01.10.2024
Polska branża meblarska w połowie 2024 roku
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), wartość produkcji sprzedanej mebli w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła 28,4 mld PLN, co oznacza spadek o 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku (29,9 mld PLN).
Największy spadek odnotowano w pierwszym kwartale br. – dynamika spadku wyniosła 7 proc.. W drugim kwartale sytuacja nieco się poprawiła, a tempo spadku zmniejszyło się do 4 proc..
Nie wszystkie segmenty branży meblowej zanotowały spadki
Mimo ogólnej tendencji spadkowej, niektóre segmenty rynku radziły sobie całkiem dobrze. Wzrosty zanotowano w dwóch grupach mebli:
- drewniane meble kuchenne – produkcja wzrosła o 18 proc. r/r.,
- drewniane meble sypialniane – produkcja wzrosła o 6 proc. r/r..
Chociaż te kategorie stanowią mniejszą część rynku, ich pozytywne wyniki pomogły złagodzić ogólne spadki w trudnym dla branży okresie.
Włosi wyprzedzają Polskę
Podczas gdy polska branża meblarska złapała zadyszkę, Włochy wyprzedziły nas w globalnym eksporcie.
W drugim kwartale 2024 roku wartość włoskiego eksportu mebli wyniosła 2,9 mld EUR, przewyższając polski, który wyniósł 2,8 mld EUR. To pierwszy raz od 2018 roku, kiedy Włosi wysunęli się na prowadzenie.
Polski eksport mebli utrzymuje swoją silną pozycję w Unii Europejskiej i dominuje na rynku wewnątrz strefy euro. Jednak na rynkach poza unijnych, takich jak Azja i Ameryka Północna, włoskie marki i design zyskują nad nami przewagę na tyle dużą, żeby awansować w rankingu.
Niemcy – główny rynek eksportowy dla Polski
Sytuacja w Niemczech, które są największym partnerem handlowym Polski w sektorze meblarskim, ma również duży wpływ na wyniki naszego eksportu. Ponad 30 proc. polskich mebli trafia właśnie do Niemiec, a obecne spowolnienie gospodarcze w tym kraju przyczyniło się do spadków także w polskiej produkcji. To dodatkowy czynnik, który pozwolił Włochom ponownie wyprzedzić Polskę.
Perspektywy na przyszłość
Nie jest jeszcze jasne, czy przewaga Włoch nad Polską w globalnym eksporcie mebli utrzyma się na dłużej. Spowolnienie spadków w drugim kwartale br. polskiej produkcji mebli może będzie dobrym znakiem na drugą połowę 2024 roku. Konkurencja na światowych rynkach w tej branży jest coraz większa, a sytuacja makroekonomiczna, zarówno w Niemczech, jak i innych krajach europejskich, będzie miała bardzo duże znaczenie dla dalszego rozwoju przemysłu meblowego w naszym kraju.
Polska wciąż ma silne fundamenty:
- stosunkowo niskie koszty pracy,
- wykwalifikowaną kadrę,
- dostęp do nowoczesnych technologii.
Wszystkie te atuty mają duże znaczenie w utrzymaniu konkurencyjności na globalnym rynku meblarskim.
Źródło:
BIZNES.meble., raport p.t. „Dynamika wzrostów hamuje”, 2024r.
Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Wszystko
- Aktualności (753)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1272)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Artykuł
Polska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
ArtykułPolska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.