31.10.2024
PAIH wspiera ekspansję na rynki Ameryki Środkowej
W dniach 22-26 października br. odbyła się misja gospodarcza polskich firm do Meksyku i Gwatemali, zorganizowana przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). Przedstawiciele polskich przedsiębiorstw wzięli udział w licznych spotkaniach z lokalnymi władzami, organizacjami branżowymi oraz partnerami biznesowymi.
Celem misji i odbytych spotkań było zacieśnienie relacji gospodarczych oraz lepsze poznanie specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej na tamtejszych rynkach.
Współpraca z Meksykiem: Forum Biznesowe i spotkania regionalne
Pierwsza część misji odbyła się w Meksyku, gdzie polskie firmy uczestniczyły w Forum Biznesowym Polska-Meksyk. Głównym tematem wydarzenia były możliwości współpracy gospodarczej i inwestycyjnej między Polską a Meksykiem. Przedstawiciele polskich spółek mieli okazję dowiedzieć się o specyficznych wymaganiach rynku meksykańskiego, szczególnie w kwestiach związanych z kadrami, księgowością oraz wymogami prawnymi. Partnerem Forum była Meksykańska Rada Biznesu ds. Handlu Zagranicznego, Inwestycji i Technologii (COMCE), a w wydarzeniu uczestniczyła także Ambasada RP w Meksyku.
W ramach dalszych spotkań, przedstawiciele polskich firm odwiedzili stany Querétaro i Guanajuato – serce regionu Bajío, znanego z dynamicznie rozwijającego się sektora przemysłowego. W stanie Querétaro polscy przedsiębiorcy spotkali się m.in. z przedstawicielami Klastrów Motoryzacyjnego, Logistycznego i Aeronautycznego oraz Agencji ds. Energii. Z kolei w Guanajuato odbyły się rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki, a także wizyta w Regionie Specjalnym Puerto Interior, nowoczesnym centrum logistycznym obsługującym przemysł międzynarodowy.
Region Bajío przyciąga inwestorów nie tylko ze względu na rozbudowaną infrastrukturę transportową, ale także dzięki ułatwieniom dla firm logistycznych i produkcyjnych. Nearshoring – czyli przenoszenie produkcji bliżej głównych rynków konsumpcyjnych – jest coraz bardziej popularnym modelem biznesowym w tym regionie, a Meksyk może być idealnym partnerem dla polskich przedsiębiorstw.
Możliwości inwestycyjne w Gwatemali
Druga część misji odbyła się w Guatemala City, gdzie zorganizowano spotkania z lokalnymi partnerami biznesowymi, wsparte przez Ambasadę Gwatemali w Polsce i lokalne Ministerstwo Gospodarki. Uczestnicy misji spotkali się m.in. z przedstawicielami Gwatemalskiego Stowarzyszenia Eksporterów (AGEXPORT) oraz Krajowej Agencji ds. Partnerstw na rzecz Rozwoju Infrastruktury Gospodarczej (ANADIE).
Gospodarka Gwatemali jest największa w Ameryce Środkowej, a kraj ten posiada liczne umowy o wolnym handlu m.in. ze Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Unią Europejską, co stwarza dogodne warunki dla zagranicznych inwestorów. Polska delegacja zapoznała się z potencjałem tego rynku, szczególnie w zakresie lekkiego przemysłu, budownictwa, zielonych technologii oraz rozwoju infrastruktury. Przedstawiciele polskich firm rozważają możliwości współpracy w sektorze publiczno-prywatnym, zwłaszcza w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), które jest jednym z priorytetowych obszarów rozwoju infrastrukturalnego w Gwatemali.
Polska gotowa na ekspansję
Misja gospodarcza do Meksyku i Gwatemali była kolejnym krokiem w strategii internacjonalizacji polskich firm w regionie Ameryki Środkowej. Dzięki bezpośrednim kontaktom, wsparciu PAIH i ambasad polskich, rodzime firmy mają szansę na zdobycie nowych rynkówzbytu i rozwoju w sektorach strategicznych dla obu krajów.
Zachęcamy przedsiębiorców zainteresowanych rozszerzaniem działalności międzynarodowej do udziału w nadchodzących misjach gospodarczych i wydarzeniach. Szczegółowe informacje można znaleźć w kalendarzu na naszej stronie internetowej oraz na stronie Agencji.
Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)
- Wszystko
- Aktualności (720)
- Wiedza (303)
- Kalendarz (1191)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Konferencja w Zambrowie
Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców z województwa podlaskiego, którzy poszukują informacji…
ArtykułOpóźnione płatności pogrążają transport – czy nowe prawo to zmieni
Płynność finansowa branży transportowej wymaga pilnego wsparcia
-
Artykuł
Polska nr 2. na świecie w eksporcie zniczy
Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i drugie na świecie pod względem wartości eksportu zniczy
ArtykułRuszyła nowa edycja Polskich Mostów Technologicznych
Program PMT cieszy się ogromnym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców
-
Artykuł
Opóźnione płatności pogrążają transport – czy nowe prawo to zmieni
Płynność finansowa branży transportowej wymaga pilnego wsparcia
ArtykułPrzedsiębiorczość w Polsce 2023 – odzyskiwanie równowagi po kryzysach
Choć przedsiębiorcy borykają się z wieloma wyzwaniami, klimat biznesowy uległ polepszeniu
-
Wydarzenie
Konferencja w Zambrowie
Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców z województwa podlaskiego, którzy poszukują informacji…
WydarzenieTrusted Economy Forum – CommonSign 2024
CommonSign 2024 realizowana będzie wspólnie z Trusted Economy Forum, cyklem wydarzeń związanych z sz…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaWspółpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.