Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska potęgą mięsną – eksport drobiu siłą napędową branży
Artykuł

Polska potęgą mięsną – eksport drobiu siłą napędową branży

Wartość rynku mięsa w Polsce osiągnęła w 2024 roku 9,6 mld PLN. Mimo wyhamowania dynamiki, branża nadal rośnie i dostosowuje się do nowych trendów oraz oczekiwań konsumentów. Produkcja drobiu jest siłą napędową branży.

łaciate krowy na łące

Polska trzecim eksporterem drobiu na świecie

Polska utrzymuje pozycję lidera w produkcji i eksporcie mięsa drobiowego:

  • ponad 3,5 mln ton drobiu wyprodukowano w 2024 r.,
  • eksport mięsa i jego przetworów przekroczył 2 mln ton,
  • Polska to nr 1. w UE i nr 3. na świecie pod względem eksportu drobiu

Polski drób cieszy się dużym uznaniem na rynkach zagranicznych dzięki wysokiej jakości i konkurencyjnej cenie, co jest także efektem doświadczenia i inwestycji w nowoczesne technologie.

Eksport drobiu – szanse i zagrożenia

Choć eksport rośnie, branża mierzy się z wyzwaniami:

  • regulacje europejskiego zielonego ładu,
  • planowana strefa wolnego handlu z krajami Mercosur,
  • niepewność relacji handlowych UE–Ukraina.

Mimo to, eksperci są zgodni – eksport pozostaje największą szansą dla rozwoju branży mięsnej w Polsce.

Eksport mięsa wołowego

  • styczeń–czerwiec 2023 r.- wartość eksportu mięsa wołowego wyniosła około 1,115 mld EUR, co stanowiło wzrost o około 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Ilościowo eksport osiągnął 200,8 tys. ton, co oznacza wzrost o ponad 10 proc.,
  • styczeń–listopad 2024 r. – wolumen eksportu produktów wołowych i cielęcych zwiększył się o 3 proc., osiągając 492 tys. ton, a przychody wzrosły o 7 proc., do 2,5 mld EUR.​

Eksport mięsa wieprzowego

  • styczeń–czerwiec 2023 r. – wartość eksportu mięsa wieprzowego wyniosła 404 mln EUR, co stanowiło wzrost o 4,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Ilościowo eksport spadł o 19 proc., osiągając 145 tys. ton.
  • styczeń–listopad 2024 r. – eksport produktów wieprzowych wyniósł 588 tys. ton, co oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Wartość eksportu osiągnęła blisko 1,9 mld EUR, co stanowi wzrost o 6 proc .​

Jakie mięso najczęściej wybierają Polacy i inni mieszkańcy UE

Zdecydowanym liderem konsumpcji w naszym kraju pozostaje drób:

  • 91 proc. Polaków wybiera drób (kurczak: 91 proc., indyk: 54 proc.),
  • wieprzowina – 78 proc.,
  • wołowina – 53 proc.

Popularność drobiu wynika z jego ceny, wszechstronności i postrzegania jako zdrowszego wyboru.

Według najnowszych dostępnych danych, spożycie mięsa w Unii Europejskiej w 2023 roku kształtowało się następująco:

  • wieprzowina – spożycie wyniosło 39,9 kg na osobę rocznie, co stanowi spadek o 6,1 proc. w porównaniu z poprzednimi latam,. ​
  • wołowina – konsumpcja spadła o 8 proc. od 2019 roku, osiągając poziom 13,9 kg na osobę rocznie,
  • drób – wraz z popytem produkcja drobiu wzrosła o 2,3 proc. w porównaniu z 2022 rokiem, osiągając 13,3 mln ton.

Należy jednak zauważyć, że ogólne spożycie mięsa w Europie wykazuje tendencję spadkową. W 2023 roku 51 proc. konsumentów mięsa w Europie deklarowało aktywne ograniczanie jego spożycia, co stanowi wzrost z 46 proc. w 2021 roku.

Spożycie mięsa w wybranych krajach

  • Hongkong – najwyższe spożycie mięsa na świecie, wynoszące 136,3 kg na osobę rocznie,
  • Stany Zjednoczone – 128,6 kg na osobę rocznie,
  • Australia – 121,5 kg na osobę rocznie,
  • Mongolia – 111,6 kg na osobę rocznie,
  • Argentyna – 110,2 kg na osobę rocznie. ​

Trendy na rynku – zdrowie, prosty skład i produkty mrożone

W 2024 roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie produktami:

  • naturalnymi i bez sztucznych dodatków,
  • z tzw. clean label (lista składników ma być krótka i klarowna),
  • o prostym składzie i wysokiej jakości.

Rośnie też popularność mrożonych produktów mięsnych i ich roślinnych odpowiedników – zwłaszcza marek własnych dostępnych w dyskontach.

Analiza trendów rynkowych przeprowadzona przez Euromonitor International pokazała, że rosnące zainteresowanie naturalnymi wyrobami mięsnymi to nie chwilowa moda, lecz trwały kierunek rozwoju całej branży. Wzrost świadomości zdrowotnej, widoczny zarówno wśród młodszych, jak i starszych konsumentów, sprawia, że coraz chętniej sięgają oni po produkty bez sztucznych dodatków, o przejrzystym składzie i znanym pochodzeniu. Z perspektywy producentów oznacza to konieczność dostosowania oferty do oczekiwań bardziej wymagających klientów, dla których liczy się nie tylko smak, ale też jakość i wartość odżywcza, w zgodzie z trendem „clean label”.

Źródła:

Raporty & Analizy, Rynek mięsa w Polsce jest już wart 9,6 mld zł. Co nim kieruje?, kwiercień 2025

World Population Review

  • Wszystko
  • Aktualności (821)
  • Wiedza (389)
  • Kalendarz (1487)
  • Centrum Wsparcia (348)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.