14.05.2024
Polski eksport w marcu 2024 wg szacunków Krajowej Izby Gospodarczej
Według szacunków KIG polski eksport w 2024 roku może wzrosnąć do 343,7 mld EUR, co oznacza wzrost o 2,9%. Natomiast w 2025 roku wartość eksportu mogłaby osiągnąć poziom 381,6 mld EUR, co stanowiłoby wzrost o 11,0% w porównaniu z rokiem 2024.
W 2023 roku nasza sprzedaż eksportowa wzrosła z 322,0 mld EUR w 2022 roku do 334,1 mld EUR, co oznacza wzrost o 3,8%.
Eksport w marcu 2024 roku
Dostępne dane dotyczące gospodarki realnej oraz opinie członków KIG wskazują, że eksport w marcu 2024 roku wyniósł 28 652 mln EUR. Oznacza to wzrost o 5,5% w porównaniu do lutego, ale jednocześnie spadek o 8,5% w porównaniu do marca 2023 roku. Ze względu na czynniki sezonowe, wielkość eksportu w kwietniu będzie niższa niż w marcu.
Marzec to miesiąc, w którym następuje zazwyczaj wzrost aktywności eksportowej w porównaniu z początkiem roku, mimo że prognozy na 2024 rok wskazują na mniejszy wzrost niż zwykle. Handel intensywnie odbudowuje stany magazynowe, przygotowując się do sprzedaży kolekcji wiosennej i obsługi Świąt Wielkanocy po typowej dla przełomu roku redukcji zapasów zgromadzonych na okres Świąt i Nowego Roku. Dodatkowo, przemysł zwiększa zapasy surowców, materiałów i półproduktów potrzebnych do realizacji zamówień w kolejnych miesiącach. Mimo wzmożonej aktywności eksportowej w marcu, wyniki przemysłu oraz obroty w handlu hurtowym sugerują, że roczna dynamika sprzedaży pogorszy się z dodatnich 0,4% w lutym do ujemnych -8,5%.
Eksport w styczniu i lutym 2024 roku
Według danych Narodowego Banku Polskiego, w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku eksport wyniósł 54 193 mln EUR, co stanowi spadek o 2,1% w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei według sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, eksport w okresie styczeń-luty 2024 roku wyniósł 56 900 mln EUR, co oznacza spadek o 3,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Trwałej poprawy wyników w eksporcie można spodziewać się dopiero od miesięcy letnich.
Polski eksport w średnioterminowej perspektywie
W kontekście średnioterminowych prognoz, wzrost popytu na produkty z Polski może być dodatkowo wzmacniany poprzez zamówienia na szczeblu administracyjnym poszczególnych krajów, zwłaszcza tych europejskich. Europa bowiem stoi przez wyzwaniami związanymi z geopolityką, wzmacnianiem obronności i odporności. Polskie produkty w tym zakresie cieszą się dużym zainteresowaniem, ale te bezpośrednio związane z dziedziną obronności nie wpłyną w znaczący sposób na ogólne wyniki eksportu. Siłą napędową zwiększonego popytu mogą być te związane z odpornością, mające istotne implikacje dla szerokiej gamy sektorów naszej gospodarki. Ta tendencja sugeruje, że w przyszłości potencjalne korzyści mogą być jeszcze bardziej rozległe i różnorodne, wpływając na zwiększenie poziomu zamówień. Trwałej poprawy wyników w eksporcie można spodziewać się jednak dopiero od miesięcy letnich.
Znaczne zwiększenie obrotów handlowych Polski w marcu w porównaniu z lutym, a wcześniej w lutym w porównaniu ze styczniem oraz dodatnie saldo handlowe wskazuje na zdrową dynamikę eksportową i zdolność Polski do utrzymania konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza „Eksport w marcu 2024 – prognoza”, Narodowy Bank Polski, Główny Urząd Statystyczny
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (734)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.