Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Rekordowy eksport produktów rolno-spożywczych
Artykuł

Rekordowy eksport produktów rolno-spożywczych

W roku 2023 polscy przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego odnotowali rekordową sprzedaż za granicę o wartości 51,8 mld euro (236 mld zł), co stanowi wzrost o 8,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Informację tę przekazał dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Henryk Smolarz. Największe zyski przyniósł eksport mięsa i jego przetworów, co świadczy o rosnącym znaczeniu polskiego sektora rolniczego na arenie międzynarodowej.

Mleko, pieczywo, ser i kłos zboża

Głównym partnerem handlowym Polski nadal są kraje Unii Europejskiej, do których trafia ponad 73 proc. polskiego eksportu żywnościowego. W roku 2023 sprzedano na rynek unijny towary o wartości 38 mld euro (173 mld zł), co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemcy są największym odbiorcą polskiej żywności, importując towary o wartości 13,3 mld euro (wzrost o 11 proc.).

Eksport poza UE

Warto zauważyć także rosnący udział eksportu poza granice Unii Europejskiej, który w roku 2023 wyniósł 13,8 mld euro (63 mld zł), co stanowiło wzrost o 11 proc. Wśród najważniejszych odbiorców pozaunijnych znajdują się Wielka Brytania (4,2 mld euro, wzrost o 14 proc.), Ukraina (1,03 mld euro, wzrost o 9 proc.) oraz Stany Zjednoczone (870 mln euro, wzrost o 13 proc.).

Polskie produkty na rynkach zagranicznych

Polska żywność trafia na stoły konsumentów na całym świecie. Najważniejsze produkty eksportowe to:

  • wyroby tytoniowe (4,6 mld euro),
  • mięso drobiowe (3,1 mld euro),
  • produkty mleczne, (2,2 mld euro),
  • pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld euro),
  • mięso wołowe (1,8 mld euro),
  • karma dla zwierząt domowych (1,7 mld euro),
  • wyroby czekoladowe (1,7 mld euro).

Czynniki wpływające na eksport

Eksperci wskazują na szereg czynników, które wpłynęły na pozytywne wyniki eksportu polskiej żywności. Wśród nich wymienia się konkurencyjne ceny oraz wysoką jakość produktów, która sprawia, że polskie towary są atrakcyjne na rynkach zagranicznych. Jednakże mniej dynamiczny wzrost wartości eksportu w porównaniu z rokiem poprzednim wynikał z notowanych spadków cen na międzynarodowym rynku żywnościowym oraz tendencji do aprecjacji złotego wobec euro, co negatywnie wpłynęło na konkurencyjność cenową polskich produktów w UE.

Źródło: PAP

  • Wszystko
  • Aktualności (753)
  • Wiedza (318)
  • Kalendarz (1272)
  • Centrum Wsparcia (324)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.