31.10.2024
PAIH wspiera ekspansję na rynki Ameryki Środkowej
W dniach 22-26 października br. odbyła się misja gospodarcza polskich firm do Meksyku i Gwatemali, zorganizowana przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). Przedstawiciele polskich przedsiębiorstw wzięli udział w licznych spotkaniach z lokalnymi władzami, organizacjami branżowymi oraz partnerami biznesowymi.
Celem misji i odbytych spotkań było zacieśnienie relacji gospodarczych oraz lepsze poznanie specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej na tamtejszych rynkach.
Współpraca z Meksykiem: Forum Biznesowe i spotkania regionalne
Pierwsza część misji odbyła się w Meksyku, gdzie polskie firmy uczestniczyły w Forum Biznesowym Polska-Meksyk. Głównym tematem wydarzenia były możliwości współpracy gospodarczej i inwestycyjnej między Polską a Meksykiem. Przedstawiciele polskich spółek mieli okazję dowiedzieć się o specyficznych wymaganiach rynku meksykańskiego, szczególnie w kwestiach związanych z kadrami, księgowością oraz wymogami prawnymi. Partnerem Forum była Meksykańska Rada Biznesu ds. Handlu Zagranicznego, Inwestycji i Technologii (COMCE), a w wydarzeniu uczestniczyła także Ambasada RP w Meksyku.
W ramach dalszych spotkań, przedstawiciele polskich firm odwiedzili stany Querétaro i Guanajuato – serce regionu Bajío, znanego z dynamicznie rozwijającego się sektora przemysłowego. W stanie Querétaro polscy przedsiębiorcy spotkali się m.in. z przedstawicielami Klastrów Motoryzacyjnego, Logistycznego i Aeronautycznego oraz Agencji ds. Energii. Z kolei w Guanajuato odbyły się rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki, a także wizyta w Regionie Specjalnym Puerto Interior, nowoczesnym centrum logistycznym obsługującym przemysł międzynarodowy.
Region Bajío przyciąga inwestorów nie tylko ze względu na rozbudowaną infrastrukturę transportową, ale także dzięki ułatwieniom dla firm logistycznych i produkcyjnych. Nearshoring – czyli przenoszenie produkcji bliżej głównych rynków konsumpcyjnych – jest coraz bardziej popularnym modelem biznesowym w tym regionie, a Meksyk może być idealnym partnerem dla polskich przedsiębiorstw.
Możliwości inwestycyjne w Gwatemali
Druga część misji odbyła się w Guatemala City, gdzie zorganizowano spotkania z lokalnymi partnerami biznesowymi, wsparte przez Ambasadę Gwatemali w Polsce i lokalne Ministerstwo Gospodarki. Uczestnicy misji spotkali się m.in. z przedstawicielami Gwatemalskiego Stowarzyszenia Eksporterów (AGEXPORT) oraz Krajowej Agencji ds. Partnerstw na rzecz Rozwoju Infrastruktury Gospodarczej (ANADIE).
Gospodarka Gwatemali jest największa w Ameryce Środkowej, a kraj ten posiada liczne umowy o wolnym handlu m.in. ze Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Unią Europejską, co stwarza dogodne warunki dla zagranicznych inwestorów. Polska delegacja zapoznała się z potencjałem tego rynku, szczególnie w zakresie lekkiego przemysłu, budownictwa, zielonych technologii oraz rozwoju infrastruktury. Przedstawiciele polskich firm rozważają możliwości współpracy w sektorze publiczno-prywatnym, zwłaszcza w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), które jest jednym z priorytetowych obszarów rozwoju infrastrukturalnego w Gwatemali.
Polska gotowa na ekspansję
Misja gospodarcza do Meksyku i Gwatemali była kolejnym krokiem w strategii internacjonalizacji polskich firm w regionie Ameryki Środkowej. Dzięki bezpośrednim kontaktom, wsparciu PAIH i ambasad polskich, rodzime firmy mają szansę na zdobycie nowych rynkówzbytu i rozwoju w sektorach strategicznych dla obu krajów.
Zachęcamy przedsiębiorców zainteresowanych rozszerzaniem działalności międzynarodowej do udziału w nadchodzących misjach gospodarczych i wydarzeniach. Szczegółowe informacje można znaleźć w kalendarzu na naszej stronie internetowej oraz na stronie Agencji.
Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)
- Wszystko
- Aktualności (754)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1275)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Artykuł
Polskie pierniki – smak tradycji, który podbija świat
Polska w czołówce największych eksporterów pierników na świecie
Wydarzenie7 kroków we wdrożeniu ESG do MŚP w Bydgoszczy
Jak wdrożyć raportowanie niefinansowe w firmie
-
Artykuł
Polskie pierniki – smak tradycji, który podbija świat
Polska w czołówce największych eksporterów pierników na świecie
ArtykułPolska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
7 kroków we wdrożeniu ESG do MŚP w Bydgoszczy
Jak wdrożyć raportowanie niefinansowe w firmie
WydarzenieKonferencja „POSTAW NA EKSPORT” w kujawsko-pomorskim
Zaproszenie dla regionalnych przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy chcą rozwijać działalność ekspor…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.