Polskie zboże dla Maroka
13.07.2023
Za nami zorganizowana przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Ambasadę RP w Rabacie misja zbożowa do Maroka. Czerwcowe wydarzenie miało na celu promocję polskiej oferty eksportowej.
Misja rozpoczęła się konferencją „Polskie Zboże – potencjał i perspektywy dla Maroka”, na której obecne były marokańskie instytucje rządowe, federacje sektorowe, prywatni importerzy i polscy eksporterzy. Dyrektor głównego zbożowego urzędu regulacyjnego ONICL, Mohammed Sebgui podkreślał podczas wydarzenia jak istotne jest pogłębianie relacji z krajami, które mają nadwyżki produkcyjne, zwłaszcza w czasach zmian w globalnych łańcuchach dostaw i kolejnym roku bardzo dotkliwej suszy w regionie. Prezes konfederacji Comader, Rachid Benali, wskazywał zaś na możliwości poszerzenia współpracy nie tylko w sektorze zbożowym, ale również warzyw i owoców.
Konferencja była doskonałą okazją do promocji polskiego potencjału rolno-spożywczego i dyskusji o możliwościach poszerzenia współpracy między Polską a Marokiem. Uczestnicy misji mieli także okazję odbyć liczne spotkania bezpośrednie i wizyty w terenie, podczas których odwiedzili największych marokańskich importerów zboża, którzy odpowiadają za większość krajowego importu: Zine Capital Invest, Anouar Invest, Cap Holding, Gromik, Izda, Alf Sahel.
Marokański chleb
Marokańczycy importują około 10 mln ton zbóż rocznie, w tym niemal 5 mln pszenicy. W sektorze działają podmioty prywatne, ale rynek jest mocno uregulowany. Okresowo wprowadzane są cła w celu ochrony lokalnych zbiorów lub dopłaty do importu zbóż, tak by zapewnić dostawy w ramach ustalonych cen. Rząd Królestwa Marokańskiego określa stałą cenę chleba w wysokości 1,20 dirhama, dlatego również regulowane są ceny mąki (350 dirhamów/q) i zboża (260 dirhamów/q). W ostatnim roku bardzo wysokie światowe ceny pszenicy, dochodzące okresowo nawet do 600 EUR/t, sprawiły, że państwowe dotacje sięgały ponad połowy wartości importu. Mimo to, Maroko nie podniosło cen chleba i nawet w kontekście szalejącej inflacji, ten podstawowy element codziennej diety nie zdrożał. Do końca maja br. importerzy mogli korzystać z dopłat – wielu zwiększyło zamówienia i zatowarowało się tak, by zapewnić nieprzerwaną dostawę do młynów na najbliższe miesiące. Aktualnie trwa czas oceny zbiorów rodzimych, subwencje zostały wstrzymane, a kolejne programy dopłat importu są oczekiwane w sierpniu br.
Susza
Produkcja zboża w Królestwie Maroka odpowiada za prawie ¼ wartości wszystkich płodów rolnych i zajmuje aż 71% krajowego areału. Wydajność plonów pszenicy w Maroku to nie więcej niż 4 t/ha (prawie trzykrotnie mniej niż w Polsce), a łączne zbiory mogą średnio sięgać około 3 mln ton. Aktualnie jednak niewiele z rodzimych zbiorów trafia do młynów centralnych z uwagi na bardzo słabe plony, które wystarczają praktycznie jedynie na konsumpcje bezpośrednią i do żywienia zwierząt.
Marokańskie młyny
Marokański sektor młynarski jest bardzo dobrze zorganizowany i wydajny. Marokańskie koncerny dysponują dużym zapleczem w zakresie składowania zboża, infrastrukturą do produkcji mąki, kuskusu, ciastek czy makaronów. Firmy takie jak Zine czy Anouar mielą ok. 50 tysięcy ton zboża miesięcznie i cenią sobie polską pszenicę ze względu na wysoką zawartość białka i jakość dostaw, traktując ją jako pożądany produkt premium.
Eksport do Maroka
Od 2020 roku, kiedy to zostały zniesione cła, eksport polskiej pszenicy do Maroka odnotowuje rekordowe wyniki – w roku 2021 było to prawie pół miliona ton. Do maja tego roku import wyniósł 128 tysięcy ton. Wciąż największymi dostawcami są Francja i Niemcy, które w ostatnim roku dostarczyły odpowiednio 3,1 i 1,2 mln ton na rynek marokański. Głównym portem docelowym jest Casablanca, ale zboże rozładowywane jest również w Tangerze, Nadorze, Agadirze i Jorf. Ten ostatni jest aktualnie jedynym portem w Maroku dostosowanym do ładunków o masie 60 tysięcy ton – trwają prace, by przystosować również port w Casablance. Zboże eksportowane jest w większości przez światowych pośredników i eksporterów takich jak Dreyfus, ADN czy Viterra.
Polskie szanse
Szansę wejścia na rynek marokański mają podmioty, które potrafią zaproponować kompleksową i konkurencyjną ofertę nie tylko w kontekście najlepszej jakości towaru, ale również na transport i finansowanie. Zwłaszcza dziś w trudnym kontekście geopolitycznym i klimatycznym zachęcamy polskie podmioty do ekspansji na rynki pozaeuropejskie i rozwój rynku marokańskiego. Odnotowujemy bardzo duże zainteresowanie ze strony marokańskiej i liczymy, że polskie firmy na nie pozytywnie odpowiedzą.
Kilka dni po polskiej misji ONICL opublikował okólnik, dotyczący dotacji na import pszenicy w okresie od 1 lipca do 30 września br., w maksymalnej ilości 25 mln kwintali (2,5 mln ton). Dofinansowanie będzie przyznane w przypadku gdy cena importu zboża przewyższy 270 dirhamów (ok. 25 EUR) za kwintal.
Więcej informacji o Maroku znajdziesz w dziale Kierunki eksportu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)
ul. Krucza 50
00-025 Warszawa
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (7)
- Wiedza (6)
- Kalendarz (15)
- Centrum Wsparcia (42)
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułMaroko – perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu
Potencjał Maroka jako atrakcyjnego miejsca dla eksportu i inwestycji kapitałowych
-
Artykuł
Maroko – perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu
Potencjał Maroka jako atrakcyjnego miejsca dla eksportu i inwestycji kapitałowych
ArtykułRośnie wymiana handlowa między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi
Rok 2023 rekordowy dla polskiego eksportu
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułRelacje polsko – portugalskie
Portugalia jest bardzo dobrym i perspektywicznym rynkiem dla polskich przedsiębiorców i producentów.
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Maroka
Wielobranżowa misja jest skierowana głównie do firm działających w sektorach z dużym potencjałem roz…
WydarzenieKuwait International Agro Food Expo 2024
Stoisko informacyjno-promocyjne w Ambasadzie RP w Kuwejcie podczas targów spożywczych KIAFE 2024
-
Oferta wsparcia
Platforma ePing SPS & TBT
Platforma ePing SPS & TBT jest bezpłatnym narzędziem na poziomie Światowej Organizacji Handlu (WTO),…
Oferta wsparciaObniżenie kosztów importu zaopatrzeniowego
Możesz ubiegać się o zawieszenie poboru ceł albo ustanowienie unijnych kontyngentów taryfowych (z ni…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.