Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polityka Promocji Gospodarczej Polski
Artykuł

Polityka Promocji Gospodarczej Polski

Wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki, zwiększenie stopnia jej umiędzynarodowienia, czy wsparcie polskich eksporterów – to m.in. zakłada przyjęty przez Radę Ministrów dokument „Polityka Promocji Gospodarczej Polski”. Został on opracowany przez MRiT z udziałem strony społecznej.

Wirtualna kula ziemska obok wykresów

„Polityka Promocji Gospodarczej Polski” opracowana przez MRiT, to dokument określający założenia rozwoju udziału polskiej gospodarki na światowych rynkach. Zaplanowane do 2030 r. działania będą skupiać się na:

  • zwiększeniu umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw (w tym zwiększenia liczby eksporterów i inwestorów zagranicznych, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw –  MŚP),
  • zwiększeniu udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie i inwestycjach, przy dalszym umacnianiu relacji gospodarczych z krajami Unii Europejskiej,
  • konsekwentnym przesuwaniu się Polski na wyższe poziomy w globalnych łańcuchach wartości dodanej, w tym w szczególnie innowacyjnych branżach i na kluczowych etapach wytwarzania,
  • zwiększeniu udziału wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie
  • wzroście liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy.

Główne założenia

Dokument zakłada poprawę koordynacji i spójności działań promujących polską gospodarkę za granicą poprzez powołanie międzyresortowego zespołu przy Ministrze Rozwoju i Technologii. Zespół będzie ustalał priorytety eksportowe i inwestycyjne, koordynował działania między szczeblami centralnym i regionalnym, zapewniał konsultacje z przedsiębiorcami oraz koordynował opracowywanie instrumentów wsparcia przedsiębiorców.

Przyjęta przez Radę Ministrów polityka wskazuje rynki perspektywiczne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu. Zakłada ona także konieczność planowania lub modyfikowania instrumentów wspierających rozwój i promocję eksportu, w odpowiedzi na zmieniające się warunki na rynkach zagranicznych. Ważną rolę w tym zakresie będzie mieć optymalizacja rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych.

Istotnym elementem będzie promocja Marki Polskiej Gospodarki oraz 15 kluczowych sektorów, takich jak: budownictwo, ICT, zielone technologie, przemysł kosmetyczny czy branże lotnicza i kosmiczna. 

Planowane jest usprawnienie systemu informacji eksportowej, w tym modernizacja portalu www.trade.gov.pl oraz stworzenie „ścieżki rozwoju eksportera”, zapewniającej kompleksową obsługę przedsiębiorców na różnych etapach internacjonalizacji.

Zatwierdzona przez rząd „Polityka Promocji Gospodarczej Polski” podkreśla również znaczenie synergii handlu i nauki poprzez współpracę instytutów badawczych i instytucji wsparcia eksportu.

MRiT logo

Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT)

Pl. Trzech Krzyży 3/5 00-507 Warszawa

Spis treściTable of contents

  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.