12.09.2024
Polska drugim eksporterem wyrobów tytoniowych na świecie
Polska jest jednym z głównych graczy na globalnym rynku tytoniowym. Nasz kraj jest drugim co do wielkości eksporterem tytoniu i przemysłowych namiastek tytoniu na świecie.
Mimo że nasz kraj nie jest znaczącym producentem samego surowca, polski przemysł tytoniowy rozwija się dynamicznie.
Produkcja tytoniu w Polsce
Polska nie odgrywa jednak znaczącej roli pod względem uprawy rośliny tytoniu, która jest podstawowym surowcem do produkcji wyrobów tytoniowych. W roku 2023 polska jej produkcja według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) osiągnęła wielkość 22 tys. ton i była niższa o 1,5 tys. ton w porównaniu z rokiem 2022. Plasuje nas to dopiero na 31. miejscu na świecie.
Uprawa tytoniu jest wymagająca. W naszym kraju najbardziej sprzyjające warunki klimatyczne i glebowe występują w województwie lubelskim, świętokrzyskim oraz w małopolskim. Na koniec 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było ok. 3,5 tys. plantatorów tytoniu.
Eksport polskich wyrobów tytoniowych
Polska jest drugim (po Chinach) największym światowym eksporterem tytoniu i przemysłowych namiastek tytoniu na świecie.
Na koniec 2023 roku wartość polskiego eksportu netto (eksport pomniejszony o import) wyniosła 3,996 mld USD i był to wynik na najwyższym poziomie w historii dostępnych danych. Chiński eksport w tym samym czasie osiągnął wartość około 9,175 mld USD, a niemiecki (3. miejsce) – około 3,393 mld USD.
Najwięksi eksporterzy tytoniu i przemysłowych namiastek tytoniu (2023 r.), źródło: PFR
Głównymi odbiorcami wyrobów tytoniowych z Polski są kraje Unii Europejskiej, do których w 2023 roku trafiło około 86 proc. naszego eksportu.
Najwięksi z nich to:
- Niemcy – 9,93 mld PLN,
- Hiszpania – 2,62 mld PLN,
- Włochy – 2,11 mld PLN,
- Niderlandy – 1,04 mld PLN.
Do największych odbiorców spoza UE należą: Wielka Brytania (981,5 mln PLN), Arabia Saudyjska (678,5 mln PLN), Algieria (284,8 mln PLN), Ukraina (277,1 mln PLN).
Wzrosty i spadki polskiego eksportu po wejściu do Unii Europejskiej
W roku 2004 eksport polskiego tytoniu i jego namiastek był stosunkowo niewielki, ponieważ polski rynek tytoniowy dopiero adoptował się do nowych warunków związanych z członkostwem w UE. Wartość eksportu była na poziomie 577,9 mln PLN.
Po 2004 roku wiele międzynarodowych koncernów tytoniowych zainwestowało w polski przemysł tytoniowy, co przyczyniło się do zwiększenia produkcji i eksportu.
Przykłady krajów UE o największej dynamice wzrostu między rokiem 2004 a 2023:
- Irlandia (wzrost z 499 PLN w roku 2004 do 179,5 mln PLN w roku 2023),
- Włochy (wzrost z 198,4 tysięcy PLN do 2,1 mld PLN w roku 2023),
- Austria (wzrost z 68 tysięcy PLN do 334,9 mln PLN).
Członkostwo w UE umożliwiło Polsce lepszą integrację z łańcuchami dostaw, a produkcja była często bardziej konkurencyjna cenowo.
Przykłady krajów na świecie o największej dynamice spadku polskiego eksportu tego sektora między rokiem 2004 a 2023:
- Kambodża (spadek – 100 proc., w roku 2004 wartość eksportu 36,7 mln PLN),
- Rosja (spadek – 99,83 proc., w roku 2004 wartość eksportu 53,2 mln PLN),
- Mauretania (spadek – 99,56 proc., w roku 2004 wartość eksportu 40,8 mln PLN).
W 2023 roku polski eksport wyrobów tytoniowych nadal rósł, choć tempo wzrostu było mniej dynamiczne ze względu na bardziej rygorystyczne regulacje prawne, rosnące koszty produkcji i zmieniające się preferencje konsumentów w kierunku zdrowszych alternatyw. Przykładem mogą być krajowi odbiorcy tej branży. Według najnowszych badań około 24 proc. dorosłych Polaków pali papierosy. Jest to znaczący spadek w porównaniu do wcześniejszych dekad, kiedy wskaźnik ten sięgał aż 40 proc.
Źródło:
- Polski Fundusz Rozwoju (PFR,) „Polska w międzynarodowym handlu towarowym”
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- International Trade Centre (ITC)
- Wszystko
- Aktualności (734)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.