Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Sprzedaż zagraniczna – kierunek Rumunia (e-commerce w praktyce)
Artykuł

Sprzedaż zagraniczna – kierunek Rumunia (e-commerce w praktyce)

Sprzedaż online za granicę, czyli cross-border jest obecnie jednym z najważniejszych trendów w e-commerce. Rumunia z niemal 20 milionami mieszkańców jest rynkiem z ogromnym potencjałem do wzrostów, ponieważ handel internetowy nie cieszy się jeszcze taką popularnością jak na rynkach starszych członków UE.

pulpit laptopa z rumunska flaga i koszykiem z zakupami

Rynek e-commerce w Rumunii, ponieważ jest jeszcze w fazie rozwoju, wykazuje duży potencjał do zagospodarowania. Wyzwania związane z ograniczonym zaufaniem do zakupów online oraz preferencje dotyczące metod płatności i dostawy rumuńskich konsumentów mogą stanowić przeszkodę, ale także szansę na dostosowanie się do specyfiki lokalnego rynku i wejście z nowymi produktami i usługami.

E-commerce w Rumunii obecnie

Płatności – najpopularniejszą formą płatności w Rumunii jest płatność gotówką przy odbiorze przesyłki lub płatność kartą. Wynika to z ograniczonego zaufania do e-commerce jako kanału sprzedaży. Niemniej jednak coraz więcej konsumentów korzysta z nowoczesnych metod płatności takich jak pay-by-link (np. PayU), PayPal, Apple Pay czy Google Pay.

Dostawy – najczęściej wybieraną formą dostawy jest dostawa kurierem door-to-door, która stanowi aż 90% wszystkich przesyłek. Popularny są również odbiór w automatach paczkowych oraz odbiór osobisty w sklepach stacjonarnych.

Mieszkańcy Rumunii najchętniej korzystają z takich platform marketplace jak: eMAG.ro, altex.ro, fashiondays.ro, aliexpress.com i amazon.com

Wśród porównywarek cenowych najczęściej używają compari.ro, price.ro oraz shopmania.ro.

Rumuński e-commerce w roku 2023 w liczbach

Dostęp do internetu miało 91% mieszkańców Rumunii, czyli ponad 18,1 mln osób.

W 2023 roku zakupy online robiło około 50% mieszkańców kraju, a obroty osiągnęły poziom prawie 7 mld EUR. Dla porównania wartość rynku w 2019 roku wynosiła tylko 4,3 mld EUR.

Najpopularniejszą metodą płatności była płatność gotówką przy odbiorze przesyłki oraz płatność kartą. Coraz większa popularność zyskują jednak takie metody jak pay-by-link (np. PayU), PayPal, Apple Pay i Google Pay.

Najczęstszą formą dostawy przesyłek była metoda door-to-door. Kurierzy dostarczyli w ten sposób 90% przesyłek. Rosła również forma odbioru zamówionych towarów poprzez automaty paczkowe oraz odbiór osobisty w sklepach stacjonarnych.

Podstawowa stawka VAT była najniższą w całej Europie i wynosiła 19%. Przy czym na żywność i napoje z wyłączeniem napojów alkoholowych oraz produkty farmaceutyczne, rośliny do produkcji żywności i kwiaty cięte wynosiła tylko 9%. Vat na książki, prasę i pozostałe produkty farmaceutyczne wynosił 5%.

Charakterystyka rumuńskiego konsumenta e-commerce

Mieszkańcy Rumunii coraz bardziej otwierają się na zakupy online, choć nadal preferują tradycyjne metody płatności i dostawy.

Rumuńscy konsumenci e-commerce to głównie osoby młodsze, w przedziale wiekowym 18-35 lat, mieszkające w większych miastach.

Podczas podejmowania decyzji zakupowych klienci w Rumunii, bardzo świadomi cen i różnych promocji, korzystają często z porównywarek cenowych, takich jak compari.ro, w poszukiwaniu najkorzystniejszej oferty. Dużą popularnością cieszą się okresowe promocje i wyprzedaże, takie jak Black Friday czy Cyber Monday​​.

Opinie innych użytkowników oraz recenzje produktów mają duży wpływ na decyzje zakupowe online. Rumunii chętnie czytają oceny i komentarze innych klientów przed podjęciem decyzji zakupowych.

Rumuńscy klienci e-commerce preferują lokalne sklepy internetowe, dlatego warto zapewnić obsługę klienta w języku rumuńskim i dostosować stronę do lokalnych oczekiwań. Obejmuje to przetłumaczenie strony na język rumuński oraz podanie lokalnego adresu i numeru telefonu. Kluczowe jest także oferowanie możliwości zwrotu towarów na adres w Rumunii, co buduje zaufanie konsumentów. Ponadto, konsumenci cenią prosty proces zamawiania bez konieczności rejestracji i podawania wielu danych osobowych.

Najbardziej popularne branże e-commerce w Rumunii

Szczególnie popularne branże wśród rumuńskich klientów robiących zakupy w sieci to:

  • Kosmetyki i produkty beauty – obecnie stanowi jedną z najpopularniejszych kategorii w rumuńskim e-commerce. Klienci chętnie kupują online produkty do pielęgnacji skóry, makijażu i perfumy;
  • Moda – ubrania, obuwie i akcesoria modowe cieszą się równie dużą popularnością. Zakupy modowe przyciągają konsumentów ze względu na szeroki wybór i atrakcyjne promocje;
  • Elektronika –  w tym sprzęt RTV/AGD, telefony, tablety i inne gadżety technologiczne. Nowoczesne urządzenia i akcesoria elektroniczne cieszą się dużą popularnością, co związane jest z rosnącą liczbą użytkowników mających dostęp do internetu;
  • Artykuły gospodarstwa domowego – zakupy mebli i produktów wyposażenia wnętrz zyskują mocno na popularności;
  • Książki, muzyka i filmy – mimo rosnącej popularności treści cyfrowych, nadal chętnie kupowane w Rumunii są te w formie fizycznych nośników.

Kierunki zakupowe e-commerce rumuńskich konsumentów

Rumuni w roku 2023 najchętniej zakupy online robili w Chinach (27%), w krajach Unii Europejskiej (23%), w tym w Niemczech (11%) oraz Grecji (8%). Dużą popularnością cieszyły się również produkty ze Stanów Zjednoczonych (z udziałem około 4%).

Coraz większym zaufaniem rumuńscy konsumenci darzą polskie sklepy internetowe.

Wartość polskiej sprzedaży online do Rumunii w 2023 roku wyniosła około 930 mln PLN (około 200 mln EUR).

Główne kategorie produktów eksportowanych drogą online obejmowały elektronikę, odzież oraz artykuły gospodarstwa domowego.

Bardzo perspektywiczna pozostaje branża kosmetyczna. Mieszkańcy Rumunii coraz częściej wybierają kosmetyki naturalne i organiczne, a polskie marki zyskują na popularności dzięki swojej jakości i konkurencyjnym cenom. Dużym powodzeniem cieszą się polskie kremy do pielęgnacji skóry i kosmetyki kolorowe. Rośnie również sprzedaż produktów farmaceutycznych i suplementów diety​.

W 2023 roku udział polskich produktów w rumuńskim rynku e-commerce wyniósł około 2,86%.

Źródło:

  • Główny Urząd Statystyczny,
  • Statystyki rynkowe i analizy,
  • International Trade Administration,
  • Statista,
  • European Ecommerce Report 2023.
  • Wszystko
  • Aktualności (627)
  • Wiedza (273)
  • Kalendarz (1042)
  • Centrum Wsparcia (323)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.