Wyzwania polskiego eksportu
30.06.2024
Według „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” przygotowanego przez PARP tylko 4,8% polskich firm sprzedawało wyroby za granicę, a 9,1% firm sprowadzało wyroby z zagranicy. Pomimo tak niskiego odsetka eksporterów i importerów na przestrzeni lat 2015-2022 wartość polskiego eksportu zwiększyła się o 58,2%, a importu o 58,9%. W ostatnich latach notujemy szybkie tempo umiędzynaradawiania polskiej gospodarki.
Systematyczny wzrost eksportu i importu wyrobów i usług
Od 2013 roku relacja eksportu do PKB wzrosła z 46,0% do 62,7% w 2022 roku. Od 2016 roku utrzymuje się na poziomie powyżej 50%. Oznacza to, że polskie przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu zaspokajają popyt zagranicznych konsumentów. Analogicznie kształtuje się sytuacja w imporcie, gdzie jego relacja do popytu krajowego wzrosła z 45,3% w 2013 roku do 62,1% w 2022 roku. Te dane wskazują na szybkie tempo włączania polskiej gospodarki do gospodarki światowej, głównie unijnej.
Niski odsetek eksporterów i importerów
Pomimo dynamicznego wzrostu eksportu i importu, odsetek polskich firm zaangażowanych w handel zagraniczny pozostaje niski. Według danych GUS w 2022 roku jedynie 4,8% polskich firm (113,9 tys.) eksportowało wyroby, a zaledwie 0,85% (19,9 tys.) – usługi. Niski odsetek eksporterów wynika głównie z bardzo słabych wyników mikroprzedsiębiorstw. Większe firmy radzą sobie znacznie lepiej. Importerów było nieco więcej – wyroby sprowadzało 9,1% firm (214,2 tys.), a usługi 1,26% (29,6 tys.).
Wyniki handlowe polskich firm
Główny Urząd Statystyczny (GUS) podaje, że w 2022 roku eksport polskich przedsiębiorstw wyniósł łącznie w zakresie wyrobów i usług 2,03 bln zł, a import 1,93 bln zł. Relacja wartości eksportu do importu wyniosła 105,6%, co oznacza pogorszenie w porównaniu do poprzednich lat (2021 r. – 109,6%, 2020 r. – 115,4%). Jak szacują eksperci PARP średnia wartość eksportu w 2022 r. przypadająca na polskiego eksportera wyniosła 14,1 mln zł dla wyrobów i 21,4 mln zł dla usług. Większe podmioty osiągają znacznie wyższe wyniki – średni eksporter wyrobów sprzedał towary za 27,6 mln zł, a usług za 18,4 mln zł. W przypadku dużych firm wartości te wyniosły odpowiednio 278,3 mln zł i 76,1 mln zł.
Znaczenie internacjonalizacji
W 2022 roku ponad jedna czwarta (25,7%) przychodów polskich przedsiębiorstw pochodziło z eksportu wyrobów i usług. Mikrofirmy osiągały najniższe wyniki (6,2%), natomiast małe (18,5%), średnie (21,0%) i duże przedsiębiorstwa (26,4%) radziły sobie znacznie lepiej. Te dane wskazują na konieczność dalszego wspierania mikroprzedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji.
Wyspecjalizowani i wysoce wyspecjalizowani eksporterzy
Polski eksport jest kreowany głównie przez wyspecjalizowanych eksporterów (ich przychody z eksportu wynoszą ponad 50% przychodów ogółem). Firmy te osiągają czteroipółkrotnie większe obroty z eksportu niż pozostali eksporterzy. 34,2% eksporterów odpowiadało za 70% całego eksportu. Eksporterzy wysoce wyspecjalizowani (ich przychody z eksportu wynoszą ponad 75% przychodów ogółem), stanowiący 22% ogółu, generowali prawie połowę (49,5%) wartości eksportu.
Rola przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym
Przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego odgrywają kluczową rolę w polskim eksporcie. Firmy te odpowiadają za 63,6% wartości polskiego eksportu, mimo że stanowią jedynie 32,7% eksporterów. Przeciętny eksporter z kapitałem zagranicznym osiąga trzyipółkrotnie większe przychody z eksportu niż firmy z kapitałem krajowym.
Przyszłość polskiego handlu zagranicznego
Proces internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw postępuje szybko, co znajduje odzwierciedlenie w rosnących wskaźnikach eksportu i importu. Mimo to, odsetek firm zaangażowanych w handel zagraniczny pozostaje niski, zwłaszcza wśród mikroprzedsiębiorstw. Istnieje potrzeba zwiększenia wsparcia, szczególnie dla mikroprzedsiębiorstw, które mają największe trudności z wejściem na rynki międzynarodowe. Specjalizacja eksportowa oraz rola firm z kapitałem zagranicznym wskazują na duży potencjał i znaczenie tych przedsiębiorstw w polskiej gospodarce. Wzrost eksportu i importu jest dowodem na postępującą integrację polskiej gospodarki z gospodarką światową. Stwarza to nowe możliwości, ale również wyzwania dla polskich firm.
Źródło: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. PARP, 2024
Spis treściTable of contents
- Początek
- Systematyczny wzrost eksportu i importu wyrobów i usług
- Niski odsetek eksporterów i importerów
- Wyniki handlowe polskich firm
- Znaczenie internacjonalizacji
- Wyspecjalizowani i wysoce wyspecjalizowani eksporterzy
- Rola przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym
- Przyszłość polskiego handlu zagranicznego
- Wszystko
- Aktualności (753)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1275)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
7 kroków we wdrożeniu ESG do MŚP w Bydgoszczy
Jak wdrożyć raportowanie niefinansowe w firmie
WydarzenieKonferencja „POSTAW NA EKSPORT” w kujawsko-pomorskim
Zaproszenie dla regionalnych przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy chcą rozwijać działalność ekspor…
-
Artykuł
Polska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
ArtykułPolska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
7 kroków we wdrożeniu ESG do MŚP w Bydgoszczy
Jak wdrożyć raportowanie niefinansowe w firmie
WydarzenieKonferencja „POSTAW NA EKSPORT” w kujawsko-pomorskim
Zaproszenie dla regionalnych przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy chcą rozwijać działalność ekspor…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.