Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Sukcesy polskich portów w pierwszym półroczu 2024 roku
Artykuł

Sukcesy polskich portów w pierwszym półroczu 2024 roku

Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło polskim portom morskim wyraźne sukcesy, szczególnie w obszarze przeładunków kontenerowych i paliw płynnych. Dane pokazują, że polskie porty odgrywają coraz większą rolę w europejskiej logistyce i handlu międzynarodowym.

Holowniki manewrują statkiem towarowym w porcie Gdańsk, Polska

Wzrost przeładunków kontenerowych

Największym sukcesem polskich portów w pierwszej połowie 2024 roku jest wzrost przeładunków kontenerowych. Łącznie porty obsłużyły 1 557 603 TEU, co oznacza wzrost o 8,28 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Najlepsze wyniki w tej kategorii odnotował Baltic Hub w Porcie Gdańsk, który obsłużył ponad 1 mln TEU. Jest to drugi z rzędu rekordowy wynik za pierwsze półrocze, co świadczy o rosnącym znaczeniu tego portu w międzynarodowym handlu. Trwająca budowa terminalu T3 dodatkowo zapowiada dalsze wzrosty w nadchodzących latach.

Port Gdynia również odnotował istotne wzrosty, szczególnie w terminalach OT Port Gdynia i GCT, które zwiększyły swoje obroty odpowiednio o 26,2 proc. i 18,5 proc. Inwestycje w nowe połączenia, takie jak Poland Express Service do Wielkiej Brytanii, przyczyniły się do tego sukcesu.

Sukcesy w przeładunkach paliw płynnych

Sektor paliw płynnych w polskich portach morskich także odnotował znakomite wyniki w pierwszej połowie 2024 roku. Łącznie polskie porty przeładowały 25,476 mln ton paliw płynnych, co oznacza wzrost o 4,99 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Port Gdańsk, będący największym portem paliwowym w kraju, odegrał istotną rolę w tym sukcesie. Przeładunki paliw płynnych w Gdańsku wzrosły o 9,64 proc., osiągając 20,12 mln ton. Naftoport, jako kluczowy terminal paliwowy w Porcie Gdańsk, kontynuuje swoją dominację na rynku, co dowodzi, że jest to strategiczny węzeł dla dostaw ropy naftowej oraz produktów naftowych do Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Warto zaznaczyć, że wzrost przeładunków paliw płynnych w polskich portach jest efektem nie tylko bieżącej koniunktury, ale także wynikiem długoterminowych działań na rzecz dywersyfikacji źródeł energii. Wprowadzenie sankcji na import ropy naftowej i produktów ropopochodnych z Rosji, które weszły w życie w grudniu 2022 i lutym 2023 roku, przyczyniło się do konieczności poszukiwania nowych źródeł dostaw. W efekcie polskie terminale morskie, w tym Naftoport, stały się kluczowym ogniwem zapewniającym stabilne i bezpieczne dostawy energii do Polski.

Rosnące znaczenie polskich portów w sektorze paliw płynnych jest również widoczne w kontekście planowanych inwestycji. Na początku 2024 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy terminalu Naftoport o nowe głębokowodne stanowisko, tzw. stanowisko „W”, które zwiększy przepustowość terminalu o około 9 mln ton rocznie. Inwestycja ta nie tylko podniesie możliwości przeładunkowe, ale także wzmocni pozycję Polski jako kluczowego hubu energetycznego w regionie.

Stabilność w przeładunkach zboża

W pierwszym półroczu 2024 roku polskie porty odnotowały stabilność w przeładunkach zboża i drobnicy, co jest istotnym elementem ich ogólnej wydajności operacyjnej. Przeładunki zboża wzrosły o 2,53 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku.

Port Gdynia, który od lat utrzymuje pozycję lidera wśród polskich portów zbożowych, nadal odgrywa kluczową rolę w obsłudze ładunków agro. W pierwszym półroczu 2024 roku terminale zbożowe w Gdyni obsłużyły 3,3 mln ton. Co więcej, Port Gdańsk odnotował znaczący wzrost w tej kategorii, z wynikiem wyższym o 10,33 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Ten wzrost jest wynikiem zarówno rosnącego popytu na eksport zboża, jak i skutecznych działań inwestycyjnych w infrastrukturę portową.

Perspektywy

Chociaż pewne grupy ładunkowe, takie jak węgiel i rudy, odnotowały spadki, są one naturalną konsekwencją globalnych zmian, w tym transformacji energetycznej, na której koncentruje się Polska i cała Unia Europejska. Zmniejszenie przeładunków węgla o 63,46 proc. jest efektem świadomych decyzji o odejściu od tego surowca i przejściu na bardziej zrównoważone źródła energii.

Prognozy na drugie półrocze 2024 roku są obiecujące, zwłaszcza dla sektora kontenerowego i paliw płynnych. Spodziewane jest dalsze zwiększenie przeładunków i umacnianie pozycji polskich portów w międzynarodowym handlu.

Źródła:

  • Polska Morska – Podsumowanie pierwszego półrocza 2024 roku w polskich portach
  • Actia Forum – Wyniki przeładunków w polskich portach morskich w pierwszej połowie 2024
  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.