jest to wymiana informacji, pozyskiwanie informacji, realizacja projektów i organizacja misji. Częstotliwość komunikacji zależy od celu współpracy.
Jak skutecznie nawiązać współpracę?
- Networking
Wykorzystywanie sieci kontaktów, nawiązywanie relacji biznesowych wymiana wiedzy i umiejętności.
- Misje gospodarcze i targi
Uczestnictwo w targach, wyjazd na misje gospodarcze lub przyjmowanie takich misji – to czynnik sukcesu dla wielu podmiotów podejmujących współpracę
- Wspólny cel
Realizacja projektu, rozwijanie produktu, organizacja wspólnych wydarzeń – to elementy, które dają pretekst do rozwijania i poszukiwania współpracy. Udane przedsięwzięcie otwiera możliwości dla kolejnych wspólnych działań.
Potrzeby badanych IOB
Aby skutecznie wspierać przedsiębiorców, istotne jest efektywne funkcjonowanie instytucji oferujących wsparcie. Badane podmioty wymieniły kilka kluczowych potrzeb, takich jak: dostęp do kompetentnych pracowników posiadających odpowiednią wiedzę w dziedzinie wsparcia, szkolenia kadry w celu utrzymania aktualności wiedzy, dostęp do aktualnych raportów dotyczących rynków zagranicznych oraz wsparcie finansowe i dostęp do zewnętrznego finansowania.
Komunikacja
Przedsiębiorca może dowiedzieć się o dostępnym wsparciu poprzez takie działania informacyjne IOB, jak: kontakt osobisty, spotkania, szkolenia i biuletyny. Pośrednictwo w przekazywaniu oferty PAIH-u przez IOB, na przykład za pomocą wiadomości e-mail, jest skuteczną formą komunikacji, pozwalającą dotrzeć do różnorodnej grupy odbiorców.
„Mój biznes za granicą”
Badanie jakościowe z przedstawicielami IOB obejmowało ocenę prezentacji narzędzia „Mój biznes za granicą”. Bez względu na to, czy oceny dokonywane były przez podmioty o zasięgu centralnym czy lokalnym, były one bardzo dobre. Przede wszystkim dlatego, że proponowane rozwiązanie omawia podstawowe zagadnienia i stanowi dobry wstęp do rozwoju działań eksportowych.
Rezultaty
Realizacja projektu badawczego pozwoliła na wypracowanie rekomendacji, które przysłużą się wzmocnieniu współpracy na dużą skalę. Obejmują one m.in. promowanie oferty PAIH-u podczas szkoleń i webinariów, edukację dotyczącą korzyści z budowania partnerstw oraz rozwijanie kanałów informacyjnych, takich jak webinaria, szkolenia i spotkania online.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (632)
- Wiedza (273)
- Kalendarz (1050)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Artykuł
Amerykańska inwestycja w Gliwicach i polski eksport światłowodów
AFL zwiększy polską produkcję i eksport światłowodów.
ArtykułPolskie firmy z kontraktami ONZ za ponad 60 mln dolarów
Polskie firmy wyróżniają się przede wszystkim w sektorze dostaw żywności i napojów
-
Artykuł
Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie
Kara może sięgać nawet trzykrotności zapłaty za fracht.
ArtykułKultura biznesu w Niemczech
Niemcy cenią sobie podejście oparte na faktach, danych i analizie, znanym jako „Fachkompetenz”
-
Wydarzenie
DroneTech World Meeting 2024
Jedno z najistotniejszych w Europie wydarzeń dot. pojazdów, systemów bezzałogowych i autonomicznych …
-
Oferta wsparcia
Współpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Oferta wsparciaINTEREUROPA – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województw…
Głównym celem projektu jest zwiększenie skali potencjału eksportowego firm z sektora MŚP
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.