Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polskie firmy w obliczu sankcji – strategie zarządzania ryzykiem
Artykuł

Polskie firmy w obliczu sankcji – strategie zarządzania ryzykiem

Z raportu EY „Ryzyko związane z sankcjami gospodarczymi” wynika, że polskie przedsiębiorstwa wykazują się ostrożnością i zdolnością szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków w handlu międzynarodowym. Od momentu wprowadzenia pierwszych sankcji UE w 2014 roku, a zwłaszcza po eskalacji konfliktu na Ukrainie w 2022 roku, polskie firmy znalazły się w sytuacji wymagającej natychmiastowej reakcji oraz dostosowania wewnętrznych procesów do nowych przepisów.

Napis sankcje na wstędze na tle flagi UE

Sankcje, które ograniczyły dostęp Rosji do unijnych rynków finansowych i kapitałowych, wywarły znaczący wpływ na polskie przedsiębiorstwa, szczególnie te utrzymujące relacje gospodarcze z Rosją i Białorusią. Ponad 2/3 firm musiało zrezygnować z handlu na rynkach wschodnich, a 54 proc. podjęło decyzję o zakończeniu współpracy z niektórymi kontrahentami. Co więcej, co trzecia firma była narażona na ryzyko niezamierzonego naruszenia sankcji, a co szósta przyznała, że doszło do takiego naruszenia.

Weryfikacja kontrahentów kluczem do bezpieczeństwa

Z raportu wynika, że niemal trzy czwarte firm (74 proc.) podjęła dodatkowe działania w kontekście zarządzania ryzykiem sankcyjnym, wskazując na ich proaktywne podejście. Niemal wszyscy przedsiębiorcy (90 proc.) weryfikują swoich kontrahentów, jednak tylko ponad połowa (56 proc.) deklaruje, że procedury te są oparte na ryzyku. Ponadto znacząca część firm (69 proc.) korzysta ze wsparcia zewnętrznych dostawców w procesie weryfikacji kontrahentów, co świadczy o dążeniu do jak najskuteczniejszej ochrony przed ryzykiem sankcyjnym.

Szkolenia i edukacja: podnoszenie świadomości pracowników

W kontekście narzędzi zarządzania ryzykiem sankcyjnym, firmy wskazują na konieczność przeprowadzania regularnych szkoleń dla pracowników, monitorowania zmian na listach sankcyjnych oraz dostosowywania umów handlowych. Jednakże, pomimo tych działań, 16 proc. firm przyznało, że doszło do naruszenia sankcji, co podkreśla złożoność i wyzwania związane z ich przestrzeganiem.

Przyszłość polskiego biznesu w warunkach sankcji

Raport EY rzuca światło na różnorodne strategie i praktyki, jakie polskie firmy przyjmują, aby zarządzać ryzykiem sankcyjnym. Odzwierciedla on także istotę współpracy z ekspertami i zewnętrznymi doradcami w celu zminimalizowania potencjalnych ryzyk oraz podkreśla, że zarządzanie tym ryzykiem jest procesem ciągłym, wymagającym stałej uwagi i dostosowania do dynamicznie zmieniających się regulacji międzynarodowych.

Źródło: Raport „Ryzyko związane z sankcjami gospodarczymi” – EY

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.