28.11.2024
Polski eksport słodyczy czekoladowych
W latach 2020-2023 światowy eksport słodyczy wzrósł o 41 proc. W 2023 roku jego wartość wyniosła 122,7 mld USD, a prognozy przewidują wzrost do ponad 189 mld USD w 2029 roku. Polska w ubiegłym roku zajmowała 5. miejsce wśród największych eksporterów tej branży na świecie z udziałem na poziomie 6,2 proc.
Polski eksport słodyczy czekoladowych rośnie w siłę
Polska dynamicznie rozwija swoją pozycję w globalnym eksporcie słodyczy czekoladowych, będąc w ścisłej czołówce największych eksporterów Europy.
Eksport czekolady i produktów czekoladowych z krajów Unii Europejskiej wyniósł w 2023 roku 867 tys. ton, z czego Polska odpowiada za ponad 13 proc. W 2023 roku nasz kraj wyeksportował 115 tys. ton czekolady i produktów czekoladowych o wartości 5,441 mld USD.
Obecnie zajmujemy trzecie miejsce w Unii Europejskiej pod względem wielkości eksportu. Plasujemy się za Niemcami (221 tys. ton) i Holandią (123 tys. ton), wyprzedzając takie potęgi jak Francja i Włochy.
Eksport czekolady i produktów czekoladowych w 2023 roku i styczeń- wrzesień 2024
W 2023 roku największymi odbiorcami polskiej czekolady i produktów czekoladowych były:
- Niemcy (651,8 mln USD);
- Wielka Brytania (359,3 mln USD);
- Francja (171,8 mln USD);
- Belgia (146,4 mln USD);
- Niderlandy (144 mln USD);
- USA (127,6 mln USD);
- Czechy (100,1 mln USD).
W miesiącach styczeń-wrzesień 2024 r. największymi odbiorcami polskiej czekolady i produktów czekoladowych były:
- Niemcy (551,6 mln USD);
- Wielka Brytania (331,7 mln USD);
- Francja (171,6 mln USD);
- Belgia (143,2);
- Niderlandy (122.2 mln USD);
- USA (95,2 mln USD);
- Czechy (96,6 mln USD).
Austria jest krajem, do którego eksport polskiej czekolady i wyrobów czekoladowych w ostatnim czasie odnotowuje największy procentowy wzrost. W 2023 roku jego wartość wyniosła 29,2 mln USD, a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku wzrosła już do 33,3 mln USD.
Wyzwania eksportowe
Choć polski eksport wyrobów czekoladowych rośnie, branża musi poradzić sobie z wyzwaniami, spośród których najważniejsze są:
- niestabilność cen surowców: Kakao, kluczowy składnik słodyczy, odnotowało trzykrotny wzrost cen w ciągu ostatniego roku. W listopadzie 2024 roku tona kakao oscylowała w okolicach 6489 USD.
- nowe regulacje UE: Rozporządzenie EUDR (akt prawny mający na celu ograniczenie degradacji lasów) wymaga ścisłego monitorowania pochodzenia surowców, co wiąże się z dodatkowymi kosztami dla producentów. Spełnienie wymogów środowiskowych będzie szczególnie istotne dla firm eksportujących do krajów, gdzie zrównoważony rozwój jest priorytetem.
Polska czekolada podbija świat – sukces eksportowy i globalne trendy
Eksport polskiej czekolady wpisuje się w globalny trend wzrostu wartości rynku słodyczy czekoladowych. Wyroby czekoladowe lub z czekoladą są najpopularniejszym wyborem wśród konsumentów słodyczy na świecie. Polska produkcja, choć nasycona, zyskuje na innowacyjności i jakości produktów, które zdobywają globalne uznanie.
Sukces eksportowy Polski to zasługa tradycji, jakości i elastycznego podejścia do konsumentów. Na rynkach zagranicznych pojawiające się produkty z naszego kraju odpowiadają lokalnym preferencjom smakowym, jak np. czekolada z nadzieniem egzotycznym czy linia słodyczy wegańskich i funkcjonalnych. W 2023 roku Polska wyeksportowała czekoladę do ponad 50 krajów świata. Dzięki dynamicznej ekspansji i otwartości wobec zmieniających się trendów oraz wymogów środowiskowych polska branża czekoladowa ma szansę kontynuować wzrost i konsekwentnie zwiększać swój udział w globalnym rynku.
Źródło:
- Raport Wedel „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”, 10.2024
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Eurostat
- Wszystko
- Aktualności (736)
- Wiedza (311)
- Kalendarz (1245)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza na EXPO Osaka i Bari-Ship 2025
Zaproszenie dedykowane jest mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom z Pomorza Zachodniego
WydarzenieJaponia. Zasady handlu z Krajem Kwitnącej Wiśni
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na bezpłatne spotkanie…
-
Raport
Jak zacząć z ESG? Praktyczny przewodnik dla MŚP
Przewodnik prowadzi krok po kroku przez proces implementacji zrównoważonych praktyk
ArtykułSzanse i zagrożenia dla polskich marek eksportowych podczas Black Week
W 2023 roku globalne wydatki konsumenckie podczas Black Week wyniosły około 1,2 bln USD
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza na EXPO Osaka i Bari-Ship 2025
Zaproszenie dedykowane jest mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom z Pomorza Zachodniego
WydarzenieJaponia. Zasady handlu z Krajem Kwitnącej Wiśni
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na bezpłatne spotkanie…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.