Polskie firmy lepiej oceniają warunki eksportowe
29.12.2023
Mimo odczuwalnego przez polskich eksporterów spowolnienia gospodarczego w 2023 r. zauważalna jest poprawa warunków eksportowych w wielu obszarach.
Tygodnik Gospodarczy PIE informuje, że o 7 pkt. proc. wzrosło pozytywne znaczenie popytu zagranicznego dla eksportu firm (66 proc. w 2023 r.), a ocena płynności finansowej kontrahentów jest o 17 pkt. proc. wyższa niż przed rokiem. Dodatkowo znacząco zmniejszyły się negatywne skutki takich czynników, jak cła importowe (23 pkt. proc. r/r), transport (15 pkt. proc.), energia i paliwa (13 pkt. proc.), koszty kredytów (o 9 pkt. proc.) oraz problemy z zatrudnieniem (o 8 pkt. proc.).
Surowce
Trapiące producentów w 2022 r. problemy związane z niedoborem surowców, takich jak stal, półprzewodniki i drewno, nie są już tak powszechne – prawie połowa ankietowanych eksporterów stwierdziła, że w 2023 r. te trudności ich nie dotknęły.
Logistyka i transport
Dla firm eksportujących na rynki pozaeuropejskie nadal były mocno odczuwalne były koszty transportu. Jednak zasadniczą barierą w działalności dla 56 proc. respondentów nadal pozostaje logistyka.
Strategia dostosowawcza
Ponad połowa ankietowanych firm wybrała w 2023 r. strategię dostosowania cen sprzedaży do nowych warunków, aby podtrzymać kondycję ekonomiczno-finansową. W porównaniu do 2022 r., kiedy taką strategię wdrożyło 70 proc. przedsiębiorstw, widać wyraźny spadek. Analitycy PIE uzasadniają to obniżeniem średniorocznej inflacji w UE z 9,3 proc. w 2022 r. do 6,5 proc. w 2023 r., a w Polsce z 14,4 proc. do 12,0 proc. (MFW).
Narzędzia wsparcia
Pośród ankietowanych firm aż 87 proc. nie skorzystało w 2023 r. z żadnych form wsparcia oferowanych przez instytucje państwowe. Spośród tych, którzy jednak sięgnęli po pomoc publiczną, 9 proc. pozytywnie oceniło instrumenty oferowane przez KUKE oraz dofinansowanie kosztów udziału w targach i wystawach.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (753)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1272)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Artykuł
Polska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
ArtykułPolska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
WydarzenieStoisko narodowe na targach Boot Düsseldorf 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału na stoisku narodowym na targach Boot Dusseldorf, które odbędą…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.