Polska – kluczowe miejsce inwestycji w Europie
13.08.2024
Według badania firmy EY „Atrakcyjność inwestycyjna Europy 2024” w 2023 roku spadła liczba inwestycji oraz miejsc pracy utworzonych w Europie. W porównaniu do średniej europejskiej dane dotyczące Polski można uznać za pozytywne.

Polska na plusie
Pomimo ogólnego spadku liczby BIZ w Europie o 7%, Polska odnotowała wzrost liczby miejsc pracy związanych z inwestycjami o 21%. Według raportu firmy z USA i Niemiec odgrywały kluczową rolę w kształtowaniu polskiego krajobrazu inwestycyjnego. W 2023 roku Stany Zjednoczone zrealizowały 52 projekty inwestycyjne. Zaowocowało to utworzeniem 9805 miejsc pracy. Tym samym USA odpowiadały za 36% bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce. Z kolei nasi zachodni sąsiedzi zrealizowali w minionym roku 36 projektów inwestycyjnych, co przełożyło się na 16% BIZ w Polsce. Utworzenie w 2023 roku 2027 nowych miejsc pracy czyni Niemcy największym europejskim inwestorem w naszym kraju.
Niemieckie inwestycje w Polsce koncentrowały się na regionach Śląska i Małopolski, które oferują odpowiednią infrastrukturę przemysłową, wykwalifikowaną kadrę oraz lokalizację na mapie Polski, ułatwiającą logistykę i zarządzanie łańcuchem dostaw. Warto dodać, że tylko w ostatnich pięciu latach to właśnie tam zrealizowano cztery duże niemieckie projekty inwestycyjne. Powinny one stworzyć około 6800 nowych miejsc pracy łącznie.
Konkurująca Europa Środkowo-Wschodnia
Duży rynek wewnętrzny przyciąga niemieckich inwestorów, co pozwala Niemcom pozostać liderem inwestycyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Tylko w tym regionie niemieckie firmy zrealizowały w 2023 roku 176 projektów inwestycyjnych. Przełożyło się to na około 21 tys. miejsc pracy.
Polska musi stawić czoła rosnącej konkurencji ze strony krajów regionu, takich jak Serbia, Rumunia i Węgry. Państwa te również starają się przyciągnąć niemieckie firmy, oferując korzystne warunki. W 2023 roku przyciągnęły kolejno 20, 16 oraz 15 niemieckich inwestycji.
Wyzwania na przyszłość
W obliczu zmniejszającego się zainteresowania Europą ze strony amerykańskich inwestorów (-15% w całej Europie w porównaniu do 2022 roku), skuteczne przyciąganie niemieckiego kapitału pozostaje kluczowe dla dalszego rozwoju polskiej gospodarki. Dalsze wzmacnianie relacji z niemieckimi partnerami oraz oferowanie atrakcyjnych warunków dla inwestorów może przyczynić się do utrzymania Polski jako czołowego miejsca inwestycyjnego w regionie.
Źródło: Raport EY – „Atrakcyjność inwestycyjna Europy 2024”
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (827)
- Wiedza (399)
- Kalendarz (1504)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Strategia internacjonalizacji: Klucz do sukcesu eksportowego MŚP
Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego zaprasza na konferencję, podczas której uczestnicy poznają in…
WydarzenieCertyfikacja procesów recyklingu na Litwie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza na webinarium pt. „Certyfikacja procesów recyklingu na L…
-
Artykuł
Przegląd gospodarek europejskich – kwiecień 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
ArtykułMarket Access Day – jak Polska i UE wspierają eksporterów
MRiT i KE zapraszają do dialogu o możliwościach i barierach w handlu z rynkami pozaunijnymi
-
Artykuł
Psychologia handlu – decyzje cenowe w eksporcie
Jak ustalić cenę, by nie zaniżyć wartości, nie odstraszyć i nie stracić marży?
ArtykułKultura biznesu w Szwecji
Kultura biznesowa Szwecji opiera się na powściągliwości emocjonalnej i przejrzystości przekazu
-
Wydarzenie
Strategia internacjonalizacji: Klucz do sukcesu eksportowego MŚP
Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego zaprasza na konferencję, podczas której uczestnicy poznają in…
WydarzenieCertyfikacja procesów recyklingu na Litwie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza na webinarium pt. „Certyfikacja procesów recyklingu na L…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.