07.03.2024
Płeć w biznesie
W badaniu przeprowadzonym w 2022 roku przez LiveCareer, 78% Polaków uznało, że płeć nie powinna mieć znaczenia przy obsadzaniu stanowisk kierowniczych w firmach. Czy znajduje to potwierdzenie w wynikach osiąganych przez firmy?
Na to i inne pytania szukał odpowiedzi Polski Instytut Ekonomiczny, przeprowadzając badania ankietowe w ponad 600 działających w Polsce firmach. Połowa z nich była zarządzana przez kobiety, a druga połowa przez mężczyzn. Porównywane firmy były podobnej wielkości i działały w takiej samej branży.
Wśród pytań były m.in.: o czynniki wpływające na konkurencyjność i ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu, uciążliwość barier prowadzenia biznesu, planowane i podejmowane w firmie działania biznesowe czy pytanie dotyczące samooceny kondycji finansowej badanego przedsiębiorstwa.
Menadżerki i menadżerowie wskazali na te same czynniki konkurencyjności firmy na rynku. Dla obu grup najważniejszymi były: dobra atmosfera w firmie, kondycja finansowa i kompetencje pracowników.
Kobiety trochę więcej wagi niż mężczyźni, przykładają do wizerunku firmy i podejmują intensywniejsze działania reklamowe i promocyjne produktów danego przedsiębiorstwa.
Menagerowie obojga płci wskazali takie same główne bariery prowadzenia biznesu, czyli koszty pracownicze, niepewność i ceny energii. W roku 2023 kobiety i mężczyźni zarządzający przedsiębiorstwami podejmowali takie same najważniejsze działania biznesowe – budowanie i zacieśnianie relacji z klientami, pracę nad dobrymi relacjami z partnerami biznesowymi oraz inwestowanie w kapitał ludzki.
Większe różnice między przedsiębiorstwami zarządzanymi przez kobiety i mężczyzn dotyczyły jedynie liczby wskazań na poszczególne aktywności.
Tam, gdzie na czele stała kobieta, ważnymi działaniami firm były przedsięwzięcia mające na celu zmniejszanie szkodliwego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, zakup oprogramowania i baz danych, inwestycje w zmiany procesów zarządczych i kapitał organizacyjny. Kobiety chętniej poprawiają zarządzanie przedsiębiorstwem, budując tym samym wyższą kulturę firmy.
Tam, gdzie na czele stał mężczyzna, większą uwagę przywiązywano do wprowadzania nowych produktów i usług w firmie, rozwoju sprzedaży online, uruchamiania nowych łańcuchów dostaw oraz działalności na rynku zagranicznym. Można z tego wnioskować, że mężczyźni na kierowniczych stanowiskach mają większą determinację czy odwagę do ekspansji.
Odpowiedzi co do samooceny kondycji finansowej nie pokazały jednoznacznych różnic. W roku 2024 mniej firm niż w latach poprzednich przewiduje dobrą i bardzo dobrą własną sytuację finansową. Kobiety także wykazują się większą ostrożnością w planowaniu przyszłej sytuacji finansowej firmy niż mężczyźni. Częściej także nie potrafią określić swojej przyszłej sytuacji finansowej. Mogłoby to przemawiać na niekorzyść firm zarządzanych przez kobiety gdyby nie fakt, że deklaracje dotyczące spodziewanych rocznych przychodów i zysków netto za 2023 rok pokazują, że firmy zarządzane przez panie osiągają średnio wyższe przychody ze sprzedaży i zyski netto niż firmy zarządzane przez mężczyzn.
Główne wnioski badania porównawczego przeprowadzonego przez PIE – „Biznes na wysokich obcasach”, jednoznacznie pokazało, że płeć nie ma wpływu na sposoby zarządzania firmą. Tym samym potwierdzając przekonanie 78% Polaków, że płeć nie powinna mieć także znaczenia przy wyborze na kierownicze stanowiska.
Statystyki zatrudnienia
Kobiety w zarządach firm na całym świecie stanowią zdecydowaną mniejszość, zaledwie 20%. Średnia w Unii Europejskiej to 34%. Polska plasuje się pomiędzy, z 25% ilością kobiet w zarządach przedsiębiorstw.
Zdecydowanie lepsze statystyki mamy w ilości kobiet na stanowisku prezeski największych firm giełdowych. W UE jest to zaledwie 8%, a w Polsce 28%.
Niechlubne statystyki dotyczą jednak wciąż zarobków. Kobiety w Polsce zarabiają mniej niż ich koledzy na tych samych, najwyższych stanowiskach. Kobiety także rzadziej od mężczyzn decydują się na prowadzenie własnej firmy. Na koniec 2023 roku należało do nich tylko 34% jednoosobowych działalności gospodarczych.
Źródło: PIE
- Wszystko
- Aktualności (752)
- Wiedza (317)
- Kalendarz (1268)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Artykuł
Polska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
ArtykułPolska na BIG 5 2024 w Dubaju
Na stoisku narodowym PARP wspierała promocję ponad 40 polskich przedsiębiorstw
-
Artykuł
Polska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
ArtykułPolska na BIG 5 2024 w Dubaju
Na stoisku narodowym PARP wspierała promocję ponad 40 polskich przedsiębiorstw
-
Artykuł
Nowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
ArtykułPolska apeluje o zmiany w umowie UE-Mercosur
Porozumienie zakłada zniesienie większości ceł i barier taryfowych, co ma ułatwić wymianę handlową
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieUsługi rozwojowe w Polsce – webinarium
Aktualne trendy i wyzwania w dynamicznie zmieniającej się branży usług rozwojowych
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.