08.11.2024
Polska jednym z unijnych liderów produkcji dyni
Polska od lat utrzymuje pozycję w czołówce największych producentów dyni w Unii Europejskiej. W 2022 roku odpowiadała za niemal 40 proc. całkowitej produkcji tego warzywa w UE. W roku 2023 pod względem wydajności, zbierając 41,6kg/ha ustąpiła tylko Hiszpanii (47,6 kg/ha).

Produkcja i powierzchnia upraw
Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat produkcja dyni w Polsce wzrosła ośmiokrotnie, osiągając poziom 400 tys. ton w 2022 roku. Równocześnie powierzchnia upraw powiększyła się z 1,1 tys. ha w 2014 roku do 8,9 tys. ha w 2022 roku, w którym wyprzedziła takie dyniowe potęgi jak Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy.
W 2023 roku powierzchnia upraw dyni w Polsce zmniejszyła się do 7,6 tys. ha i tym samym spadł poziom zbiorów. Rok 2023 Polska zakończyła na 4. miejscu wśród unijnych producentów tego warzywa, zbierając 316,3 tys. ton. Wyprzedziła nas Hiszpania (789,8 tys. ton), Włochy (601,7 tys. ton) i Francja (410,4 tys. ton).
W 2024 roku polscy producenci postanowili ponownie zwiększyć areał produkcji i przeznaczyli na dynię rekordowe 9 289,19 ha.
Sukces eksportowy
Polska dynia cieszy się coraz większym uznaniem na rynkach międzynarodowych. W 2023 roku wartość eksportu dyni i tykwy wzrosła o 21,3 proc. r/r, osiągając wartość 2,552,4 mld USD.
Głównymi odbiorcami były:
- Niemcy (599,8 mln USD) – wzrost o 25,9 proc. r/r.
- Czechy (476,6 mln USD) – spadek o -17,8 proc. r/r.
- Słowacja (382,6 mln USD) – wzrost o 80,2 proc. r/r.
- Włochy (283,9 mln USD) – wzrost o 26,4 proc. r/r.
- Litwa (213,9 mln USD) – wzrost o 58,6 proc. r/r.
Najbardziej spektakularny procentowo wzrost eksportu polskiej dyni odnotowaliśmy w przypadku Francji – aż 12210,2 proc. (z 206 tys. USD w 2022 roku do 25,4 mln USD w roku kolejnym). Równie imponujący wzrost dotyczył eksportu do Portugalii, gdzie wartość zaimportowanej dyni z Polski zwiększyła się o 1968 proc.(z 7,52 mln USD do 155,5 mln USD).
Powody rosnącej popularności dyni
Dynamiczny wzrost popytu na dynię jest związany z rosnącym zapotrzebowaniem na zdrową żywność. Dynia zawiera liczne składniki odżywcze, takie jak witaminy, błonnik i nienasycone kwasy tłuszczowe, co sprawia, że jest atrakcyjna zarówno w kuchni, jak i w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym. Dla producentów jej dodatkową zaletą jest możliwość przechowywania przez kilka miesięcy, co umożliwia sprzedaż także w okresie późnojesiennym i wczesnozimowym.
Przewagi konkurencyjne polskiej dyni
Polska dynia zyskała popularność dzięki:
- wysokiej jakości wynikającej z klimatu i tradycyjnych metod uprawy,
- trwałości i łatwości przechowywania,
- wysokiej wartości odżywczej i walorom smakowym,
- konkurencyjnym cenom,
- krótszemu czasowi transportu w porównaniu do dyń importowanych z odległych regionów, co zapewnia większą świeżość produktu.
Polska na tle innych producentów
Polska nie jest jedynym liczącym się graczem na rynku międzynarodowym. Coraz większą rolę w eksporcie dyni odgrywa Republika Południowej Afryki, która w ostatnich dziesięciu latach dynamicznie zwiększyła produkcję, dostarczając na rynek wysokiej jakości dynię piżmową.
Inni znaczący producenci i eksporterzy dyni na świecie to: Chiny, Stany Zjednoczone, Indie, Meksyk, Ukraina, a w Unii Europejskiej: Hiszpania, Włochy, Francja, Portugalia.
Źródło:
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- KOWR, „Polska największym producentem dyni w Unii Europejskiej”
- AtlasBig, „World Pumpkin Production by Country”
- Wszystko
- Aktualności (787)
- Wiedza (352)
- Kalendarz (1386)
- Centrum Wsparcia (347)
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
WydarzenieMining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
-
Artykuł
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Z polskiego punktu widzenia najważniejsze są europejskie łańcuchy dostaw
ArtykułGUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
-
Podcast
Portugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
ArtykułKiedy warto rozpocząć windykację
Zapewnienie wpływu należności od kontrahentów i pełna kontrola nad finansami firmy
-
Wydarzenie
Mining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
WydarzenieO biznesie przy kawie w Drezdenku
Podczas wydarzenia w Drezdenku, eksperci z K-S SSE oraz PAIH omówią możliwości inwestycyjne i ekspor…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.